انتقاد رئیس پلیس راهور از واردات خودروهای چینی و هندی

مهدی قره‌داغلی- رئیس پلیس راهور فراجا، در نشست خبری که در شهرک آزمایش برگزار شد، با اشاره به اجرای طرح گواهینامه آسان برای دریافت موتورسیکلت، گفت: از ۱۲ میلیون و ۵۰۰ هزار دستگاه موتورسیکلتی که در کشور تردد می‌کنند، شش میلیون و ۸۰۰ هزار دستگاه آن دارای راکبان بدون گواهینامه است. آمدیم فعلاً طرحی را […]

مهدی قره‌داغلی- رئیس پلیس راهور فراجا، در نشست خبری که در شهرک آزمایش برگزار شد، با اشاره به اجرای طرح گواهینامه آسان برای دریافت موتورسیکلت، گفت: از ۱۲ میلیون و ۵۰۰ هزار دستگاه موتورسیکلتی که در کشور تردد می‌کنند، شش میلیون و ۸۰۰ هزار دستگاه آن دارای راکبان بدون گواهینامه است. آمدیم فعلاً طرحی را مطرح کردیم که به‌زودی به‌طور سراسری اجراء می‌شود و براساس این طرح گواهینامه آسان برای موتورسیکلت با قیمت حدود ۳۲۰ هزار تومان صادر خواهد شد. به گزارش مناقصه‌مزایده، سیدکمال هادیانفر؛ در ادامه به آمار موتورسیکلت‌های رسوبی نیز اشاره کرد و گفت: در حال‌حاضر حدود ۲۸۰ هزار دستگاه موتورسیکلت رسوبی در پارکینگ‌‌‌ها هستند که از این تعداد حدود ۷۰ درصد آن در سن فرسودگی است و اصلاً ترخیص کردن آن توجیه اقتصادی ندارد.

تجهیز گواهینامه‌های رانندگی به QR کد

وی با اشاره به اقدامات پلیس در حوزه هوشمندسازی، گفت: پلیس راهور برای هوشمندسازی اقدامات زیادی انجام داده است. از جمله اینکه چیپ را پشت کارت‌های خودرو و گواهینامه‌ها حذف کرده و به جای آن QR کد قرار داده‌ایم. سامانه سپهتن و سامانه پایش هوشمند را نیز برای بیش از ۱۰ هزار و ۵۰۰ دستگاه اتوبوس اجرایی و تأکید کردیم که باید درباره ناوگان حمل‌ونقل باری نیز این اقدامات سریع‌تر تکمیل شود. در تمامی مراکز تعویض‌پلاک، نوبت‌دهی اینترنتی اجراء شده و خدمات تعویض‌پلاک آنلاین را نیز گسترش دادیم. وی با بیان اینکه در هشت ماهه امسال پلیس راهنمایی رانندگی ۱۸ درصد افزایش خدمات داشته است، گفت: طی این مدت ۵۳ میلیون خدمت به مردم ارایه کردیم که خوشبختانه میزان رضایتمندی از خدمات ما نیز افزایش داشت. هادیانفر؛ با بیان اینکه ناوگان پلیس راهنمایی و رانندگی نیز باید نوسازی شود، گفت: واقعیت این است که با سمند نمی‌توان به گردنه برف‌گیر رفت و امدادرسانی کرد. ما نیاز به تأمین بودجه برای نوسازی ناوگان حمل‌ونقل عمومی داریم. وی با بیان اینکه هنوز ۸۲ درصد از تصادفات‌مان به دلیل سرعت، سبقت، عدم توجه به جلو و خستگی و خواب‌آلودگی است، گفت: استفاده از تلفن همراه تأثیر زیادی در وقوع این حوادث دارد.

