گروه خودرو- با توجه به روند تولید خودرو در کشور و میزان تقاضای نامتعارف سبب آن شده که بازار خودرو دچار معضل کمبود عرضه شود. خودروسازان داخلی در این شرایط به فکر افتادهاند که بازارهای خارجی را نیز دریابند و محصولات خود را که در سطح استانداردهای هیچ کشور پیشرفتهای نیست، عرضه کنند. با همه […]
گروه خودرو- با توجه به روند تولید خودرو در کشور و میزان تقاضای نامتعارف سبب آن شده که بازار خودرو دچار معضل کمبود عرضه شود. خودروسازان داخلی در این شرایط به فکر افتادهاند که بازارهای خارجی را نیز دریابند و محصولات خود را که در سطح استانداردهای هیچ کشور پیشرفتهای نیست، عرضه کنند. با همه این اوصاف به نظر نمیآید بازارهای خارجی در اولویت باشند تا زمانی که بازار داخلی درگیر مشکل عرضه و تقاضاست و بازار خودرو با تلاطمهای سهمگین قیمتی روبهرو است. به گزارش مناقصهمزایده، در همین خصوص علی کریمی؛ مدیر صادرات و امور بینالملل سایپا، گفت: با تغییرات مثبتی که در سطح دنیا و در داخل کشور انجام شد با وجود عدم احیای برجام، باشرایط روبه رشد و مطلوبی در صادرات روبهرو هستیم و بازارهای صادراتی در حال احیاء شدن مجدد هستند. وی با اشاره به بازار عراق که بازار سنتی سایپاست و سالیان متمادی در آنجا حضور داشته، گفت: در گذشته به دلیل وضعیت اقتصادی بازار عراق، قیمت محصولات در حداقل قیمت بود، اما در حالحاضر قیمتها مورد بازبینی قرار گرفته و ارسال قطعات خودروها آغاز شده و پیشبینی میشود که تا پایان سال بتوانیم حداقل دو هزار دستگاه به این بازار ارسال کنیم. وی با بیان اینکه در عراق از محصولات هاچبک استقبال خوبی نمیشود، تصریح کرد: بر همین اساس به دنبال ارسال ساینا، شاهین معمولی و شاهین اتوماتیک در سال آینده هستیم چرا که این محصولات میتوانند جایگاه خوبی در این بازار داشته باشند. البته تاکنون حدود هزارو۵۰۰ دستگاه خودروی ساینا به صورت CBU ارسال شده است. برنامه بلندمدت سایپا راهاندازی خط تولید خودروی شاهین در این کشور است که از سال آینده انجام خواهد شد. وی گفت: سایپا در سوریه طی سالیان طولانی سهم بسیار خوبی از بازار خودروی این کشور را به خود اختصاص داده بود، ولی متأسفانه بعد از جنگ سوریه و بحران اقتصادی و مشکلات ارزی که در این کشور ایجاد شده، دولت سوریه واردات تمامی خودروها و قطعات منفصله را ممنوع کرده است. در این مدت با تمام توان و به صورت دیپلماتیک در سطوح مختلف موضوع را پیگیری کردهایم تا شرایط صادرات مجدد به این کشور مهیا شود. در حالحاضر صرفاً در حوزه قطعات یدکی در این بازار فعالیت داریم و اگر قوانین واردات این کشور اصلاح شود، قطعاً فعالیت ویژهای مجدداً انجام خواهد شد. مدیر صادرات و امور بینالملل گروه سایپا، تصریح کرد: اغلب خودروهایی که به عراق و سوریه ارسال شده و میشود به دلیل برخورداری این محصولات از مزایایی، چون پایین بودن استهلاک، پایین بودن مصرف بنزین و ارزان بودن قطعات یدکی، در ناوگان حملونقل عمومی و بهعنوان تاکسی نیز مورد استفاده قرار میگیرند. وی با اشاره به برگزاری نمایشگاه محصولات ایرانی در ونزوئلا، گفت:چند ماه پیش در کشور ونزوئلا نمایشگاهی از محصولات ایرانی برپا شد که بازخورد مناسبی از آن گرفته شد. متقاضیان محصولات سایپا در آن نمایشگاه مشخص شدند که در بدو امر نزدیک به ۳۵ هزار نفر ثبتنام اولیه محصولات سایپا را انجام دادند. در ادامه مذاکراتی با وزیر راهوشهرسازی و مسؤول ونزوئلایی کمیسیون مشترک دو کشور انجام شد و قراردادی به امضای دو طرف رسید. کریمی؛ گفت: در قرارداد پنج ساله با کشور ونزوئلا، ارسال ۲۰۰ هزار دستگاه خودرو در دستور کار قرار گرفته که تاکنون هزار دستگاه خودروی کوییک و ساینا به صورت CBU ارسال شده و تا پایان سالجاری دو هزار دستگاه دیگر هم ارسال خواهد شد. البته در سال آینده محصولات شاهین و آریا نیز براساس تقاضا به این کشور ارسال میشود. وی تأکید کرد: خرید محصولات سایپا از سوی ونزوئلا منوط به دریافت وجه و تسویهحساب کامل است که در حال انجام است. برای مطالبات قبلی نیز براساس توافق مقرر شد به صورت تدریجی مبلغ تسویه شود. مدیر صادرات و امور بینالملل گروه سایپا، گفت: همزمان با فروش محصولات به کشور ونزوئلا، ارایه خدمات پس از فروش مناسب در آن کشور جزء اولویتهای شرکت سایپاست و لذا حجم مناسبی از قطعات یدکی ارسال