تغییر وظایف خودروسازان در روند عرضه خودرو به بازار

گروه خودرو -سخنگوی وزارت صمت، گفت: خودروسازان برای عرضه خودرو به بازار موظفند سهم طرح‌های جوانی جمعیت و خودروهای فرسوده را رعایت و بقیه محصولات خود را در بورس ارایه کنند. به گزارش مناقصه‌مزایده، امید قالیباف؛ اظهار کرد: خودروسازان موظف هستند در عرضه خودروهای خود، طرح جوانی جمعیت و تخصیص خودروهای فرسوده را رعایت و […]

گروه خودرو -سخنگوی وزارت صمت، گفت: خودروسازان برای عرضه خودرو به بازار موظفند سهم طرح‌های جوانی جمعیت و خودروهای فرسوده را رعایت و بقیه محصولات خود را در بورس ارایه کنند. به گزارش مناقصه‌مزایده، امید قالیباف؛ اظهار کرد: خودروسازان موظف هستند در عرضه خودروهای خود، طرح جوانی جمعیت و تخصیص خودروهای فرسوده را رعایت و بقیه محصولات را به بورس عرضه کنند. یعنی این شرط برای خودروسازان در نظر گرفته شده است و روی آن نیز نظارت می‌شود. سخنگوی وزارت صمت، افزود: طبق قانون بودجه ۱۴۰۱، خودروسازان باید ۱۰درصد از سهم قرعه‌کشی خودرو را به خودروی فرسوده اختصاص می‌دادند، اما از آن‌جایی که طی شش ماه اول سال خودروسازان این کار را انجام ندادند، بنابراین تصمیم بر این شد که تا پایان سال خودروسازان به‌جای ۱۰ درصد، ۲۰ درصد از سهم قرعه‌کشی را به خودروهای فرسوده اختصاص دهند و اکنون نیز موظف هستند حتی در صورت عرضه در بورس این طرح را هم اجراء کنند. وی تشریح کرد: در زمان حاضر برنامه عرضه خودرو این‌گونه است که اگر خودروسازی قرار است یک‌هزار دستگاه خودرو عرضه کند‏، باید ابتدا ۲۰ درصد از آن را به دارندگان خودروی فرسوده و ۵۰ درصد به طرح جوانی جمعیت اختصاص دهد؛ باقی‌مانده یک‌هزار دستگاه یعنی ۳۰ درصد هم در بورس عرضه می‌شود. بنابراین عرضه خودرو در بورس اختلالی در عرضه خودرو به دارندگان خودروی فرسوده و مادران دارای دو فرزند ایجاد نمی‌کند. قالیباف؛ درباره عرضه خودروهای وارداتی از طریق بورس، گفت: مطابق با آیین‌نامه واردات خودرو، باید از طریق بورس کالا خودروهایی وارداتی به‌فروش برسند. در این میان دو بحث مطرح است؛ نخست، خودروهایی که به صورت فیزیکی وارد می‌شوند در بورس کالا باید پذیرش شوند که اقدامات پذیرش این خودرو‌ها از هفته گذشته آغاز شده است. دوم، اقدام پیش‌فروش‌ خودروهای وارداتی در بورس کالاست. وی ادامه داد: خودروهایی‌که حمل و وارد می‌شوند و تحویل آن‌ها سه ماه آینده خواهد بود در بورس پذیرش می‌شوند و می‌توانند معامله و به‌فروش برسند. سخنگوی وزارت صمت، با تشریح روند رسیدن به قیمت خودروی وارداتی، تصریح کرد: خودروهای وارداتی یک قیمت پایه دارند که در واقع قیمت ارزی خودروهاست که با قیمت پایه وارد بورس می‌شوند. البته حقوق گمرکی و سود بازرگان باید لحاظ شود و در نهایت در بورس قیمت خودروهای وارداتی کشف خواهد شد. قالیباف؛ در پاسخ به این پرسش که به نظر شما آیا خودروهای وارداتی می‌تواند بازار داخلی را متعادل کنند در حالی‌که روزانه شاهد افزایش نرخ خودروهای داخلی هستیم؟ گفت: تردید نداشته باشید که چنین خواهد شد چراکه هر عرضه‌ای بازار را به سمت تعادل پیش خواهد برد. بنابراین افزایش واردات و افزایش تولیدات داخلی به‌سمت افزایش عرضه حرکت کرده است و به ‌نظر می‌رسد که اثر قیمت ارز در قیمت خودرو تخلیه شده و بیش از این انتظار افزایش قیمت نداریم. وی ادامه داد: افزایش عرضه در سه ماه پایانی سال بازار را مدیریت خواهد کرد و شرایط بازار را بهتر خواهد کرد. قالیباف؛ با بیان اینکه وزارت صمت اعتقادی به قیمت‌های خودرو در کف بازار ندارد، گفت: چهارشنبه هفته گذشته حدود دو هزار دستگاه خودروی شاهین و هایما در بورس عرضه شد؛ قیمت این خودرو‌ها به‌صورت میانگین حدود ۲۰۰ میلیون تومان از قیمت بازار کمتر شد. به نظر می‌رسد در بازار خودرو قیمت‌‌سازی ایجاد می‌شود به این معنا که با قیمت‌های سوری و کاذب می‌خواهند معاملاتی که عمقی ندارد را انجام بدهند، بنابراین این قیمت‌ها واقعی نیستند. سخنگوی وزارت صمت، تأکید کرد: عرضه‌های سنگین در بورس کالا انجام شود و به قیمت واقعی خواهیم رسید؛ بعد از عرضه شاهین در بورس قیمت این دستگاه ۱۴ درصد و هایما ۹ درصد افزایش قیمت را تجربه کرد و این اعداد خوب هستند. قیمت هایما در بورس حول و حوش ۸۰۰ میلیون تومان بود اما قیمت این دستگاه در بازار حول و حوش یک میلیارد تومان خرید و فروش می‌شد. وی با بیان اینکه قیمت‌های کف بازار در نرخ خودرو انحراف ایجاد می‌کند، افزود: دوهزار دستگاه هایما با میانگین ۹ درصد قیمت رقابتی نسبت به قیمت پایه باید مبنا قرار بگیرد و قیمت‌هایی که یک شخص و یا یک سایت اعلام می‌کند از سوی وزارت صمت قابل پذیرش نیست. به گفته قالیباف؛ مقرر شده است که تا پایان سال ۱۰۰ هزار دستگاه خودرو وارد کشور شود.