گروه خودرو -این روزها خودرو با تبدیل شدن به کالای سرمایهای، بازار خرید و فروش آن با آشفتگی زیادی همراه است. حتی با آزادسازی واردات و ورود اولین محموله خودروهای وارداتی باز هم هر روز به قیمتها اضافه میشود. بهطوری که اکثریت خودروها دو یا چند برابر قیمتهای کارخانه در بازار آزاد قیمت دارند، و […]
گروه خودرو -این روزها خودرو با تبدیل شدن به کالای سرمایهای، بازار خرید و فروش آن با آشفتگی زیادی همراه است. حتی با آزادسازی واردات و ورود اولین محموله خودروهای وارداتی باز هم هر روز به قیمتها اضافه میشود. بهطوری که اکثریت خودروها دو یا چند برابر قیمتهای کارخانه در بازار آزاد قیمت دارند، و ارزانترین خودرو در کشور ۲۵۰ میلیون تومان قیمت دارد. اما سؤال اینجاست که مسؤولیت این بازار آشفته و قیمتهای عجیب با کیست و چه کسی پاسخگو میباشد. برخی از نمایندگان وزیر صمت را مسؤول این گرانیها میدانند و میخواهند دوباره او را به مجلس بکشانند. اما این در حالی است که بارها کارشناسان و فعالان این صنعت تأکید کردند که قیمت خودروها در داخل آزاد شود و در کنار آن اجازه دهند واردات به کشور با تعرفه و عوارض پایین آزاد شود تا مانع از ایجاد چنین بازار آشفتهای شود. به گزارش مناقصهمزایده، در این باره سعید مدنی؛ مدیرعامل اسبق سایپا، معتقد است: واردات تأثیر چندانی در بازار ندارد و تنها راهحل بازار خودرو را، آزادسازی قیمت خودرو میداند. وی افزود: واقعیت این است که قیمت تمام کالاها از مصرفی و سرمایهای در کشور با نرخ دلار گره خورده است و براساس آن ارزشگذاری و بالا و پایین میرود. این اتفاق در حالی رخ میدهد که در کشوری هستیم که میزان صادرات آن به حدی است که کفاف واردات را میدهد. این کارشناس صنعت خودرو، تأکید کرد: متأسفانه مشکل اصلی اقدامی است که دولتها گاهی برای تأمین کسری بودجه انجام میدهند و عمداً نرخ ارز را بالا میبرند تا از مابهالتفاوت نرخ دلار، کسری بودجه را جبران کنند طرحی در دولت قبل نیز صورت گرفت و به هیچوجه ریشههای اقتصادی ندارد. به گفته مدنی؛ امروز قیمت خودرو در کشور متأثر از نرخ دلار و بیثباتی اقتصادی به نحوی افزایش یافته است که با قیمت یک خودروی شاسیبلند با مدل ۱۰ سال قبل در ایران، میتوان یک بنز آخرین مدل سال را در آلمان خریداری کرد. وی در ادامه، با انتقاد از ادامه سیاستهای تکلیفی دولت درخصوص خودرو، تأکید کرد: با وجود چنین سیاستهایی نمیتوان قیمت خودرو را کنترل کرد اگر چه به نظر میرسد که وزارت صمت علاقهمند به آزادسازی قیمت خودرو است تا تقاضای کاذب و حباب قیمتی ناشی از این تقاضای کاذب از بین برود. مدیرعامل اسبق سایپا، همچنین با بیان اینکه بورس کالا راهکار کلی مدیریت بازار خودرو و قیمتها نیست، اظهار کرد: این راهکار نیز درمان موقتی برای بازار خودرو است و گرچه با عرضه خودرو در بورس کالا بخشی از سودی که نصیب دلالان میگردید به جیب خودروساز و مصرفکنندگان رفته و مسلماً اوضاع بهتر از شرایط گذشته است اما نهایتاً پس از مدتی اختلاف قیمت و دلالبازی در این بازار عود خواهد کرد. وی در ادامه، تنها راهحل بازار خودرو را آزادسازی قیمت خودرو دانست؛ اتفاقی که بدون شک میتواند تقاضای کاذب در بازار خودرو را کنترل کند. به گفته این مقام اسبق خودرویی، با آزادسازی قیمت خودرو، چنانچه نرخ دلار هم افزایش یابد و خودرو هم متأثر از این جریان افزایش قیمت داشته باشد اما این بار، بازار خودرو حاشیه سود چندانی برای خریداران نخواهد داشت و در این صورت با کاهش تقاضا در بازار، خودروساز ناگزیر میشود دو راهکار کاهش قیمت و یا فروش تسهیلاتی را دنبال کند. مدنی؛ در پایان با اشاره به اینکه واردات خودرو نیز با وجود تبلیغات فراوان وزارت صمت، بعید است بتواند مانع موج سهمگین رشد قیمت خودرو در بازار شود، تصریح کرد: متأسفانه خبر واردات خودرو از مسائلی است که بر موج تنش بازار خودرو دامن زد و در ادامه افزایش نرخ دلار نیز بر موج قیمتی در بازار تأثیر گذاشت و در نهایت جهش قیمتی در بازار خودرو رخ داد.
این مطلب بدون برچسب می باشد.
دیدگاه بسته شده است.