شده و کارشناسانی از شرکت سایپایدک و حوزه کیفیت برای تجهیز شبکه خدمات پس از فروش و انجام آموزش در آن کشور حضور خواهند یافت. همچنین برای آموزش تعمیر محصولات، تیمی از آن کشور به ایران خواهند آمد تا آموزش لازم را فرا گیرند و این موارد همه در جهت عرضه خودرو باکیفیت به مشتریان ونزوئلایی انجام میشود. وی افزود: علاوه بر ارسال محصولات، تولید خودرو در شرکت ونیراتو ونزوئلا از سر گرفته خواهد شد و به دلیل اینکه خط تولید سایپا مدتی غیرفعال بوده، نیاز به بازسازی و انجام تعمیرات وجود دارد و برای احیای این خط هم در حال مذاکره و دریافت اطلاعات هستیم تا در سال آینده برای تجهیز آن نیز برنامهریزی و اقدام کنیم. کریمی؛ با بیان اینکه سایپا در بازار کشورهای آفریقایی هم برنامههای خاصی دنبال میکند، گفت: برای صادرات به بازار کشورهای آفریقایی مثل تونس، الجزایر و کنیا برنامهریزی انجام شده است. بازار کشور الجزایر به دلیل مزایایی، چون دسترسی به بازار کشورهای همسایه، عضویت در پیمانهای همکاری اقتصادی متعدد و… میتواند جایگاه خوبی برای حضور محصولات سایپا در شمال آفریقا باشد و بر همین اساس در چند سال گذشته، خط تولید در آن کشور احداث شده است. وی افزود: با توجه به تغییرات سیاسی که در این کشور انجام شده، این خط تولید فعلا متوقف است. در حالحاضر مذاکراتی با وزیر صنایع این کشور انجام شده و امیدواریم در اولین گام، بتوانیم خط تولید را دوباره راهاندازی کنیم. برای این همکاری نقشهراه ۱۰ساله تدوین شده که اگر به نتیجه برسد در آینده نزدیک تحول و جهشی در حوزه صادرات سایپا ایجاد خواهد شد. وی گفت: علاوه بر بازار الجزایر، در بازار تونس نیز با سرمایهگذاری بخشخصوصی آن کشور، خط تولیدی فعال شده و تولید در حال انجام است و محصولات سایپا ۱۱۱ و ۱۵۱ تولید میشود و خودروهای تجاری سبک زامیاد بهعنوان محصولات بعدی مدنظر قرار دارد. وی درخصوص بازار روسیه، گفت: بازار خودرو روسیه بسیار بزرگ، پر رقابت و استراتژیک است، در نتیجه صرفاً ورود به بازار و عرضه محصول را دنبال نمیکنیم، بلکه در این بازار ارایه خدمات پس از فروش مناسب، برندسازی و حضور مستمر را در دستور کار قرار دادهایم که باعث ماندگاری محصول در بازار خواهد شد. مدیر صادرات و امور بینالملل گروه سایپا، افزود: با توجه به شرایط خاصی که برای کشور روسیه ایجاد شده، فرصتهایی برای ما به وجود آمده و امیدواریم در آینده نزدیک بتوانیم وارد بازار روسیه شویم. در چندین ماه اخیر هیأتهای متعدد روسی به ایران مراجعه و مذاکراتی با چند شرکت انجام شده و در صورت تأیید شدن همکاری از سوی دو طرف، قرارداد نهایی جهت ایجاد نمایندگی و تجهیز شبکه فروش و خدمات پس از فروش در روسیه و کشورهای CIS منعقد میشود و در گام اول امیدواریم ۲۰ هزار دستگاه از محصولات کوییک، شاهین و ساینا در این طرح به صورت CBU در سال آینده به این بازار ارسال شود. وی با بیان اینکه در حوزه پلتفرم نیز درحال مذاکره با شرکت آفتاواز روسیه هستیم، گفت: ایجاد پلتفرم جدید به منظور تولید مشترک خودرو را در دستور کار داریم و بهزودی با حضور تیم جدیدی از شرکت آفتاواز شرایط و مذاکرات را دنبال میکنیم. کریمی؛ تأکید کرد: در صادرات خودرو، مبحث خدمات پس از فروش در کشورهای هدف پاشنهآشیل صادرات است و باید همزمان با ارسال محصول به کشورهای هدف، متناسب با سطح کیفیت محصولات و انتظارات بازار، سطح شبکه خدمات پس از فروش تعریف شود. وی افزود: در حوزه خدمات پس از فروش در بازارهای تثبیت شده وضع مناسبی داریم در عراق و سوریه شبکه خدمات پس از فروش فعال است. در ونزوئلا همزمان با ارسال خودرو، در این حوزه برنامهریزی شده و با ارسال خودروها خدمات پس از فروش در کنار آن فعال خواهد بود. مدیرصادرات و امور بینالملل گروه سایپا، با بیان اینکه شرایط فروش و سودآوری قطعات یدکی بسیار جذاب است، گفت: در حالحاضر برند سایپایدک بهعنوان برند اول سایپا فعال است. علاوه بر این برند دوم سایپا نیز در بازارهای صادراتی فعال است. وی گفت: قطعات تولیدی با برند اول از کیفیت بالا برخوردار است و از نظر قیمتی نیز در سطح بالایی قرار دارد. با توجه به اینکه همه مشتریان در بازارهای صادراتی امکان استفاده از این برند را ندارند، قطعات برند دوم که سطح کیفی مناسب با قیمت پایینتری دارد را عرضه میکنیم.
دیدگاه بسته شده است.