گروه خودرو- در پی وعدههای متعدد وزارت صمت مبنی بر پایان یافتن روند قرعهکشی خودرو که تا به امروز محقق نشده است، امید قالیباف؛ سخنگوی وزارت صمت، از حذف قرعهکشی تمام خودروها از این چرخه خبر داد. سخنگوی وزارت صنعت،معدنوتجارت، ضمن اشاره به افزایش تولید خودروها طی سالجاری، اظهار کرد: طی ۹ ماهه امسال تولید […]
گروه خودرو- در پی وعدههای متعدد وزارت صمت مبنی بر پایان یافتن روند قرعهکشی خودرو که تا به امروز محقق نشده است، امید قالیباف؛ سخنگوی وزارت صمت، از حذف قرعهکشی تمام خودروها از این چرخه خبر داد. سخنگوی وزارت صنعت،معدنوتجارت، ضمن اشاره به افزایش تولید خودروها طی سالجاری، اظهار کرد: طی ۹ ماهه امسال تولید خودرو رشد بسیار خوبی داشته و رکورد تولید سال گذشته شکسته شده است. این نشان میدهد که تولید انواع خودروها شامل سواری، تجاریها، کشندهها و سنگینهای مسافربری و… افزایشی شده است. به گزارش مناقصهمزایده، امید قالیباف؛ تصریح کرد: حدود پنج، شش ماه بازار را در ثبات نسبی نگه داشتیم. در حقیقت در تمام تابستان و مهرماه امسال، قیمتها در بازار در ثبات نسبی خوبی قرار داشت و حتی قیمتها کاهشی هم شد. بازار در رکود بود. آبانماه هم همین روند را ادامه میداد اما از زمانیکه «لنگر نرخ ارز جابهجا شد» بازار خودرو نیز به تلاطم قیمتی افتاد. وی ادامه داد: قیمت خودرو، آنچه که در حالحاضر در بازار آزاد اعلام میشود، نیست. اعتقاد بنده براین است که قیمتسازی صورت میگیرد. قیمت واقعی، خود آن قیمتی است که در بورس عرضه میشود و کشف میشود. بهطور مثال ۲۰۰۰ خودروی شاهین در بورس عرضه و قیمت ۳۴۶ میلیون تومان برای آن کشف شد و حدود ۱۹ درصد قیمت پایه، رقابت خورد. این در حالی بود که قیمت آن در بازار در همان روز، ۵۲۰ میلیون تومان قیمتگذاری شده بود. بنابراین تمام آنچه که میتوانست قیمت خودرو را نسبت به قیمت کارخانه بالاتر ببرد، ۱۹ درصد بود. این میزان برای خودرویی همچون هایما که بسیار کمتر و حدود ۹ درصد بود. مشاور وزیر صمت، خاطرنشان کرد: این در حالیست که رکود کامل در بازار دیده میشود و معاملهای صورت نمیگیرد؛ این بدان معناست که عمق این قیمتها هم بسیار کم است. خواهش و پیشنهاد ما این است که مردم اگر میخواهند خودرو خریداری کنند، از طریق بورس کالا اقدام کنند. مقرر شده است که از این پس، عرضهها در بورس کالا تقویت خواهیم کرد و عرضه بیشتر خواهد شد. سخنگوی وزارت صمت، یادآور شد: استثنایی هم در بورس کالا پیش آمد که خودرویی با قیمت بسیار بالاتر عرضه شد که این معامله ابطال شد. علت هم این بود که زمانیکه در بورس کالا هم تعداد کمی عرضه میشود، برای این تعداد کم، رقابت زیادی شکل میگیرد. بر همین اساس پس از این اتفاق، کف عرضه تعریف شد که برای خودروهاس پرتیراژ ۲۰۰۰ دستگاه و برای خودروهای کمتیراژ ۵۰۰ دستگاه تعریف شد و پس از آن معاملات بدین نحو بهصورت منطقی پیش رفت. مورد مذکور هم در دسته خودروهای کم تیراژ بود. وی در رابطه با حذف قرعه فرآیند قرعهکشی