یادداشت نقش بیبدیل حملونقل در تکمیل زنجیره فولاد تمامی کسبوکارها برای تهیه مواد اولیه، اجرای فعالیتها و عرضه محصولات خود به بازار، نیازمند بهرهگیری از ناوگان حملونقل زمینی، هوایی، ریلی و دریایی هستند. در کشور ما ایران، در حالحاضر سهم حملونقل جادهای بیش از سایرین است و در میان روشهای حملونقل، حملونقل ریلی از جوانب […]
یادداشت
نقش بیبدیل حملونقل در تکمیل زنجیره فولاد
تمامی کسبوکارها برای تهیه مواد اولیه، اجرای فعالیتها و عرضه محصولات خود به بازار، نیازمند بهرهگیری از ناوگان حملونقل زمینی، هوایی، ریلی و دریایی هستند. در کشور ما ایران، در حالحاضر سهم حملونقل جادهای بیش از سایرین است و در میان روشهای حملونقل، حملونقل ریلی از جوانب گوناگون دارای مزیت است که از آن جمله میتوان به ایمنی و کاهش سوانح، صرفهجویی در مصرف سوخت، کاهش آلایندههای زیستمحیطی و آلودگی صوتی و همچنین کاهش هزینههای تعمیر و نگهداری ناوگان، ازجمله مزایای بهرهگیری از حملونقل ریلی است. در حالحاضر در کشورمان، سهم حملونقل ریلی در حمل بار ۱۲٫۵درصد و در جابهجایی مسافر ۱۰درصد است؛ بنابراین به نظر میرسد این صنعت نتوانسته بهخوبی انتظارات را برآورده کند و با وجود اینکه خطوط ریلی راهآهن طی ۴۳ سال گذشته رشد بیش از ۲٫۵ برابری داشته، این رشد در مقایسه با نیازهای این حوزه ناچیز بوده و حمایت از این صنعت برای حملونقل کالا و مسافر ضروری است. تأثیرپذیری قیمت محصولات و متعلقات فولادی از حوزه حملونقل بر کسی پوشیده نیست و در کنار آن، میزان رقابتپذیری صنایع فولادی و بهویژه مصرفکنندگان به حملونقل وابسته است، چراکه بخشی از بهای تمامشده محصول تولیدی شامل هزینههای حمل مواد اولیه و محصولات تولیدی است و در شرایطی که بیش از ۶۰ درصد حمل ریلی مواد اولیه و محصولات کشور مربوط به محمولههای زنجیره فولاد است، تحریمها و عدم سرمایهگذاری مناسب در این صنعت و فرسودگی ناوگان از عوامل تأثیرگذار در رشد منفی حمل و نقل ریلی در کشور به شمار میآید. تولید ۵۵ میلیون تن فولاد در چشمانداز ایران اسلامی سال ۱۴۰۴، نیازمند حملونقل حجم عظیمی از مواد اولیه و کالا شامل سنگآهن، کنسانتره، گندله، آهن اسفنجی، شمش و مقاطع فولادی است و در این راستا تأمین نیروی کشش، توسعه شبکه ریلی، افزایش خطوط و تقویت ناوگان حملونقل ریلی ضروری است تا ضمن حمل پایدار مواد اولیه و محصولات فولادی در راستای توسعه اقتصادی و تحقق توسعه اجتماعی در بخشهای مختلف نیز گام برداشته شود. شرکت فولادمبارکه بهمنظور تأمین پایدار نیازهای اولیه خود و در راستای کمک به اقتصاد کشور، سرمایهگذاری در صنعت حملونقل ریلی را در اولویت فعالیتهای خود در این حوزه قرار داده و با مشارکت در توسعه زیرساختهای حملونقل ریلی کشور، اقدام به خرید ۵۰ دستگاه لوکوموتیو map۲۴ از شرکت مپنا نموده که تاکنون ۱۶ دستگاه آن به بهرهبرداری است. از سوی دیگر با سرمایهگذاری انجامشده برای خرید لوکوموتیو توسط فولادمبارکه، علاوه بر مزایای اقتصادی، ایمنی و زیستمحیطی، حمایت از ساخت و تولید داخلی لوکوموتیو صورت پذیرفته و حرکتی جهت توسعه نیروی کششی این صنعت در سطح ملی به وجود آمده است. بدون تردید نمیتوان از اهمیت حملونقل جادهای در این میان غافل بود. آمارها نشان میدهد فولادمبارکه در زمینه حمل و تحویل محصولات خود به مشتریان بیشتر از حملونقل جادهای بهره میبرد؛ این شرکت از ابتدای سالجاری تاکنون حدود شش میلیون تن انواع محصولات خود را به مشتران تحویل داده که حدود ۸۷ درصد آن از طریق حمل جادهای انجام گرفته است. از ابتدای راهاندازی تا امروز بالغبر ۱۳۰ میلیون تن محصول از شرکت فولادمبارکه حمل شده که حدود ۱۲۰ میلیون تن آن، یعنی تقریباً ۸۶ درصد از طریق حمل جادهای بوده است. این ارقام نشان میدهد حمل جادهای جایگاهی بسیار مهم و ویژه برای شرکت دارد و میتواند در تکمیل آخرین حلقه زنجیره ارزش فولادمبارکه یعنی تحویل محصول به مشتریان مؤثر افتد.
محمد جواد براتی؛ مدیر روابطعمومی فولادمبارکه
دیدگاه بسته شده است.