معاون سازمان راهداری

۲۰۰ هزار میلیارد تومان برای نگهداری مطلوب راه‌های کشور نیاز است

گروه راه‌وشهر‌سازی -راه‌ها از جمله سرمایه‌های عمده ملی هر کشور محسوب می‌شوند که نقشی حیاتی را در اقتصاد آن جامعه، بازی می‌کنند. به همین جهت شرایط فیزیکی و نگهداری راه‌ها بسیار مهم می‌باشد، چراکه بدون نگهداری کافی، راه‌ها به شدت دچار زوال و تخریب خواهند شد که این امر به بیشتر شدن هزینه بهره‌برداری وسایل […]

گروه راه‌وشهر‌سازی -راه‌ها از جمله سرمایه‌های عمده ملی هر کشور محسوب می‌شوند که نقشی حیاتی را در اقتصاد آن جامعه، بازی می‌کنند. به همین جهت شرایط فیزیکی و نگهداری راه‌ها بسیار مهم می‌باشد، چراکه بدون نگهداری کافی، راه‌ها به شدت دچار زوال و تخریب خواهند شد که این امر به بیشتر شدن هزینه بهره‌برداری وسایل نقلیه، افزایش تعداد تصادفات و کاهش اعتماد به خدمات حمل‌ونقل منجر می‌شود. اما در ایران به دلیل نوسانات شدید، افزایش نرخ تورم و عدم تخصیص اعتبارات لازم، هزینه لازم برای نگهداری راه‌های کشور نشده است. به گزارش مناقصه‌مزایده، محمد تیموری؛ معاون توسعه مدیریت و منابع سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای، با اشاره به تخصیص سالانه ۳۰ هزار میلیارد تومان اعتبار برای نگهداری راه‌های کشور، گفت: این در حالی است که با توجه به گستردگی راه‌های کشور، ۲۰۰ هزار میلیارد تومان اعتبار برای نگهداری مطلوب از آن‌ها نیاز است. تیموری؛ گفت:‌ برای نگهداری حدود ۲۲۱ هزار کیلومتر راه، ۳۶۴ هزار پل، پنج هزار و ۶۰۰ کیلومتر روشنایی و ۱۴ هزار دستگاه ماشین‌آلات سبک و سنگین در مطلوب‌‌ترین حالت سالانه ۲۰۰ هزار میلیارد تومان و در نامطلوب‌‌ترین شرایط ۶۸ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز است. وی اظهار داشت: با این میزان بودجه نمی‌توان هم پرداخت به موقع حقوق را داشت و هم به ایمن‌سازی، نگهداری و رفع نقاط حادثه‌خیز پرداخت و باید بتوانیم پاسخگوی نیازهای مردم باشیم. معاون توسعه مدیریت و منابع سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای، تأمین منابع پایدار را عمده‌‌ترین رویکرد این سازمان دانست و گفت: این نیاز در دنیا از محل عوارض سوخت، عوارض جاده و عوارض خودرو تأمین می‌شود و اگر ما نیز این رویکرد را نداشته باشیم منابع پایداری از این سه محل نخواهیم داشت. تیموری؛ با اشاره به مطالبات رانندگان حوزه حمل‌ونقل کالا و مسافر کشور، بیان کرد: در زمینه سوخت، بیمه تکمیلی و امور رفاهی رانندگان مطالباتی وجود دارد که به حق هم است و در این راستا باید با تشکیل کمیته هماهنگی صنوف مختلف حمل‌ونقل کالا و مسافر در بخش کارفرمایی و کارگری در ادارات کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای به این موارد رسیدگی شود. تیموری؛ سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای به‌عنوان متولی حاکمیتی بخش حمل‌ونقل جاده عهده‌دار جابه‌جایی افزون بر ۹۰ درصد کالا و مسافر کشور است؛ در همین راستا سال گذشته ۳۸ میلیون تن کالای اساسی از بندر امام(ره) و بنادر جنوبی به نقاط مختلف کشور جا‌به‌جا شده که این میزان امسال تاکنون به ۱۴ میلیون تن رسیده است. وی عنوان کرد: جا‌به‌جایی سالانه ۱۹۵ میلیون مسافر و ۱۱ میلیون تن ترانزیت کالا توسط هشت هزار و ۵۰۰ شرکت و ۷۰۰ هزار راننده حرفه‌ای دارای کارت هوشمند در کشور بیانگر اهمیت حمل‌ونقل جاده‌ای در اقتصاد کشور است. علی نیکزاد؛ نائب رئیس مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه در مجموع ۲۱۰ هزار کیلومتر بزرگراه، راه اصلی و فرعی و راه روستایی در کشور وجود دارد، افزود: برای حفاظت و نگهداری از این راه‌ها سالانه ۱۰۰ هزار میلیارد تومان اعتبار مورد نیاز است در حالی که کل اعتبار سازمان راهداری ۲۵ هزار میلیارد تومان است. وی با اشاره به کمبود اعتبار سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای، اظهار کرد: برای رفع این کمبود و تأمین ۷۵ هزار میلیارد تومان مورد نیاز باید فکر اساسی کرده و راهکار پیدا کنیم که یکی از آن‌ها تهاتر است. نائب رئیس مجلس شورای اسلامی، خواستار حمایت بیش از پیش دولت و مجلس از سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای شد و بیان کرد: مجلس در اقدام انقلابی با نوسازی شش هزار دستگاه ناوگان حمل‌ونقل در کشور موافقت کرد. نماینده مردم اردبیل، نیر، نمین و سرعین در مجلس شورای اسلامی، اضافه کرد: برای حل مشکل ماشین‌آلات راهداری به وزیر جدید راه‌وشهرسازی پیشنهاد کردم دولت اجازه فروش ماشین‌آلات فرسوده و موجود را به سازمان راهداری بدهد تا مجلس نیز اجازه واردات ماشین‌آلات جدید با تعرفه صفر را به دولت بدهد و از این طریق ماشین‌آلات سازمان راهداری نوسازی و مشکل حل شود.