سازوکار همکاری فن‌آورانه دوجانبه با ۲۵ کشور جهان تعیین شد

سازوکار همکاری فن‌آورانه دوجانبه با ۲۵ کشور جهان تعیین شد مدیرکل دفتر تبادل فن‌آوری معاونت علمی و فن‌آوری ریاست جمهوری گفت: در حوزه همکاری‌های فن‌آورانه دو جانبه، در حال حاضر سرفصل‌های همکاری ایران با ۲۵ کشور جهان مشخص شده است. سیداحمدرضاعلایی در گفت‌وگو با ایرنا افزود: براساس تقسیم وظایف صورت گرفته، توسعه همکاری‌های بین‌الملل علمی […]

سازوکار همکاری فن‌آورانه دوجانبه با ۲۵ کشور جهان تعیین شد

مدیرکل دفتر تبادل فن‌آوری معاونت علمی و فن‌آوری ریاست جمهوری گفت: در حوزه همکاری‌های فن‌آورانه دو جانبه، در حال حاضر سرفصل‌های همکاری ایران با ۲۵ کشور جهان مشخص شده است.

سیداحمدرضاعلایی در گفت‌وگو با ایرنا افزود: براساس تقسیم وظایف صورت گرفته، توسعه همکاری‌های بین‌الملل علمی و دانشگاهی به وزارت علوم و همکاری‌های فن‌آورانه به معاونت علمی ریاست جمهوری واگذار شده است.

وی بیان کرد: با توجه به توافقات برجام و با همکاری وزارت امورخارجه، تاکنون سرفصل‌های مربوط به فن‌آوری به ویژه فن‌آوری پیشرفته در همکاری‌های دو جانبه ایران با ۲۵ کشور جهان لحاظ شده است.

علایی اظهار کرد: به‌ طورکلی سطح ارتباطات ایران در قالب همکاری دوجانبه بسته به میزان توانمندی صادراتی ما به آن کشور و یا بحث انتقال تکنولوژی از آن کشور متفاوت است و در این میان، صادرات و یا واردات محض، مورد توجه نیست بلکه تعامل دوجانبه با کشورهای مختلف، ملاک عمل ماست.

وی با این توضیح که ابزارهای تعامل با کشور‌ها متفاوت است، گفت: اکنون سازوکار همکاری با ۲۵ کشور تعریف شده است و تقویت همکاری‌های فن‌آورانه با برخی از کشور‌ها از جمله چین، روسیه، اتریش، کره‌جنوبی و عراق به صورت ویژه و خاص پیگیری می‌شود.

علایی درباره وضعیت همکاری‌های فن‌آوری ایران با برخی کشورهای اروپایی اظهار کرد: کشور اتریش یکی از کشورهای اروپایی است که تعاملات ما با آن به پیش از توافقات برجام بر می‌گردد و بعد از توافقات هسته‌ای و برجام سرعت بیش‌تری به خود گرفته است.

وی گفت: با این کشور یک برنامه ۵ ساله اقتصادی منعقد کرده‌ایم که تعریف این برنامه برعهده وزارت صنعت، معدن و تجارت بوده و یکی از حوزه‌های اصلی ۵ گانه همکاری اقتصادی با اتریش، حوزه همکاری فن‌آوری تعریف شده است.

به گفته وی، با توجه به ظرفیت‌های اتریش، همکاری در حوزه انرژی‌های تجدیدپذیر و فن‌آوری‌های محیط‌زیست در اولویت قرارگرفته است.

علایی افزود: در همکاری با روسیه نیز به عنوان یکی از کشورهایی که همکاری ویژه داریم، ۱۰ حوزه مشخص شده است که فن‌آوری‌های نانو، مگاساینس، فن‌آوری زیستی، علوم شناختی، هوافضا، همکاری‌های دانشگاهی، همکاری‌های منطقه‌ای و حوزه انرژی از جمله آن‌هاست.

 

وی، استفاده از توان بخش خصوصی را از رویکردهای این اداره کل در مسیر همکاری‌های فن‌آورانه بین‌المللی برشمرد و گفت: درحال حاضر، بخش خصوصی در این حوزه بسیار موفق عمل کرده به‌طوری که اکنون ۳ تجهیز پزشکی و همچنین چند داروی نوترکیب ایرانی در حال اخذ تأییدیه‌های وزارت بهداشت روسیه است تا وارد بازار این کشور شود و تمرکز همکاری‌های ایران با عراق نیز بر صادرات محصول به این کشور است.