دمشق با آتش بس موافقت کرد

وزارت خارجه سوریه اعلام کرد دمشق با توافق آتش‌بس اعلام شده از سوی روسیه و واشنگتن موافق است و آن را اجرا می‌کند.به گزارش تسنیم به نقل از خبرگزاری رویترز، وزارت خارجه سوریه اما تأکید کرده است که دمشق همچنان به عملیات خود علیه داعش و النصره ادامه می‌دهد.آمریکا و روسیه پیش‌تر اعلام کرده بودند […]

وزارت خارجه سوریه اعلام کرد دمشق با توافق آتش‌بس اعلام شده از سوی روسیه و واشنگتن موافق است و آن را اجرا می‌کند.به گزارش تسنیم به نقل از خبرگزاری رویترز، وزارت خارجه سوریه اما تأکید کرده است که دمشق همچنان به عملیات خود علیه داعش و النصره ادامه می‌دهد.آمریکا و روسیه پیشتر اعلام کرده بودند که برای آغاز آتش بس در تاریخ ۲۷ فوریه به توافق رسیده‌اند و از دولت سوریه و نیروهای مخالف خواسته بودند تا موضع خود را در قبال این توافق اعلام کنند.

در بیانیه وزارت خارجه سوریه آمده است: جمهوری عربی سوریه با توقف اقدامات نظامی براساس توافق بدست آمده میان روسیه و آمریکا موافقت می‌کند اما به جنگ با تروریسم و گروه‌های تروریستی از جمله داعش و جبهه‌النصره و دیگر گروه‌های تروریستی مرتبط با آن‌ها و القاعده ادامه می‌دهد.

بنا براعلام وزارت امور خارجه سوریه برای تضمین موفقیت اجرای آتش بس در موعد مقرر دولت سوریه اعلام می‌دارد که آماده است با طرف روسی برای مشخص کردن مناطق و گروه‌های مسلحی که توافق آتش‌بس شامل آن‌ها می‌شود هماهنگی لازم را انجام دهد.

در این بیانیه تأکید شده است: دولت سوریه در عین حال بر اهمیت حفاظت از مرز‌ها و جلوگیری از حمایت برخی کشور‌ها از گروه‌های مسلح و ممانعت از افزایش قدرت این گروه‌ها یا تغییر در مواضع آن‌ها تأکید دارد. چراکه این اقدامات می‌تواند روند اجرای توافق به دست آمده را با مشکل مواجه کند.

دولت سوریه همچنین تأکید کرده است که ارتش حق خود را برای پاسخگویی به هر گونه نقض آتش‌بس از سوی گروه‌های مسلح علیه شهروندان سوری یا نیروهای مسلح محفوظ می‌داند.

در پایان بیانیه وزارت خارجه سوریه آمده است: دمشق با پذیرش توقف اقدامات خصمانه در واقع بر اصرار خود برای جلوگیری از ریخته شدن خون ملت سوریه و بازگشت امنیت و ثبات به کشور در راستای اجرای اراده ملت و وحدت اراضی کشور صحه گذاشته است. سوریه در این راه شهدای زیادی از میان شهروندان و نظامیان خود تقدیم کرده است.

بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل، از توافق برای آتش‌بس به عنوان «انتظار طولانی مدت برای امید» یاد کرده و از طرف‌های درگیر خواسته است تا به آن پایبند باشند.

معاون نخست وزیر ترکیه نیز از این توافق استقبال کرده و گفته است که آنکارا خواستار پایان بمباران افراد غیرنظامی از سوی روسیه است.

فیلیپ‌هاموند، وزیر خارجه انگلیس نیز در واکنش به توافق آتش بس در سوریه مدعی شد که آتش بس در این کشور تنها زمانی موفق خواهد شد که دولت سوریه و هم‌پیمانان آن و در راس آن‌ها روسیه به صورت ریشه‌ای اقدامات خود را تغییر دهند.

هاموند اظهار داشت در صورتی که این توافق به صورت کامل و سالم اجرا شود گام مهمی برای جلوگیری از اقدامات خشونت بار در سوریه بوده و به حل و فصل سیاسی دراز مدت در این کشور منجر خواهد شد.

کنستانتین کوساتشوف، رییس کمیسیون امور بین‌الملل مجلس روسیه نیز تصریح کرد که توافق ولادیمیر پوتین، رییس‌جمهور این کشور با اوباما همتای آمریکایی وی باید از سوی شورای امنیت مورد حمایت قرار گیرد. وی گفت: توافق آتش بس در سوریه بسیار مهم است و مهم‌تر از آن موفقیت دیپلماتیک مشترک روسیه و آمریکا در سطح روسای جمهور دو کشور است.

کوساتشوف تصریح کرد که این توافق تغییر ملموسی در همکاری روسیه و آمریکا در زمینه مبارزه با تروریسم ایجاد خواهد کرد.

در همین حال مصر از بیانیه مشترک روسیه و آمریکا در خصوص آتش بس در سوریه استقبال کرد. وزارت خارجه مصر در بیانیه خود این امر را گامی مهم و ضروری برای تسهیل رساندن کمک‌های انسانی به مردم سوریه، توقف اقدامات خشونت‌بار، زمینه‌سازی برای حمایت از روند سیاسی در سوریه تحت نظارت سازمان ملل، دستیابی به توافق کامل آتش بس و تحقق حل و فصل سیاسی بحران سوریه برشمرد.

مخالفان سوری تحت حمایت ریاض نیز از موافقت ضمنی با توافق روسیه و آمریکا برای آتش بس در سوریه خبر دادند اما شروطی را برای اجرای آن تعیین کردند. ریاض حجاب، رییس هیأت مخالفان سوری در کنفرانس ریاض پیش از این از موافقت اولیه با دستیابی به آتش بس موقت به شرطی که بر اساس میانجیگری بین‌المللی انجام شود، خبر داده بود.

پائولو جنتیلونی، وزیر خارجه ایتالیا نیز از توافق سرگیی لاوروف و جان کری وزیران خارجه روسیه و آمریکا پیرامون شروط آتش بس در سوریه تمجید کرد. وی اظهار داشت که تا پیش از ساعت ۱۲ روز جمعه ۲۶ فوریه (۷ اسفند) که حداکثر موعد برای اعلام موافقت با آتش‌بس از سوی طرف‌های نزاع در سوریه است، شاهد امتحانات جدی خواهیم بود.