گروه راهوشهرسازی- تصادفات جادهای از عوامل بسیار مهم مرگومیر و صدمات شدید جانی و مالی در هر جامعهای بهشمار میآیند و از آنجا که ۹۲ درصد از جابهجاییهای کشور بهصورت زمینی و در جادهها میباشد، سهم ما در تصادفات جادهای طبق آمار ۱۶ هزار نفر در سال میباشد که آمار بسیار بالایی است. از عوامل […]
گروه راهوشهرسازی- تصادفات جادهای از عوامل بسیار مهم مرگومیر و صدمات شدید جانی و مالی در هر جامعهای بهشمار میآیند و از آنجا که ۹۲ درصد از جابهجاییهای کشور بهصورت زمینی و در جادهها میباشد، سهم ما در تصادفات جادهای طبق آمار ۱۶ هزار نفر در سال میباشد که آمار بسیار بالایی است. از عوامل تأثیرگذار در طول جاده که در بروز تصادفات جادهای نقش دارند، علاوه بر نقش راننده میتوان به وجود علایم هشداردهنده در طول راه، خطکشی کیفیت آسفالت و… اشاره کرد. به همین جهت ایمنی جاده، ترافیک و حملونقل یکی از مؤلفههای مهم در برنامهریزی حملونقل جادهای است. چرا که شناسایی و اصلاح نقاط حادثهخیز و پرتصادف جاده در نهایت منجر به کاهش تصادفات جادهای میشود. اما نباید این نکته را فراموش کرد که در کنار ایمنی جادهها رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است که در این راستا میتوان با فرهنگسازی رعایت قانون در جامعه علاوه بر نهادینه شدن فرهنگ ایمنی موجب اصلاح رفتارهای فردی و در نهایت کاهش خطاهای انسانی و حوادث شود. طبق آمار سازمان راهداری، عمده تصادفات منجر به فوت و جرح، در نقاط حادثهخیز و پرخطر روی میدهد که رفع آنها منجر به کاهش خطرات جادهای میشود. رفع این نقاط البته از توان بودجه یک دستگاه خارج است و عزمی ملی را طلب میکند. همچنین براساس آمار پلیسراه ۳۴ درصد تصادفات در راههای اصلی اتفاق میافتد؛ این در حالی است که ایمنسازی محورها و آشکارسازی نقاط پرحادثه، نقش مهمی در کاهش این تلفات دارد. بهطور که به گفته سردار کمال هادیانفر؛ رئیس پلیسراهور، در سال۱۴۰۰؛ ۱۰هزارو۲۵۲ نفر جان خود را در تصادفات جادهای از دست دادند. به گفته کارشناسان، برای افزایش ایمنی باید هرینه شود و باید برای هریک از ارکانها موظف در افزایش ایمنی جادهها وظایف مشخصی تعریف کرد که اجرای آن موجب ارتقای ایمنی در جاده میشود. به گزارش مناقصهمزایده، در این رابطه، مجید صباغزاده؛ مدیرکل دفتر توسعه ایمنی راه و حریم سازمان راهداری، از شناسایی هزار و ۵۸۵ نقطه پرتصادف و هزار و ۸۰۷ نقطه دارای تصادف در سطح جادههای برونشهری خبر داد و گفت: تاکنون بیش از ۶۰۰ نقطه پرتصادف اصلاح شده است. وی افزود: براساس دستورالعملی که در کمیسیون ایمنی راهها در سال ۹۵ مصوب شد؛ نقاط پرتصادف نقاطی هستند که شاخص تصادفاتشان از میانگین کشوری بالاتر بوده است. در این راستا داریوش امانی؛ رئیس سازمان راهداری و حملونقل جادهای نیز، گفت: مصوب شد که پنج هزار میلیارد تومان در اختیار سازمان راهداری قرار بگیرد. امانی؛ افزود: برای حل مشکل نقاط پرحادثه؛ باید اعتبار ویژهای در اختیار سازمان راهداری قرار گیرد. با توجه به اهمیت ایمنی در راهها مسألهای که باید مورد توجه مسؤولان قرار گیرد شناسایی و اصلاح نقاط حادثهخیز و پرتصادف با استفاده از تجربیات دیگر کشورها میباشد که میتواند نقش مهمی را در کاهش تصادفات و تلفات جادهای ایفا کند.
دیدگاه بسته شده است.