دربی لحظه‌ها

مسعود طاهری-داربی، مهم‌ترین اتفاق ورزشی سال است و میلیون‌ها هوادار فوتبال منتظر برگزاری‌‌ آن هستند. هشتاد و سومین شهرآورد پایتخت، فردا و از ساعت ۱۷ در بزرگ‌‌ترین ورزشگاه ایران برگزار می‌شود و طبق آخرین اخبار تمامی بلیط‌های این بازی نیز به فروش رفته است. داربی پیش رو در حالی با سوت فغانی- داور فینال المپیک۲۰۱۶ […]

مسعود طاهری-داربی، مهم‌ترین اتفاق ورزشی سال است و میلیون‌ها هوادار فوتبال منتظر برگزاری‌‌ آن هستند. هشتاد و سومین شهرآورد پایتخت، فردا و از ساعت ۱۷ در بزرگ‌‌ترین ورزشگاه ایران برگزار می‌شود و طبق آخرین اخبار تمامی بلیط‌های این بازی نیز به فروش رفته است.

داربی پیش رو در حالی با سوت فغانی- داور فینال المپیک۲۰۱۶ ریو- آغاز می‌شود که این بار و برخلاف فصل گذشته شرایط دو تیم در جدول تغییر کلی یافته است. پرسپولیس در فصل گذشته در انتهای جدول قرار داشت و موفق شد در مسابقه‌ای که همگان پیروزی آسانی برای استقلال متصور بودند، در بازی رفت لیگ یک امتیاز ارزشمند از استقلال بگیرد. امسال اما داستان متفاوت است. پرسپولیس با ۱۱ امتیاز در صدر جدول قرار دارد و باید به مصاف تیمی برود که در رتبه چهاردهم جدول رده‌بندی لیگ برتر قرار دارد با این حال کیست که نداند هیچ زمانی شرایط داربی به رتبه جدول ربطی نداشته است و معمولاً تیم‌های صدرنشین برای برد در این بازی مشکل داشته‌اند.

پرسپولیس در شرایطی به مصاف حریف سنتی‌‌اش می‌رود که مهم‌ترین ضعف فصل پیش خود را که همان ساختار دفاعی‌‌اش بود، به بهترین شکل پوشش داده است و گواه این مدعا نیز خوردن تنها یک گل در ۵ بازی لیگ بوده است. همچنین تیم برانکو شاکله اصلی تیم خود را حفظ کرده و با هافبک‌های نام آشنای خود به مصاف حریفش می‌رود. در خط حمله نیز پرسپولیس آقای گل فصل پیش لیگ را در اختیار دارد که لیگ امسال را با حاشیه‌های فراوانی آغاز کرده و مترصد فرصتی برای جبران است. در واقع برانکو به درستی و با شناخت نقاط ضعف تیمش به ترمیم آن‌ها پرداخت و موفق شد تا لیگ را با صدرنشینی ادامه دهد. قرمزهای پایتخت در آخرین بازیشان در تبریز و در مقابل تیم قدرتمند تراکتور‌سازی موفق شدند با کسب تساوی برابر این تیم به عنوان تیم صدرنشین به مصاف رقیب سنتی خود بروند. مهم‌ترین سؤال برای سرخ‌های پایتخت، بازی کردن دو بازیکن نامدارشان- رضاییان و امیری- در داربی است. اولی به خاطر رفتن به ترکیه به رغم داشتن قرارداد با باشگاه مورد غضب واقع شده است و دومی هم به خاطر مصدومیت در بازی تیم ملی ایران برابر چین.

اما در مقابل، منصوریان قرار دارد که یکی از مربیان موفق مقابل سرخ‌های پایتخت بوده است. منصوریان در فصل گذشته لیگ برتر موفق شد تا با شکست پرسپولیس خود را به نیمکت استقلال برساند. منصوریان بعد از پایان لیگ قبل به عنوان سرمربی آبی‌های پایتخت انتخاب شد و با کنار گذاشتن برخی از بازیکنان قدیمی مانند برهانی، طالب‌لو، حنیف عمران‌زاده و … خیلی زود نشان داد که می‌خواهد خانه از پای بست ویران شده استقلال را از نو بسازد. بنابراین با خرید بازیکنانی اسم و رسم‌دار همچون کاوه رضایی، بختیار رحمانی و کنعانی‌زادگان سعی داشت تا تیمی بسازد که از روز اول مسابقات لیگ برای قهرمانی بجنگد. اما دقیقاً عکس این قضیه اتفاق افتاده و حالا استقلال با ضعیف‌‌ترین شروع تاریخ خود در لیگ برتر دست و پنجه نرم می‌کند. استقلال منصوریان طی این ۵ بازی نشان داده که معمولاً بازی خود را خیلی خوب شروع می‌کند اما در حفظ نتیجه اصلاً موفق نیست. اگر بازی آخر این تیم برابر ماشین‌سازی را به یاد داشته باشید، استقلال با گل کاوه رضایی از حریف خود پیش افتاده بود و موقعیت‌های زیادی نیز برای رسیدن به گل دوم خود ایجاد کرد، اما قانون نانوشته فوتبال این بار هم یقه تیم منصوریان را گرفت و ماشین‌سازی در معدود موقعیت‌های خود موفق شد گل تساوی را به ثمر برساند تا استقلال در شرایطی نامناسب گام به داربی هشتاد و سوم بگذارد.

با این شرایط باید منتظر ماند و دید که آیا حکایت همیشگی «جدول، تعیین‌کننده تیم پیروز نیست» باز هم مصداق پیدا می‌کند یا این بار تیم صدرنشین می‌تواند از پس حریف خود برآید. مسابقه‌ای که دربی لحظه‌ها است و هر تیمی بتواند از لحظه‌های خود نهایت استفاده را ببرد می‌تواند دل میلیون‌ها طرفدار خود را شاد کند.