خودروها، ضمن اشاره به اینکه محصولات سایپا بهصورت کامل از قرعهکشی خارج شده است و در حال فروش از طریق شرکت انجام میشود، گفت: چند مدل از محصولات ایرانخودرو همچنان در چرخه قرعهکشی هستند که قیمت آنها با قیمت بازار فاصله قیمتی بسیاری دارند؛ این خودروها نیز به تدریج تا پایان سالجاری از شمول قرعهکشی خارج میشوند. همچون پژو۲۰۷ که از فرآیند قرعهکشی خارج شد و در حالحاضر در بورس کالا عرضه میشود. قرعهکشی مدل مطلوب ما نیست و وعده وزیر صمت نیز بر این بوده است که تا پایان سال قرعهکشی بهصورت کامل حذف شود که محقق خواهد شد. قالیباف؛ در رابطه با برنامه وزارت صمت برای عرضه خودروها پس از حذف قرعهکشی، اظهار کرد: در حالحاضر با توجه به تعداد خودروهایی که تولید میشود و با رشدی که اشاره شد، پیشبینی ما این است که طی شش ماه پیشرو (سه ماهه زمستان و سه ماهه بهار ۱۴۰۲)، حدود ۷۰۰ هزار دستگاه خودرو تولید شود. طی این مدت مقرر شده که ۲۰۰ هزار دستگاه خودرو هم وارد شود. بنابراین در مجموع طی شش ماه آینده ۹۰۰ هزار الی یک میلیون دستگاه خودرو وارد بازار خواهد شد. این مقام مسؤول در وزارت صمت، ادامه داد: این یک میلیون دستگاه خودرو بهقدری زیاد است که از منظر عرضه، بازار اشباع خواهد شد و روشهایی همچون قرعهکشی و سایر روشها، موضوعیت نخواهد داشت و بهسمتی حرکت خواهیم کرد که شرکتها، خود عرضهکننده محصولات باشند. سخنگوی وزارت صمت، در ادامه در رابطه با قیمت خودروهای وارداتی و اقتصادی بودن آنها، تصریح کرد: طبق آییننامه واردات خودرو، خودروهای وارداتی بایستی زیر ۲۰ هزار یورو باشند. ضمن اینکه اولویت ما واردات خودروهای زیر ۱۰ هزار یورو (۸۰۰۰-۹۰۰۰ یورو) است. ثبتسفارشهایی هم صورت گرفته تا خودروها وارد شوند در همین دامنه قیمتی است. اما این مرحله اول، کمی قیمتهای بالاتر (بالای ۱۰ هزار یورو اما زیر ۲۰ هزار یورو) بود. هماهنگیها انجام و خودروها وارد شد تا تابوها شکسته شود و دیگر کسی نمیتواند مدعی شود که واردات خودرو انجام نمیشود. وی گفت: جو روانی حاکم بر آن شده بود که خودرویی وارد نخواهد شد؛ بنابراین محموله اول بهنوعی شکستن این جو بود. اتفاق بزرگی با این واردات رخ داد. بهخاطر داریم که در سال ۱۳۸۲ که واردات خودرو آزاد شد، سال ۱۳۸۴، اولین خودروها وارد شود و حدود دو سال هماهنگیها زمان برد. واردات خودرو، میان مجموعهای بایستی هماهنگی صورت گیرد؛ از سازمان توسعه و تجارت برای ثبت سفارش، سازمان استاندارد، آمادگی شرکتها برای ارایه خدمات پس از فروش، گمرک، بانکمرکزی و… درگیر میشوند تا واردات صورت گیرد. این در حالیست که آبانماه که آییننامه نهایی و به وزارت صمت ابلاغ شد، تا اوایل دیماه همه این هماهنگیها انجام و خودروها وارد شد تا تابوها شکسته شود و دیگر کسی نمیتواند مدعی شود که واردات خودرو انجام نمیشود. قالیباف؛ تأکید کرد: سرعت واردات بیشتر خواهد شد، خودروهای اقتصادی در دامنه قیمتی مذکور وارد کشور و در بورس عرضه خواهد شد.
دیدگاه بسته شده است.