گروه خودرو- طبق گفته حسین قربانزاده؛ رئیس سازمان خصوصیسازی، زیانانباشته خودروسازان در سالیان گذشته به بیش از ۱۵۰ هزار میلیارد تومان رسیده است و به همین دلیل دولت قصد کرده سهام این دو خودروساز را به بخشخصوصی واگذار کند تا زیانانباشته آنها کم شود. به گزارش مناقصهمزایده، از دهه۸۰ تاکنون، چندین بار صحبت از واگذاری […]
گروه خودرو- طبق گفته حسین قربانزاده؛ رئیس سازمان خصوصیسازی، زیانانباشته خودروسازان در سالیان گذشته به بیش از ۱۵۰ هزار میلیارد تومان رسیده است و به همین دلیل دولت قصد کرده سهام این دو خودروساز را به بخشخصوصی واگذار کند تا زیانانباشته آنها کم شود. به گزارش مناقصهمزایده، از دهه۸۰ تاکنون، چندین بار صحبت از واگذاری سهام خودروسازان شده و وزرای صمت بر انجام آن تأکید داشتند، اما این امر تحقق نیافت و حالا بعد از فرمانی که رئیسجمهور سال گذشته صادر کرد، قرار شد تا شهریور امسال سهام این دو خودروساز واگذار شود، اما این امر تا آذرماه طول کشید؛ آنطور که فاطمیامین؛ وزیر صمت، میگوید: یکی از دلایلی که باعث کُند پیش رفتن فرآیند انجام خصوصیسازی شد داراییهای زیاد و سهامهای تو در تو آنهاست. طبق گفته رئیس سازمان خصوصیسازی، نخستین واگذاری برای یکی از شرکتهای زیرمجموعه سایپا، شرکت پارسخودرو بود. در کنار عبور از زیانده و حذف قیمتگذاری دستوری کارشناسان به چگونگی واگذاری این سهام تأکید میکنند. سعید مدنی؛ درخصوص سهامداری قطعهسازی در خودروسازی، گفت: اصولاً قطعهسازی، ارزشافزوده بیشتری در مقایسه با خودروسازان ایجاد میکند، بهطوری که ۸۰ درصد ارزش خودرو به مواد اولیه و قطعات و ۲۰درصد به مونتاژ و تولید نهایی بستگی دارد. این یعنی باید روابط خودروساز با قطعهساز درست باشد به دلیل اینکه خودروساز تولیدکننده محصول نهایی است، نقش قطعهساز کمرنگ میشود و اصولاً فعالیت آنها به چشم نمیآید. وی ادامه داد: در بسیاری از کشورها، خودروساز سهامدار قطعهسازان میشوند و در مقابل قطعهسازان هم میتوانند سهامدار خودروسازان باشند؛ اکنون اینکه چرا قطعهسازان نمیتوانند سهام خودروسازان را بخرند، بیشتر ترس ناشی از انحصار است چرا که ممکن است قطعهسازی که سهامدار در خودروسازی میشود، دیگر به همه خودروسازان سرویسدهی خوبی نداشته باشد. این کارشناس ارشد حوزه صنعت خودرو، گفت: زمانی که میخواهیم سهام خودروسازی را واگذاری کنیم، باید اهلیت و سرمایه داشته باشد؛ اهلیت داشتن به این معنی است که صنعتگر باشد و اولویت با کسی است که با این صنعت کار کرده است، یعنی اولویت با قطعهسازان باشد و نباید نگرانی از این بابت داشته باشیم. مدیرعامل اسبق گروه خودروسازی سایپا، گفت: مشکلی که در کشور وجود دارد این است که هیچ چیز سر جای خود نیست، دولت برای اینکه این صنعت را کنترل کند، میترسد سهام خودروساز را به قطعهساز واگذار کند، به همین دلیل در واگذاری سهام نیز دخالت میکند. وی افزود: دولت به جای اینکه بر کار خودروسازان و قطعهسازان نظارت کند، مدیر خودروساز، قیمت خودرو و نحوه فروش را تعیین میکند. برگی؛ کارشناس صنعت خودرو نیز، در این خصوص میگوید: اگر اشخاصی که خریدار سهام این دو خودروساز هستند اهلیت نداشته باشند اوضاع صنعت خودرو آشفته میشود؛ فرض کنید این اشخاص اقدام به خرید این سهام کنند و با استفاده از مالکیت خصوصی و سوداگری این شرکتها را اداره کنند، نه تنها میتوانند دارایی این شرکتها را بفروشند، بلکه فعالیت نیروی انسانی فعال در این شرکتها هم تحتالشعاع قرار میگیرد. رئیس سازمان خصوصیسازی نیز، در این خصوص میگوید: پیش از واگذاری به چگونگی انجام آن توجه میشود؛ کسانی این توانایی را دارند که در این صنعت فعالیت و صلاحیت مدیریتی داشته باشند. قربانزاده؛ ادامه داد: خودروسازانی که تاکنون خصوصی شدهاند نهتنها دیگر زیان انباشته ندارند، بلکه زیان عملیاتی آنها هم صفر شده است. طبق این این گزارش؛ با واگذاری سهام دولت در خودروسازی به بخشخصوصی واقعی، دولت قدم مهمی در اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی دارد و هدفی که میتواند به خودروساز شدن خودروسازان بینجامد.
دیدگاه بسته شده است.