هشدار و انتقاد پلیس از واردات خودروهای چینی

هادیانفر؛ با بیان اینکه آزاد شدن واردات موجب ایجاد یک رقابت بین خودروسازان داخلی خواهد شد، گفت: ما نمی‌توانیم کیفیت خودروهای ساخته شده در شرکت‌های درجه یک خودروسازی را انکار کنیم. جالب است که این شرکت‌ها هر سال قیمت محصولات خود را نیز ارزان می‌کنند. البته من متخصص این حوزه نیستم و همان‌طور که گفتم کیفیت و ایمنی برای من مهم است. وی درباره دلایل حمایت پلیس از واردات خودرو نیز، گفت: اگر از واردات حمایت کردیم دلیلش ارتقای ایمنی و کیفیت خودرو‌‌ها بود. ببینید در تمام جهان خودروساز‌‌ها چهار عامل کیفیت، ایمنی، زیبایی و قیمت را در تولید محصولات خود جزء اولویت‌‌‌ها قرار می‌دهند. من با زیبایی و حتی قیمت هم کاری ندارم چون تخصص من نیست اما طرف من طرف مردم است و باید خودروی با کیفیت تولید شود. منظور ما از واردات خودرو این نیست که برویم خودروی بی‌کیفیت را از هند وارد کنیم که اگر این‌طور بود خب همان پراید بی‌کیفیت که در داخل تولید می‌شد. حالا برویم و یک خودرو از خارج از کشور وارد کنیم و بعد هم مثل پراید و پیکان تا ۳۰ سال درگیر مشکلات ناشی از آن باشیم. هادیانفر؛ از واردات مدل‌های مختلف از خودروهای چینی نیز انتقاد کرد و گفت: این خودروهای چینی که انواع آن و مدل به مدل وارد کشور می‌شوند من هشدار می‌دهم که یک سال دیگر یا حتی شش ماه دیگر خریدارانش دچار مشکل می‌شوند. یک نفر رفته و ۱۰۰۰ دستگاه از یک مدلی را وارد کرده و دیگر تمام شد و رفته به سراغ مدل دیگر. اگر قطعه‌ای از این خودرو نباشد خریدار چه کاری می‌تواند انجام دهد. می‌گویند فلان شرکت تضمین داده، از کجا معلوم که آن شرکت به تعهداتش پایبند بماند. یک خودرو تشکیل شده از ۲۷۰۰ قطعه است. خب خودرویی که به تعداد محدود وارد کشور شده تأمین قطعاتش هم سخت است. ما می‌گوییم چند مدل را وارد کنید که هم ایمن باشد و هم بتوان قطعات آن را تأمین کرد. رئیس پلیس راهور فراجا، به وضعیت اسقاط خودرو نیز اشاره کرد و گفت: وضعیت اسقاط هم اصلاً خوب نیست. اینطور نمی‌شود که ما همین‌طور افزایش تولید و حالا هم افزایش واردات داشته باشیم اما از آن طرف هم انتهای میز را ببندیم و بگوییم هیچ خروجی وجود ندارد. این‌طور تعداد خودرو‌‌ها در سطح شهر چقدر می‌شود. از آن طرف سن فرسودگی خودرو را هم لغو کردند و هیچ تکلیفی دیگر وجود ندارد. یعنی یک خودرویی که ۳۰ سال کار کرده، می‌تواند برود معاینه فنی بگیرد و ۳۰ سال دیگر هم کار کند. حالا معلوم نیست در این سال‌‌‌ها چند بار تصادف کرده و چه آسیب‌هایی دیده، همین‌هاست که باعث افزایش جان‌باختگان حوادث رانندگی می‌شود. به گفته وی، متأسفانه آمار اسقاط تنها ۲۹ هزار دستگاه است که آن هم ما قبول نداریم چرا که آمار اسقاط را براساس گواهی‌‌‌ها می‌دهند و این گواهی‌‌‌ها به معنای اسقاط و چرخه خارج شدن خودرو نیست. ما درباره این موارد نیز مخالفت خود را با وزارت صمت اعلام کردیم.

۸۰ درصد ناوگان حمل‌ونقل عمومی تهران فرسوده است

هادیانفر؛ با بیان اینکه امروز متوسط سرنشینان وسایل نقلیه در هر خودرو یک‌ونیم نفر به‌ازای هر وسیله است، گفت: این یعنی بیشتر از ۷۰ درصد وسایل نقلیه ما تک‌سرنشین هستند. حتی تاکسی‌‌‌ها هم دیگر یک مسافر سوار می‌کنند. هادیانفر؛ تأکید کرد: همین موارد هم هست که سبب آلودگی هوا می‌شود. در تهران ۸۰ درصد ناوگان حمل‌ونقل عمومی ما فرسوده است. در کل کشور ۳۳ درصد از وسایل نقلیه ما در سن فرسودگی دارد که البته آمدند و گفتند دیگر سن فرسودگی مطرح نیست و با یک معاینه فنی کار را حل کردند. وی با بیان اینکه در هشت ماهه امسال برخورد با تخلفات رانندگی هشت درصد افزایش داشته است، گفت: ۱۹ میلیون و ۵۳۸ هزار جریمه نیز توسط دو ربات پلیس راهور بررسی شده که ضریب خطای آن کمتر از یک درصد بوده است. وی با تأکید بر اینکه پلیس از محل جرایم رانندگی هیچ درآمدی نداشته و مأموران نیز به دلیل جریمه چیزی دریافت نمی‌کنند، گفت: ما مجری قانون هستیم. هادیانفر؛ در پاسخ به پرسشی درباره افزایش برخورد با تخلفات رانندگی نیز، گفت: ما به مأموران‌مان تأکید کرده‌ایم که اولاً به هیچ عنوان بی‌دلیل خودرویی را جریمه نکرده و ثانیاً تا جای ممکن با شهروندان با اغماض و رأفت برخورد کنیم. البته گفته‌ایم که در تخلفات حادثه‌ساز با احدی تعارف نداشته و نسبت به اعمال قانون اقدام شود. رئیس پلیس راهور فراجا، به اعتراضات به مبلغ جرایم نیز، اشاره کرد و گفت: در مجموع ۴۷۵ هزار اعتراض به جریمه رانندگی در کل کشور در هشت ماهه امسال ثبت شده است که البته بیش‌‌ترین مورد آن نه اعتراض به جریمه بلکه درخواست بخشودگی فاحش مبلغ جریمه است. وی درباره گواهینامه‌های دارای نمره منفی نیز، گفت: ۶۵۰۰ گواهینامه ضبط شده و ۱۳۴ هزار وسیله نقلیه نیز دارای بیش از یک میلیون تومان جریمه هستند. درباره گواهینامه‌هایی که به دلیل نمره منفی توقیف شده است اولاً که باید بگویم که نمره منفی تمام رانندگان برای آنان پیامک می‌شود. دوماً وقتی می‌گوییم گواهینامه‌ای توقیف شده معنایش این نیست که گواهینامه را از دست راننده بگیریم. این موارد در سامانه ثبت شده و ممکن است در سامانه مجموع نمرات منفی آن‌‌ها به حدی رسیده باشد که گویی گواهینامه توقیف شده، برای این افراد برابر قانون رانندگی بدون گواهینامه در نظر گرفته می‌شود. وی با بیان اینکه در مجموع برای ۹۸ درصد از تخلفات رانندگی پیامک جریمه صادر شده است، گفت: آن دسته از رانندگانی که دارای نمره منفی هستند نیز اگر تا شش ماه خوب رانندگی کرده و مرتکب تخلفی نشوند نمره منفی‌هایشان پاک می‌شود.