دبیر انجمن سیمان

گاز بیش از ۵۰ کارخانه سیمان به صورت تقریبی قطع شده است

دبیر انجمن سیمان، از کاهش ۲۰ تا ۲۳ درصدی سوخت کارخانه‌های سیمان خبر داد و گفت: گاز بیش از ۵۰ کارخانه سیمان به صورت تقریبی قطع شده است. از سوی دیگر برق واحدهای تولیدی نیز به تدریج دچار محدودیت شده‌اند. به گزارش مناقصه‌مزایده، علی‌اکبر الوندیان؛ بزرگ‌ترین مشکل کارخانه‌های سیمان را دشواری در تأمین سوخت دوم […]

دبیر انجمن سیمان، از کاهش ۲۰ تا ۲۳ درصدی سوخت کارخانه‌های سیمان خبر داد و گفت: گاز بیش از ۵۰ کارخانه سیمان به صورت تقریبی قطع شده است. از سوی دیگر برق واحدهای تولیدی نیز به تدریج دچار محدودیت شده‌اند. به گزارش مناقصه‌مزایده، علی‌اکبر الوندیان؛ بزرگ‌ترین مشکل کارخانه‌های سیمان را دشواری در تأمین سوخت دوم یعنی مازوت دانست و افزود: تأمین سوخت مازوت به‌راحتی انجام نمی‌شود و برای تأمین آن باید فرآیندهای پیچیده‌ای طی شود. وی ادامه داد: بعد از اینکه کارخانه داران سیمان پول خرید مازوت را به صورت نقدی پرداخت کردند سپس باید هیأت مدیره تعهد محضری بدهند که هرگونه افزایش قیمت در روزهای آینده برای مازوت را بپذیرند و قیمت‌های فعلی مقطوع نیست. در این شرایط تولیدکنندگان مالک مازوت خریداری شده نیستند این در حالیست که پول خرید مازوت را پرداخت کرده‌اند. بنا به اظهارات دبیر انجمن سیمان، به مازوت باقی مانده در انبارهای کارخانجات سیمان افزایش قیمت تعلق می‌گیرد و دریافت تعهد محضری از تولیدکنندگان سیمان هرگونه حق اعتراض را سلب می‌کند. الوندیان؛ ادامه داد: شرکت نفت برای کارخانه‌های که اجازه مصرف مازوت ندارند اما در انبارهای خود مازوت دارند این حق را برای خود قائل است که مابه‌التفاوت قیمت را از آن‌ها دریافت کند. وی با بیان اینکه شرکت‌های سیمانی که در نزدیکی کلان شهر‌ها بنا شده‌اند مجوز استفاده از سوخت جایگزین را ندارند، اضافه کرد: سیمان تهران و آبیک نمی‌توانند در روند تولید از مازوت استفاده کنند این کارخانه‌ها حتی اگر از گذشته در مخازن خود مازوت داشته باشند شرکت نفت برای سوخت آن‌ها نیز متقاضی اعمال افزایش نرخ است. این اقدام کار ناپسندی است و هزینه‌های قابل‌توجهی را به تولیدکنندگان تحمیل می‌کند. این فعال اقتصادی، ادامه داد: نزدیک‌ترین پالایشگاه به کارخانه‌ها تأمین‌کننده سوخت نیستند و کارخانجات برای تأمین سوخت مجبور می‌شوند به سایر استان‌ها بروند؛ به‌عنوان مثال کارخانه سبزوار باید از انبار شهرری تهران مازوت تحویل بگیرند و این فاصله حمل بیشتر از هزینه سوخت برای کارخانه‌ها تمام می‌شود. دبیر انجمن سیمان، با بیان اینکه اولویت تخصیص گاز به شهروندان است، افزود: برق واحدهای تولیدی سیمان حدود ۵۵ درصد شده است و کاهش سوخت گاز و برق در میزان تولید تأثیر مستقیم گذاشته و آن‌ها نمی‌توانند صددرصد ظرفیت تولید کار کنند و اگر ذخیره از گذشته نداشتند امروز با بحران مواجه می‌شدند. همان‌گونه که اشاره کردم تولیدکنندگان سیمان در اولویت تأمین مازوت نیستند. وی در پاسخ به این پرسش که آیا کاهش تولید باعث شده است تولیدکنندگان سیمان نتوانند به تعهدات صادراتی خود عمل کنند؟ خاطرنشان کرد: قیمت سیمان وقتی در جنوب بالا می‌رود باید عرضه را افزایش بدهیم چراکه در زمستان در استان‌های جنوبی مصرف افزایش پیدا می‌کند، این‌گونه در حجم صادرات تأثیر می‌گذارد و اولویت با بخش داخلی است. به گفته الوندیان، قیمت یک تن سیمان از ۴۵۰ هزار تومان تا یک میلیون تومان شناور شده است.