مدیرکل بنادر و دریانوردی استان خوزستان خبر داد

احداث عمیق‌‌ترین بندر خلیج‌فارس در بندر امام(ره)

گروه راه‌وشهر‌سازی – مدیر کل بنادر و دریانوردی استان خوزستان، گفت: طی شش ماه گذشته مطالعات اولیه احداث بندر خلیج‌فارس با عمق ۳۰ تا ۴۰ متر در بندر امام(ره) انجام شده است. به گزارش مناقصه‌مزایده، بهروز آقایی؛ در نشست خبری، با بیان این‌که خوزستان یکی از استان‌های اصلی دریایی ایران است، اظهار کرد: ۱۱۸۶ سواحل […]

گروه راه‌وشهر‌سازی – مدیر کل بنادر و دریانوردی استان خوزستان، گفت: طی شش ماه گذشته مطالعات اولیه احداث بندر خلیج‌فارس با عمق ۳۰ تا ۴۰ متر در بندر امام(ره) انجام شده است. به گزارش مناقصه‌مزایده، بهروز آقایی؛ در نشست خبری، با بیان این‌که خوزستان یکی از استان‌های اصلی دریایی ایران است، اظهار کرد: ۱۱۸۶ سواحل استان خوزستان است و ۷۰۰ کیلومتر آبراه در این استان قابل کشتیرانی است. ظرفیت بنادر با احتساب صنایع همجوار ۸۰ میلیون تن است که ۶۰ میلیون تن آن در بندر امام(ره)، ۱۰ میلیون تن در بندر خرمشهر، یک میلیون تن در بندر آبادان و مابقی در سایر بنادر استان است. وی با اشاره به این‌که در نیمه نخست امسال بیش از ۸۰۰۰ کشتی در بندر امام(ره) پهلوگیری شده است، افزود: بندر امام(ره) به‌عنوان بزرگ‌‌ترین بندر تجاری ایران و بزرگ‌‌ترین بندر خوزستان مطلوب‌‌ترین بندر در کاهش زمان هزینه انتقال کالا به مراکز مصرفی کشور به شمار می‌رود. وی با بیان این‌که ظرفیت درجای بندر امام(ره) ۴٫۶ میلیون تن است، گفت: ۲۴۰۰ و ۶۰۰ اراضی پسکرانه‌های مجتمع بندر امام(ره) برای سرمایه‌گذاری در صنایع پایین‌دستی پتروشیمی در نظر گرفته شده است. اکثر کالای کشاورزی و باغی کشور در پسکرانه بندر امام(ره) است و در مجموع پسکرانه قوی برای صادرات محصولات کشاورزی را دارد. مدیرکل بنادر و دریانوردی استان خوزستان، بیان کرد: ۷۵ درصد بندر امام(ره) تکمیل شده است؛ ‌با توجه به این مسأله برنامه جانمایی بندر بزرگ کانتینری خلیج‌فارس با امکان پهلوگیری کشتی‌های سایز بزرگ با امکان درافت ۳۰ تا ۴۰ متر خواهد بود و عمیق‌‌ترین بندر حوزه خلیج‌فارس و بیرون از این منطقه به شمار می‌رود. آقایی؛ با بیان این‌که با احداث این بندر مزیت رقابتی با بنادر منطقه را ایجاد می‌کند، گفت: تلاش داریم سال آینده مطالعات فاز ۱و۲ این ابربندر را به اتمام برسانیم. در بخش کانتینر نیازمند اسکله‌های بزرگ هستیم؛ از این‌رو حتماً اگر قرار است در رقابت‌های بین‌المللی موفق باشیم باید در میزان و تناژ بالا این کار را انجام دهیم. یعنی اقتصاد مقیاس را باید در نظر داشته باشیم. وی با توجه به این‌که طی شش ماه اخیر پروژه‌های ترمینالی را برای سرمایه‌گذاران معرفی کرده‌ایم، اظهار کرد: در زمان حاضر ۳۴ پروژه در بندر امام(ره) در