دبیر انجمن واردکنندگان خودرو، بر این باور است که شکل کنونی عرضه خودرو در بورس نوعی مزایده است که قیمتها را به بیش از روش قبلی میرساند. به گزارش مناقصهمزایده، مهدی دادفر؛ در مصاحبه با رادیو گفتگو، با اعلام اینکه کالایی با مشتریِ زیاد اگر در بورس با تعداد اندک عرضه شود، عملاً فضای مزایده […]
دبیر انجمن واردکنندگان خودرو، بر این باور است که شکل کنونی عرضه خودرو در بورس نوعی مزایده است که قیمتها را به بیش از روش قبلی میرساند. به گزارش مناقصهمزایده، مهدی دادفر؛ در مصاحبه با رادیو گفتگو، با اعلام اینکه کالایی با مشتریِ زیاد اگر در بورس با تعداد اندک عرضه شود، عملاً فضای مزایده شکل میگیرد، گفت: رقابت ایجاد شده موجب افزایش بیش از پیش قیمتها خواهد شد. وی افزود: برای خودروهای وارداتی تصور نمیکنم مشتری بهره لازم را از فضای بورس کالا ببرد. دادفر؛ عرضه در بورس را دارای معایب و مزایایی دانست و گفت: مصرفکننده نهایی بهراحتی دسترسی به بورس کالا و خرید خودرو نخواهد داشت. این فعال در زمینه واردات خودرو، با بیان اینکه عدهای در بورس کالا برنده خرید خودرو شده و نفراتی نیز بهعنوان اسپانسر در این زمینه فعالیت میکنند، گفت: این مسأله برایم عجیب است. وی در پاسخ به این سؤال که با عرضه به صورت بورسی مخالف است یا موافق، گفت: مگر راه دیگری هم هست؟! دادفر؛ افزود: قانون ساماندهی کسبوکار خودروی وارداتی، تنظیم عرضه و قیمت را دنبال میکرد؛ لذا باید دید روش کنونی واردات، آیا به تنظیمگری عرضه در بازار میانجامد؟ وی گفت: از سال ۸۹ تا امروز متوسط تولید، فروش و واردات بین ۹۰۰ هزار تا یکمیلیون و ۲۰۰ هزار دستگاه و این ارقام در نوسان بوده است. دادفر؛ افزود: تا زمانی که این تقاضا پاسخ داده نشود، با هر مدلی که دست به عرضه بزنیم، اتفاق خاصی نخواهد افتاد. وی خاطرنشان کرد: دوستان قصد داشتند قیمت خودروی داخلی را آزاد کنند و قرار بود در این معادله و بازی، قیمت خودرو داخلی آزاد و واردات هم آزاد شود و تعرفه نیز باید پایین میبود. دادفر؛ ادامه داد: برداشت بنده این است که برای راحت شدن کار خودروساز و قیمتِ مورد نظر خود تولیدات را وارد بورس کردند. از این طریق با استفاده از یک فضای مالی، شفافیت و رقابتی بودنِ به ذهن مردم متبادر میشود؛ قرار بوده قیمت خودرو را افزایش دهند و با این تکنیک چنین کاری را صورت دادند، ولی در مقابلِ مردم، به تعهد عمل نکردند و واردات آزاد نشد. وی یادآوری کرد که بازار هم قرار بود رقابتی شود و خودروساز به هر قیمتی که دوست دارد، محصول را نفروشد. پس چرا اجازه نمیدهند خودروی خارجی را به هر شکلی که مردم میتوانند، وارد کشور کنند؟!
دیدگاه بسته شده است.