سربهسر بودن بنزین در تولید و مصرف زهرا قرهداغی – مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی، با اشاره به اینکه در حالحاضر در تولید و مصرف بنزین سربهسر هستیم، گفت: طبق برآوردها روزانه حدود ۱۲ میلیون لیتر سوخت (بنزین و نفتگاز) در کشور قاچاق میشود. به گزارش مناقصهمزایده، جلیل سالاری؛ در جمع خبرنگاران، […]
سربهسر بودن بنزین در تولید و مصرف
زهرا قرهداغی – مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی، با اشاره به اینکه در حالحاضر در تولید و مصرف بنزین سربهسر هستیم، گفت: طبق برآوردها روزانه حدود ۱۲ میلیون لیتر سوخت (بنزین و نفتگاز) در کشور قاچاق میشود. به گزارش مناقصهمزایده، جلیل سالاری؛ در جمع خبرنگاران، با بیان اینکه در چهار سال گذشته سوخترسانی مایع به نیروگاهها و صنایع کشور ۱۰۰درصد افزایش داشته است، اظهار کرد: به دنبال توسعه خطوط لوله برای تأمین پایدار سوخت در کشور هستیم و خطوط لوله از ۱۶ هزار کیلومتر به ۲۱ هزار کیلومتر افزایش پیدا خواهد کرد. وی افزود: ظرفیت ذخیرهسازی فرآوردههای نفتی در کشور را تا ۱۶ میلیارد لیتر افزایش خواهیم داد و ذخایر استراتژیک را به ۴۵ تا ۶۰ روز میرسانیم. در کنار حملونقل زمینی و خطوط لوله، بخش ریلی را هم برای انتقال فرآوردههای نفتی فعال کردیم تا در شرایط خاص روزانه ۳۰ تا ۳۵ میلیون لیتر جابهجایی انجام شود. به گفته مدیرعامل شرکت پالایش و پخش فرآوردههای نفتی، در نیروگاههای کشور ظرفیت شش میلیارد لیتر ذخیرهسازی ایجاد شده تا مشکلی در تأمین سدخت جایگزین پیش نیاید. وی ادامه داد: در حالحاضر حدود ۱۰۰ تا ۱۰۴ میلیون لیتر در روز بنزین تولید میکنیم و همین میزان هم مصرف بنزین داریم، یعنی تولید و مصرف سربهسر است. وی افزود: هماکنون ناترازی در بخش بنزین نداریم اما باید مصرف افسارگسیخته بنزین مدیریت شود، درحالی که خودروها در جهان بهطور متوسط بهازای پیمایش هر صد کیلومتر، چهار لیتر بنزین میسوزانند، خودروهای ما بهطور متوسط ۱۰ لیتر مصرف بنزین دارند که این رویه باید اصلاح شود. معاون وزیر نفت، درخصوص میزان تخصیص گاز و سوخت مایع به نیروگاهها و صنایع، اذعان داشت: اگر میزان مصرف با توجه به شرایط دمایی کشور تغییر کند میزان تخصیص متفاوت خواهد بود، هرچه میزان مصرف در حوزه خانگی کاهش یابد به حوزه نیروگاهها تخصیص مییابد. وی با بیان اینکه صنایع و نیروگاهها باید از مسیر رانت انرژی خارج شوند و به سمت بهینهسازی مصرف بروند، اظهار کرد: اگر بهینهسازی اتفاق نیفتد افزایش تولید نمیتواند ناترازی سوخت در کشور را جبران کند. وی اضافه کرد: تحویل گاز به نیروگاهها بین ۱۰۰ تا ۲۲۰ میلیون مترمکعب در روز متغیر بوده است؛ با این حال نسبت به پارسال سوخت گاز و مایع بیشتر به نیروگاهها تحویل شده است. معاون وزیر نفت، تصریح کرد: تقریباً گاز نسبت به سال گذشته معادل بود و در برخی مواقع نیم تا یکدرصد رشد داشته است، در بخش سوخت مایع نیز نزدیک ١٨ تا ۲۰ درصد افزایش تخصیص داشتیم، در حوزه صنایع نیز شرایط به همین روال بوده است. سالاری؛ در پاسخ به اینکه کیفیت بنزین در چه سطحی است و آیا میتوان آن را عامل آلودگی دانست، گفت: خیر، کیفیت همه محمولههایی که وجود دارند از نظر استاندارد و مجموعههای دیگر مطلوب است. مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی، افزود: در حوزه بنزین اعم از آنچه معمولی تولید میشود و بنزین یورو تقریباً همه استانداردهای زیستمحیطی را دارند و تنها یک انحراف روی اکتان بنزین معمولی و بنزین یورو است که آن هم اصلاح خواهد شد. معاون وزیر نفت، با اشاره به اینکه قاچاق در نفتگاز حدود هفت میلیون لیتر و در بنزین نیز حدود پنج میلیون لیتر در روز برآورد میشود، گفت: بخشی به دلیل مهاجرت کارتهای سوخت است که نظارت بیشتری میطلبد. وی ادامه داد: بنزین عامل آلودگی هوا نیست زیرا محمولههای بنزین کیفیت مطلوبی دارند و بنزین معمولی و بنزین یورو استانداردهای سازمان محیطزیست و سازمان ملی استاندارد را دارا هستند. سالاری؛ اکتان بنزین معمولی را ۸۷ و بنزین یورو را ۹۲ اعلام کرد و گفت: با پایان تعمیرات اساسی در پالایشگاه شازند در هفته گذشته، تولید بنزین سوپر آغاز و از این هفته توزیع آن آغاز شده است. به گفته مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی ایران، در کشور هیچ بنزینی با اکتان زیر ۸۷ توزیع نمیشود. وی ادامه داد: ناترازی در گاز داریم و مدیریت مصرف را باید توجه کنیم. مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی، تأکید گرد: آلودگی هوا به حجم زیاد گاز و تراکم کلانشهرها، مصرف بالای گاز و بنزین بر میگردد. در تهران نزدیک به ۲۰ تا ۲۵ میلیون لیتر روزانه بنزین و گازوئیل مصرف میشود که رقم قابلتوجهی است. علاوه بر این لاستیک خودرو، لنت خودرو و مواردی از این قبیل نیز در آلودگی نقش دارند. سالاری؛ با بیان اینکه ۱۰ میلیارد لیتر نفتگاز در نیروگاهها مصرف میشود، بیان کرد: اکنون ظرفیت شش میلیارد لیتری سوخت را در نیروگاهها ایجاد کردیم تا در شرایط کمبود گاز از آن استفاده کنند. وی در پاسخ به اینکه آیان LPG به سبد سوخت حملونقل کشور اضافه میشود، خاطرنشان کرد: LPG هنوز در آییننامه سوخت کشور وارد نشده است. سالاری؛ با اشاره به اینکه پتروشیمیها بنزین تولید نمیکنند، گفت: کیفیت ریفورمیت تولیدی در پتروشیمیها با پالایشگاهها یکسان است. وی تأکید کرد: به هیچ عنوان برای تأمین بنزین مورد نیاز کشور، کیفیت آن پایین نیامده است. مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی، گفت: ناوگان جادهای نیازمند نوسازی و ایمنی است. این ناوگان مجهز به طرح کهاب است طرح کهاب در چرخه انتقال و توزیع باید اجراء شود. سالاری؛ تأکید کرد: امسال ۲۰۰ نفتکش برای اتصال به طرح کهاب تعهد داشتیم، اما با این اقدام ۵۰۰ نفتکش جادهای با طرح کهاب تحویل میشود.
دیدگاه بسته شده است.