دبیر انجمن واردکنندگان خودرو، گفت: حداقل تا پایان نیمه نخست سال آینده شاهد واردات گسترده و اثرگذار خودرو نیستیم؛ بنابراین خبری از کاهش قیمت خودرو تا مهرماه سال آینده نیست. به گزارش آنا، مهدی دادفر؛ دبیر انجمن واردکنندگان خودرو، درباره عوامل مؤثر بر افزایش نرخ خودرو در روزهای اخیر، گفت: تعلل دولت در واردات خودرو […]
دبیر انجمن واردکنندگان خودرو، گفت: حداقل تا پایان نیمه نخست سال آینده شاهد واردات گسترده و اثرگذار خودرو نیستیم؛ بنابراین خبری از کاهش قیمت خودرو تا مهرماه سال آینده نیست. به گزارش آنا، مهدی دادفر؛ دبیر انجمن واردکنندگان خودرو، درباره عوامل مؤثر بر افزایش نرخ خودرو در روزهای اخیر، گفت: تعلل دولت در واردات خودرو و پاسکاری این موضوع بین مجلس شورای اسلامی و بخش دولت، نوسانات ارزی، کمبود عرضه خودرو، ناتوانی در اصلاح نوسانات ارزی به نحوی که نقدینگی به سمت بازار ارز نرود و در نهایت مهندسی غلط دولت در بازار خودرو به سبک عرضه خودرو در بورس، از جمله اقدامات اشتباه دولت است که موجب شکلگیری چالشهای کنونی بازار خودرو شده است. وی افزود: خودروسازان در شرایط ضرردهی بودند، این در حالی است که اکنون وضعیت سوددهی آنها مطلوب است. دولت با هدف حذف بخش دلالی و کاهش اختلاف قیمت کارخانه و بازار، اقدام به عرضه خودرو در بورس کرد. از آنجایی که نمیتوان بخش دلالی را بهطور کامل حذف کرد، با عرضه محدود خودرو در بورس، تنها شاهد افزایش قیمت برخی خودروها بودیم. در حقیقت ما خودرو در بورس عرضه نکردیم، بلکه خودرو را به مزایده گذاشتیم. دادفر؛ با اشاره به اینکه عرضه خودرو در بورس در حقیقت انحصار مطلق است، ادامه داد: اکنون میتوان گفت؛ خودروسازها از حالت زیانده بودن خارج شدند چرا که خودروها تقریباً با نرخ آزاد عرضه میشوند. به گفته دبیر انجمن واردکنندگان خودرو در صورتی که واردات خودرو به صورت منطقی و با ثبات انجام شود، میتوان شاهد کاهش هزینههای تولیدکنندگان داخلی تا حدود ۲۵ درصد باشیم. گواه این اقدام عملیاتی صورتهای مالی این شرکتهاست. وی با تأکید بر اینکه بارها مطرح شده است که شورای سیاستگذاری صنعت خودرو باید بالاترین نهاد تصمیمساز در بازار خودرو باشد، تصریح کرد: تصمیمگیری درباره یک بازار باید به صورت یکپارچه انجام شود. در صورتی که واردات به صورت منطقی باشد میتوان شاهد کاهش قیمت این کالا باشیم. البته دولت باید با استفاده از اهرمهای اقتصادی – مالی هزینههای سربار را کاهش دهد. از جمله این اهرمها میتوان به حمایتهای خاص پنهانی دولت اشاره کرد. دولت باید از صنعت خودرو خارج شود. البته خودروسازان نیز باید بهجای بنگاه داری، صاحب فناوری باشند. دادفر؛ با بیان اینکه با کاهش ۲۵ درصدی هزینه خودروسازان، میتوان شاهد کاهش ۲۵ درصدی قیمت خودروهای داخلی باشیم، اظهار داشت: در صورتی که به صورت ایدهآل بین همه نهادهای تصمیمگیر هماهنگی وجود داشته باشد، شاید تا پایان اسفندماه امسال شاهد واردات ۲۰ هزار دستگاه خودرو باشیم. این در حالی است که دولت سقف واردات را ۱۰۰ هزار دستگاه تعیین کرده است. به این ترتیب میتوان گفت؛ حداقل تا پایان نیمه نخست سال آینده شاهد واردات گسترده و اثرگذار خودرو نیستیم؛ بنابراین خبری از کاهش قیمت خودرو تا مهرماه سال آینده نیست.
دیدگاه بسته شده است.