شاهدایی: شرکت‌های خصوصی شانس اول درمناقصات پتروشیمی هستند

برگزاری مناقصات با ظرفیت‌های داخلی زیر ذره‌بین وزارت نفت شاهدایی: شرکت‌های خصوصی شانس اول درمناقصات پتروشیمی هستند صنایع برجسته تجهیزات ساز زیر چتر دولتی می‌روند معاون زنگنه در امور پتروشیمی با اشاره به این‌که تمام شرکت‌های پتروشیمی خصوصی هستند گفت: اعمال سیاست لازم برای حمایت از ساخت داخلی این صنایع لحاظ شده تا اگر مناقصه‌ای […]

برگزاری مناقصات با ظرفیت‌های داخلی زیر ذره‌بین وزارت نفت

شاهدایی: شرکت‌های خصوصی شانس اول درمناقصات پتروشیمی هستند

صنایع برجسته تجهیزات ساز زیر چتر دولتی می‌روند

معاون زنگنه در امور پتروشیمی با اشاره به این‌که تمام شرکت‌های پتروشیمی خصوصی هستند گفت: اعمال سیاست لازم برای حمایت از ساخت داخلی این صنایع لحاظ شده تا اگر مناقصه‌ای برگزار می‌شود شرکت‌های داخلی در اولویت باشند و از توانمندی و پتانسیل‌های داخلی به شایسته‌‌‌ترین شکل استفاده شود.

مرضیه شاهدایی در جریان بازدید از شرکت ماشین‌سازی اراک و در نشست با مسؤولان حوزه اقتصادی استانداری مرکزی در این شرکت، افزود: توانمندی شرکت‌های تخصصی و تجهیزات‌ساز کشور باعث شده که در دو دهه اخیر بسیاری از تجهیزات کلیدی حوزه نفت و پتروشیمی در داخل کشور تولید شود و این یک افتخار بزرگی است.

به گزارش ایرنا، وی بیان کرد: بسیاری از طرح‌های مهم به صورت «کلید در دست» و طیف بزرگ دیگری با توانمندی بالای ۷۰ درصد در کشور قابل اجراست و این مهم در سایه خودباوری، تعهد و اتکا به ظرفیت‌های داخلی محقق شده است.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی ادامه داد: این‌که صنایع بزرگ و تجهیزات ساز به دلیل آسیب ناشی از تحریم‌ها امروز با تمام ظرفیت کار نمی‌کنند مسأله مهمی است که باید با همراهی و سیاست‌های اصولی و کارسپاری داخلی حمایت لازم برای جبران مشکلات صورت بگیرد.

شاهدایی اظهار کرد: در یک نگاه آسیب‌شناسی بخش قابل‌توجهی از این مشکل به دلیل رکود اقتصادی است که این موضوع با محقق شدن برجام، بهبود روابط بین‌المللی و ورود سرمایه‌های خارجی به داخل کشور تعدیل می‌شود اما، عزم جدی در تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی و فعال کردن ظرفیت‌های راکد موضوعی است که باید با حساسیت دنبال شود.

وی عنوان کرد: به زودی صنایع پتروشیمی شاهد حجم زیاد کار در کارگاه‌ها خواهند شد و در این راستا فعال‌سازی ظرفیت‌های ساخت داخل با جدیت تمام دنبال می‌شود.

معاون وزیر نفت اضافه کرد: تمام شرکت‌های پتروشیمی خصوصی هستند اما اعمال سیاست لازم برای حمایت از ساخت داخلی این صنایع لحاظ شده تا اگر مناقصه‌ای برگزار می‌شود شرکت‌های داخلی در اولویت باشند و از توانمندی و پتانسیل‌های داخلی به شایسته‌‌‌ترین شکل استفاده شود.

وی گفت: تجهیزات و پتانسیل‌های شرکت ماشین‌سازی و سایر صنایع استان مرکزی مایه افتخار و غرور ملی است و باید از سرمایه‌های بزرگ صنعتی این استان که برای زنجیره عظیم واحدهای زیردستی نیز کارسازی می‌کنند، بهترین استفاده بشود.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی افزود: ایجاد شرایط رقابتی اصل مهم ماندگاری در دنیای تولید امروز است و می‌طلبد که صنایع تجهیزات ساز و مادر در این زمینه تلاش ویژه‌ای داشته باشند.

شاهدایی گفت: کارسازی برای حوزه تولید و گره گشایی از مشکل رکود با نامه نگاری برطرف نمی‌شود بلکه، اقدام‌های عملیاتی در کارسپاری، تبلیغات وسیع، برگزاری تورهای صنعتی و افزایش ارتباطات محور عبور از این شرایط است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری مرکزی نیز در این نشست گفت: استان مرکزی دومین جایگاه صنایع مادر تخصصی کشور را دارد و در حوزه دانش فنی، نیروی انسانی ماهر و ظرفیت‌های تولید حرف‌های زیادی برای گفتن است که باید از آن استفاده بهینه شود.

ظفرافشون افزود: وزارتخانه‌های صنعت، معدن و تجارت، راه و شهرسازی و نفت باید در برگزاری مناقصات نگاه ویژه به ظرفیت‌های داخلی داشته باشند تا مشکلات این حوزه با کارسازی حل شود.

وی تأکید کرد: کیفیت محصولات و تجهیزات ساخت داخل به ویژه در شرکت‌های مادرتخصصی استان در حوزه نفت و گاز مطلوب است و در بسیاری موارد نه تنها چیزی از مشابه خارجی ندارد بلکه به مراتب بهتر است.

افشون اظهار کرد: در شرایط کنونی اقتصادی انتظار سیاست واحد و حمایت مؤثر از ظرفیت‌های داخل می‌رود و باید با برنامه اصولی و حمایت‌های قاطع اجازه ندهیم سرمایه‌های اقتصادی به بن‌بست برسد و یا راکد بماند.

افشون ادامه داد: در حال حاضر بسیاری از واحدهای صنعتی بزرگ استان مرکزی با ظرفیت زیر ۴۰ درصد فعالیت دارند درحالی‌که اگر در تأمین تجهیزات و نیازهای حوزه‌های مختلف برخی وزارتخانه‌ها نیم نگاهی به واردات دارند.

وی گفت: حقوق کارگران صنایع این استان از راه‌های مختلف و با مشکلات زیادی پرداخت می‌شود و بسیاری از آن‌‌ها به دلیل نبود کار معوقات زیادی دارند که با کارسپاری وزارتخانه‌ها بخشی از این مشکلات تعدیل می‌شود.

 

معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران در جریان سفر یک روزه به اراک ضمن بازدید از ظرفیت‌های خطوط تولید شرکت‌های مادر تخصصی ماشین‌سازی و هپکو، واحد نیمه صنعتی تولید پلی پروپیلن شرکت پژوهش و فن‌آوری پتروشیمی شازند را افتتاح می‌کند.