حذف دلالان بازار خودرو در گروی اجرای مالیات بر عایدی سرمایه

گروه خودرو -مالیات بر عایدی سرمایه از جمله قانون‌های لازم هر کشوری برای مبارزه با دلالی می‌باشد. اما در کشور ما مدت‌هاست که اجرای آن با تأخیر مواجه شده است، در شرایط اقتصادی موجود که هر روز بر قیمت خودرو افزوده می‌شود، حاشیه سود دلالی بیشتر از سود تولید است. به همین جهت در بازار […]

گروه خودرو -مالیات بر عایدی سرمایه از جمله قانون‌های لازم هر کشوری برای مبارزه با دلالی می‌باشد. اما در کشور ما مدت‌هاست که اجرای آن با تأخیر مواجه شده است، در شرایط اقتصادی موجود که هر روز بر قیمت خودرو افزوده می‌شود، حاشیه سود دلالی بیشتر از سود تولید است. به همین جهت در بازار خودرو انگیزه فعالیت دلالان بیشتر از گذشته شده است. این در حالی است که با اجرای قانون مالیات بر عایدی سرمایه، سود دلالی‌ها کاهش یافته و می‌توان بازارهای مختلف اقتصادی، همچون خودرو را کنترل کرد. اگر قانون مالیات بر عایدی سرمایه درست نوشته شود و با سامانه‌های توانمند اجرایی شود، می‌تواند کشور و تولید را نجات دهد. با وجود اینکه کلیات طرح مالیات بر عایدی در خردادماه سال گذشته به تصویب رسیده اما هنوز جزییات آن تصویب نشده است. به گزارش مناقصه‌مزایده، در این باره، مهدی طغیانی؛ سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس، گفت: طرح مالیات بر عایدی سرمایه مدت‌هاست در دستور مجلس قرار دارد منتها شلوغی دستور کار مجلس و فوریت‌های گاه و بی‌گاهی که پیش می‌آید، باعث به تعویق افتادن تصویب طرح مالیات بر عایدی سرمایه در مجلس شده است؛ اخیراً جلسات مجلس به صورت دو شیفته برگزار شد تا بتوانیم بخشی از دستور‌ها را به نتیجه برسانیم. طغیانی؛ همچنین با ابراز از اینکه طرح مالیات بر عایدی سرمایه تا پایان سال مورد بررسی و تصویب قرار گیرد، در عین حال گفت: با توجه به برنامه هفتم توسعه، لایحه بودجه ۱۴۰۲ و شلوغ بودن دستور مجلس، نمی‌توان اظهارنظر دقیقی درباره زمان تصویب طرح مالیات بر عایدی داشت، اما بدون شک این طرح در مجلس یازدهم به نتیجه خواهد رسید. در این باره،محمدرضا یزدی‌زاده؛ اقتصاددان و تحلیلگر مسائل اقتصادی، گفت: تمام تقاضا‌‌ها در بازار خودرو غیرواقعی و دلالی است، تقاضای مصرف‌کننده واقعی خودرو در بازار تقریباً صفر است. متأسفانه عقل‌مان هنوز نرسیده که وقتی در بازاری با محدودیت عرضه مواجه هستی، فقط باید تقاضا را مدیریت کنی و تقاضای بازار خودرو فقط با ابزار مالیات به‌راحتی امکان‌پذیر است. مرتضی افقه؛ یک کارشناس اقتصادی دراین خصوص، اظهار داشت: اگر مجلس این طرح را تصویب کند و دولت بتواند مالیات را از اَبَرثروتمندان و ثروتمندان بگیرد، این طرح می‌تواند کارساز و تأثیر‌گذار باشد. وی با تأکید بر ضرورت برطرف شدن زمینه‌های فساد، افزود: طرح مالیات بر عایدی سرمایه باعث می‌شود تا پول‌های ابرثروتمندان به بازارهای غیرمولد همچون خودرو سرازیر نشود و تأثیرات منفی خود را بر جای نگذارند. افقه؛ ادامه داد: مالیات یک کارکرد دوگانه دارد؛ یکی اینکه دولت با آن سیاست‌های مالی خود را در مواجهه با بحران‌های رکود و تورم اجراء می‌کند و دیگری هم برای کسب درآمد در ازای خدماتی است که ارایه می‌دهد. وی از احتمال وجود مقاومت‌هایی برای تصویب و اجرایی شدن طرح مالیات بر عایدی سرمایه خبر می‌دهد و گفت: اگر موارد اجرایی در این طرح به درستی تشخیص داده نشود، ابرثروتمندان راه‌های گریز از مالیات را یاد می‌گیرند و آن‌هایی که طبقات پایین‌تر هستند مورد اصابت قرار می‌گیرند. همچنین مصطفی جعفری‌پرور؛ کارشناس اقتصادی، با تأکید بر اینکه اجرای مالیات عایدی بر سرمایه از نوسان و رشد بی‌رویه قیمت‌ها جلوگیری می‌کند، گفت: تصویب طرح مالیات بر عایدی سرمایه، دست دلالان را در بازار‌ها مختلف همچون خودرو کوتاه و موجب سوق دادن سرمایه‌ها به سمت تولید می‌شود. جعفری‌پرور؛ با اشاره به معطل ماندن طرح مالیات عایدی بر سرمایه در مجلس، اظهار داشت: تصویب این طرح می‌تواند سرمایه‌گذاری را به سمت فعالیت‌های مولد و بلندمدت می‌برد، بدین معنی که سرمایه‌گذاری در فعالیت‌های کوتاه‌مدت و سوداگری با هدف سودآوری دیگر جوابگو نیست و به جای آن سرمایه به سمت تولید می‌رود. وی افزود: دلال‌‌ها در بازار‌ها و در کوتاه‌مدت سود هنگفتی به دست می‌آورند، مثلاً خودرویی می‌خرند و در ۲۰ روز با سود می‌فروشند و مالیات چندانی نه‌تنها پرداخت نمی‌کنند، بلکه به سود زیادی نیز دست می‌یابند. این کارشناس اقتصادی، اضافه کرد: بنابراین تصویب طرح مالیات بر عایدی سرمایه انگیزه‌های سوداگری را کاهش می‌دهد، چراکه دلالان و واسطه‌گران بازار خودرو مجبور به پرداخت مالیات می‌شوند و دیگر این بازار‌ها برای آن‌‌ها سودی نخواهد داشت. جعفری‌پرور؛ گفت: بر همین اساس افراد به سمت سرمایه‌گذاری‌های بلندمدت از جمله تولید می‌روند و سرمایه‌های خود را در این بخش سرمایه‌گذاری می‌کنند.