عضو هیأت علمی دانشگاه علم و صنعت ایران، ضمن تأکید بر ضرورت تولید خودروهای اقتصادی در کشور، عنوان کرد: با توجه به رشد آمار خودروهای فرسوده و کافی نبودن طرحها و لوایح اسقاط خودروهای فرسوده در مجلس و همچنین افزایش مصرف سوخت و آلودگی هوا، تولید خودروهای اقتصادی باید در اولویت صنعت خودروسازی قرار گیرد. […]
عضو هیأت علمی دانشگاه علم و صنعت ایران، ضمن تأکید بر ضرورت تولید خودروهای اقتصادی در کشور، عنوان کرد: با توجه به رشد آمار خودروهای فرسوده و کافی نبودن طرحها و لوایح اسقاط خودروهای فرسوده در مجلس و همچنین افزایش مصرف سوخت و آلودگی هوا، تولید خودروهای اقتصادی باید در اولویت صنعت خودروسازی قرار گیرد. به گزارش خبرخودرو، مسعود دهمرده؛ با ارایه تعریفی از خودروی اقتصادی، عنوان کرد: خودروهای اقتصادی؛ خودروهایی کوچکمقیاس و متشکل از مواد سبک و کمهزینه هستند تا بتواند انتظارات مصرفکننده را بهعنوان یک محصول اقتصادی برآورده کنند. وی اظهار داشت: امروزه عمده خودروسازان دنیا از جمله شرکتهای خودروسازی چینی و هندی با توجه به اهمیت قیمت تمام شده در صنعت خودرو و همچنین کاهش قدرت خرید مشتری و رعایت مسائل زیستمحیطی با بهکارگیری مواد سبک در بدنه خودرو و کاهش حجم موتور به سمت تولید خودروهای اقتصادی و ارزانقیمت حرکت کردهاند. بهعنوان مثال شرکت خودروسازی تویوتا که از پرتیراژترین خودروسازان دنیاست محصولات خود را با قیمتی پایینتر از سایر خودروسازان به بازار عرضه میکند. این کارشناس صنعت خودرو، یادآور شد: در ایران نیز چون رشد آمار خودروهای فرسوده و کافی نبودن طرحها و لوایح اسقاط خودروهای فرسوده در مجلس و همچنین افزایش مصرف سوخت و آلودگی هوا هزینههای مضاعفی به ناوگان خودرویی تحمیل کرده است، تولید خودروهای اقتصادی باید در اولویت صنعت خودروسازی قرار گیرد. دهمرده؛ کاهش قیمت تمام شده قطعات را مهمترین اصل در تولید خودروهای اقتصادی دانست و گفت: اگر قطعهسازان تاکنون به روش سنتی قطعه تولید میکردند، اکنون برای ساخت پیشرانههای کوچک و کممصرف، کاهش مصرف سوخت و همچنین کاهش قیمت تمام شده در خودروهای اقتصادی ناچار به استفاده از روشهای نوین هستند زیرا ساخت قطعات سبک با استحکام بالا، قیمت تمام شده پایین و همراه با رعایت استانداردهای لازم مستلزم بهکارگیری روشهای نوین و دانش فنی کافی است. وی اضافه کرد: پیشبرد این هدف مستلزم عزم ملی، تعامل سازنده میان قطعهساز و خودروساز و در نهایت کاهش هزینههای تولید است. عضو هیأت علمی دانشگاه علم و صنعت ایران، در ادامه یادآور شد: البته این چرخه را باید از ابتدا تا انتهای زنجیره در نظر گرفت و صنایع پاییندستی مانند تولیدکنندگان مواد اولیه نیز باید برای ساخت مواد از روشهای نوین استفاده کنند که در این بخش دانش مواد نیز اهمیت زیادی پیدا میکند. دهمرده؛ اذعان داشت: بهکارگیری مواد سبک در خودروهای اقتصادی از این جهت که باید متناسب با نیاز اقشار مختلف از جمله تاکسیرانان باشد نیز اهمیت دارد چراکه دنیا نیز با توجه به افزایش ظرفیت خیابانها به سمت تولید خودروهای اشتراکی حرکت کرده است. این کارشناس صنعت خودرو، بر نقش سازمان استاندارد در رعایت کیفیسازی و ایمنی خودروهای اقتصادی تأکید و خاطرنشان کرد: سازمان ملی استاندارد میتواند با رصد استانداردهای بومی شده خودروهای اقتصادی در دنیا به سمت بهروزرسانی استانداردهای ملی و جهانی حرکت کرده و با پیادهسازی آنها روی خودروهای اقتصادی به جلب رضایت مشتریان بازار خودرو کمک کند.
دیدگاه بسته شده است.