حال اجراست، ضمن این‌که توسعه پایانه کانتینری، بهره‌برداری از پایانه مکانیزه مواد معدنی، پایانه شماره یک غلات، تکمیل و بهره‌برداری از انبارهای چند منظوره، تأمین و تولید انرژی الکتریکی، تأمین آب شرب از دریا و احداث مجتمع خدمات فنی از جمله پروژه‌های اولویت‌دار بنادر و دریانوردی خوزستان در بندر امام(ره) است. آقایی؛ با اعلام اینکه حدود ۵۰۰۰ میلیارد تومان پروژه برای دهه فجر امسال آماده بهره‌برداری یا ‌آغاز عملیات اجرایی می‌شود، اضافه کرد: در حوزه گردشگری کارهای خوبی در بنادر و دریانوردی خوزستان صورت گرفته که در این رابطه هشت اسکله گردشگری در کارون افتتاح و مقرر شده این اسکله‌ها به بخش‌خصوصی واگذار شود. وی با اشاره به این‌که ۲۰۹ شناور با ظرفیت حدود ۱۲ میلیون تن (۱۲ میلیون و ۳۷۳ هزار و ۹۴ تن) کالای اساسی در بندر امام(ره) تخلیه شده است، گفت: در حوزه کانتینر ۲۲۰ شناور در بندر امام(ره) پهلوگیری شده که حدود ۱۰۰۰ هزار تن بوده است. مجموع عملیات تخلیه و بارگیری در بنادر خوزستان حدود ۳۴ میلیون تن بوده است. مدیرکل بنادر و دریانوردی استان خوزستان، با اشاره به این‌که کمتر از ۱۰ درصد از کالای اساسی از طریق ریل و مابقی نیز از طریق کامیون از بندر خارج شده است، تصریح کرد: میزان تخلیه بار روزانه در بندر امام(ره) حدود ۶۵ هزار تن بوده است. طی هشت ماه امسال ۱۳۹۵ کامیون به‌صورت روزانه وارد بندر شدند که در آذرماه این تعداد به ۱۷۶۱ دستگاه افزایش یافته است. در دی‌ماه نیز روزانه ۱۹۴۲ دستگاه کامیون وارد بندر امام(ره) شده است. آقایی؛ با اشاره به این‌که در زمان حاضر سه میلیون و ۴۸۰ هزار و ۹۱۴ تن کالا موجودی کالای اساسی بندر امام(ره) است، گفت: این رقم نسبت به سال گذشته بالغ بر ۴۵ درصد افزایش یافته است. در مجموع موجودی کالای اساسی انبارها، لنگرگاه و پای اسکله‌های بندر امام(ره) پنج‌میلیون و ۷۰۴ هزار و ۴۶۹ تن است. وی بیان کرد: در حال‌حاضر ۳۳ کشتی حامل کالای اساسی در لنگرکاه بندر امام(ره) منتظر پهلودهی هستند. وی با تأکید بر این‌که تا نیمه نخست سال آینده نگرانی در رابطه با کالای اساسی نداریم، یادآور شد: حدود ۴۰ درصد کالای اساسی در بندر و ۳۶ درصد کالا در لنگرگاه متعلق به پشتیبانی امور دام است. در مجموع ۵۰ درصد کالای اساسی بندر امام(ره) مربوط به بخش‌خصوصی و ۵۰ درصد متعلق به بخش دولتی است. آقایی؛ با اشاره به این‌که ۱۷۰ میلیارد ریال پروژه در بندر خرمشهر در حال اجراست، اضافه کرد: در حال هماهنگی هستیم تا بخشی از صادرات محصولات پتروشیمی را از بندر آبادان انجام دهیم. همچنین به دنبال ایجاد مرز آبی مشترک در منطقه سیبه عراق در فاصله یک مایلی بندر آبادان هستیم، به محض آمده شدن سیبه در عراق خط مسافری کشتیرانی بین ایران و عراق راه‌اندازی می‌شود.