سیاست‌های وزارت ورزش با اساس‌نامه فعلی هم اجرا می‌شود

  امیر حسینی با تأکید بر این‌که اساس‌نامه فعلی فدراسیون‌‌ها نیاز به تغییر زیادی ندارد، گفت: با این اساس‌نامه هم سیاست‌های وزارت ورزش قابل اعمال است. سید امیر حسینی در گفت‌و‌گو با مهر در رابطه با پیش‌نویس اساس‌نامه فدراسیون‌ها که توسط وزارت ورزش و جهت تأیید به هیأت دولت ارسال شده و نامه‌ای که کیومرث […]

 

امیر حسینی با تأکید بر این‌که اساس‌نامه فعلی فدراسیون‌‌ها نیاز به تغییر زیادی ندارد، گفت: با این اساس‌نامه هم سیاست‌های وزارت ورزش قابل اعمال است.

سید امیر حسینی در گفت‌و‌گو با مهر در رابطه با پیش‌نویس اساس‌نامه فدراسیون‌ها که توسط وزارت ورزش و جهت تأیید به هیأت دولت ارسال شده و نامه‌ای که کیومرث هاشمی در این زمینه برای معاون اول رییس‌جمهور ارسال کرده و در آن با اشاره به بندی که ریاست مجمع هیأت استانی را از رییس فدراسیون به مدیر استان‌ها تغییر داده، بر عواقب این کار تأکید کرده است، توضیح داد.

وی در این زمینه اظهار داشت: یکی از شاخص‌های توسعه جامعه مدنی، تشکل‌های غیردولتی یا NGO‌ها هستند. به‌طور کلی سیاست‌های برنامه ۵ ساله توسعه کشور تأکید بر توسعه مشارکت‌های مدنی و مردمی است. در این میان فدراسیون‌ها به عنوان نهادهای عمومی غیردولتی مورد حمایت وزارت ورزش هستند. بنابراین برای توسعه ورزش باید نهادهای عمومی غیردولتی را تقویت کنیم.

نایب رییس پیشین کمیته ملی المپیک ادامه داد: از طرفی باید در نظر داشته باشیم که فدراسیون‌ها تابع منشور المپیک هستند و این منشور بر سه اصل تأکید دارد. یکی از اصول مهم عدم تبعیض نژادی، مذهبی و جنسی است. منشور المپیک همچنین تأکید دارد که نهادهای ورزشی در حین حفظ استقلال باید ارتباط خود را با نهادهای دولتی تقویت کند چراکه دولت از فعالیت‌های ورزشی حمایت می‌کند. در واقع کمیته بین‌المللی المپیک تأکید دارد که کمیته ملی المپیک کشور‌ها و فدراسیون‌های آن‌ها در عین حال که باید استقلالشان حفظ شود، باید ارتباط هماهنگی و هم افزایی هم با دولت‌های خود داشته باشند.

رییس پیشین آکادمی ملی المپیک با تأکید بر این‌که استقلال فدراسیون‌ها باید محترم شمرده شود و به عنوان نهاد عمومی غیردولتی مورد تأکید قرار گیرد، به یک موضوع مهم اشاره کرد و گفت: از طرفی فدراسیون‌ها نباید فکر کنند چون مستقل هستند نباید هیچ همکاری و همدلی با دولت داشته باشند. در هر شرایطی دولت حامی اصلی است همانگونه که وزارت بهداشت برای توسعه بهداشت از بخش خصوصی حمایت می‌کند اما این طور نیست که بیمارستان‌ها قوانین دولت را مورد توجه قرار ندهند.

امیر حسینی در ادامه گفت‌و‌گو با مهر با تأکید دوباره بر این‌که دولت در ورزش نقش حمایتی و سیاست‌گذار دارد، تصریح کرد: هدف فدراسیون‌ها توسعه ورزش در هر رشته است و در واقع فدراسیون‌ها بالا‌ترین مرجع فنی رشته مربوط به خود در کشور به حساب می‌آیند. از طرفی وزارت ورزش مسؤولیت سیاست گذاری برای توسعه ورزش را عهده دار است.

این مدیر ورزشی به آن‌چه در مورد پیش‌نویس اساس‌نامه فدراسیون‌ها باعث انتقاد رییس کمیته ملی المپیک شده است اشاره کرد و گفت: در حال حاضر و براساس اساس‌نامه فعلی رییس مجامع استانی در هر رشته‌ای رییس فدراسیون است اما در پیش‌نویس تهیه شده این مسؤولیت به مدیر کل ورزش هر استان داده شده است. این در حالی است که رییس فدراسیون هر رشته‌ای متولی آن رشته در کشور به حساب می‌آید، در حالی که مدیر کل استان‌ها در مورد زیرساخت‌های ورزش و حمایت‌های لازم در این زمینه مسؤول هستند و ممکن است به خاطر جایگاهی که دارند در حین انجام وظیفه به عنوان رییس مجمع استانی دچار اعمال سلیقه شوند. همان‌طور که نمونه‌هایی از این دست را شاهد بوده‌ایم، مثل این‌که مدیر ورزش مازندران سالن شطرنج را از این رشته گرفت.

وی با تأکید بر این‌که اساس‌نامه فدراسیون‌ها حداقل در این بخش که ریاست مجامع استانی بر عهده رییس فدراسیون باشد نیاز به هیچ تغییری ندارد، گفت: در اساس‌نامه فدراسیون‌ها یک مورد وجود داشت که براساس آن عزل رییس فدراسیون برعهده مجمع بود که حالا این اختیار به وزیر داده شده است. حالا اساس‌نامه فعلی مشکل خاصی ندارد که نیازمند تغییر باشد با این اساس‌نامه هم سیاست‌های وزارت ورزش قابل اعمال است.

 

«ممکن است براساس پیش نویس تهیه شده و بند مورد نظر خطری مثل تعلیق ورزش ایران را تهدید کند؟»، این پرسش پایانی بود که امیر حسینی در پاسخ به آن گفت: تعلیق زمانی به وجود می‌آید که از سوی جامعه ورزش به کمیته بین‌المللی المپیک یا فدراسیون بین‌المللی یک رشته شکایت صورت بگیرد. زمانی که بحران فوتبال در کشور ایجاد شد مقرر گردید فدراسیون‌ها اساس‌نامه ملی خود را به تأیید فدراسیون جهانی مربوط به خود برسانند. بر این اساس اساس‌نامه برخی فدراسیون‌ها مانند فوتبال بر استقلال فدراسیون تأکید زیاده دارد. در حالی که فدراسیون جهانی برخی رشته‌ها از اساس‌نامه فدراسیون ملی ایران و بندی که به ریاست مجمع توسط وزیر ورزش تأکید دارد استقبال کردند و بر همین اساس فدراسیون‌ها با این اساس‌نامه فعالیت دارند.