همه آن‌چه که باید از بیمه اتومبیل بدانید

همه آن‌چه که باید از بیمه اتومبیل بدانید هفته گذشته در همین صفحه بخش نخست مطلب«بیمه اموال» که به آشنایی و بررسی یکی از مهمترین انواع بیمه بود، پرداختیم. بخش دوم این مطلب اکنون پیش روی شماست. •بیمه شخص ثالث براساس قانون «بیمه اجبارى شخص ثالث» کلیه دارندگان وسایل نقلیه موتورى زمینى موظفند مسؤولیت خود […]

همه آن‌چه که باید از بیمه اتومبیل بدانید

هفته گذشته در همین صفحه بخش نخست مطلب«بیمه اموال» که به آشنایی و بررسی یکی از مهمترین انواع بیمه بود، پرداختیم. بخش دوم این مطلب اکنون پیش روی شماست.

•بیمه شخص ثالث

براساس قانون «بیمه اجبارى شخص ثالث» کلیه دارندگان وسایل نقلیه موتورى زمینى موظفند مسؤولیت خود را در مقابل جبران خسارت‌هاى وارده به اشخاص ثالث، نزد یکى از شرکت هاى بیمه داخلى بیمه کنند. بیمه اتومبیل از زمان تصویب قانون بیمه اجبارى شخص ثالث و از فروردین ماه ۱۳۴۸ در کشور به مردم معرفى شد و از آن تاریخ تا کنون هر قدر میزان تولید یا ورود خود رو به کشور گسترش یافته است، بیمه اتومبیل هم فراگیر تر شده و آحاد مردم ضرورت داشتن این پوشش بیمه‌اى را بیش‌تر احساس کرده‌اند .

•بیمه‌نامه مسؤولیت مدنى اتومبیل

بیمه مسؤولیت مدنى دارندگان وسیله نقلیه موتورى زمینى کلیه حوادث مندرج در قانون بیمه شخص ثالث اجبارى را که موجب زیان مالى و جانى اشخاص ثالث گردد تحت پوشش قرارداده و به صورت اجبارى (قانونى) و مازاد اختیارى به بیمه‌گزاران ارایه مى گردد.

•بیمه‌نامه بدنه اتومبیل

در این نوع بیمه‌نامه، اتومبیل بیمه شده در مقابل خطر اتومبیل بیمه شده در مقابل خطرات سرقت کلى، آتش سوزى، انفجار و تصادف تحت پوشش قرار گرفته و خسارات جزیى و کلى وارد به اتومبیل بیمه شده اعم از دستمزد تعمیرات و ارزش لوازم به قیمت روز حادثه پرداخت مى شود. در اتومبیل‌هاى سوارى شخصى پلاک سفید باالحاقیه مجزا و پرداخت حق بیمه اضافى مى‌توان علاوه بر پوشش هاى فوق، اتومبیل بیمه شده را در مقابل خطر سرقت جزئى قطعات اصلى و اضافى بیمه نمود وباالحاقیه دیگرى نیز مى توان در مدت تعمیرات اتومبیل به علت تصادف و آتش‌سوزى روزانه تا مبلغ روزى دو هزار تومان (حداکثر ۳۰ روز در سال) به عنوان هزینه ایاب و ذهاب از شرکت بیمه آسیا دریافت داشت.

•بیمه‌نامه حوادث سرنشین

یکى دیگر از پوشش‌هاى بیمه‌اى اتومبیل است که در آن بیمه‌گر تعهد مى نماید غرامت صدمات بدنی (فوت، نقص عضو و هزینه معالجات پزشکى) سرنشینان وسیله نقلیه بیمه شده اعم از راننده و مسافر را که به علت حادثه اتومبیل بیمه شده ایجاد می‌گردد جبران نماید.

۳٫ بیمه اموال –بیمه آتش‌سوزی

بیمه آتش‌سوزی به عنوان یکی از رشته‌های بیمه‌های اموال و مسؤولیت با پوشش خطرات آتش‌سوزی، صاعقه، انفجار و … دارای اهمیت گسترده‌ای می‌باشد. بیمه‌های آتش‌سوزی نقش بسیار مهمی در حمایت از فعالیت‌های اقتصادی از طریق تحت پوشش قراردادن اموال مختلف از منازل مسکونی تا اماکن تجاری، کارگاه‌ها، کارخانجات، کالاها، ماشین‌آلات، انبار‌ها و … دارد .

آتش عبارت است از یک سری از واکنش‌های شیمیایی و اکسیداسیون سریع حرارت‌زای مواد قابل اشتعال است.

از آتش به عنوان دشمن پنهان تعبیر شده است به گونه که با کوچک‌ترین غفلت انسان از کنترل آن می‌تواند خسارت‌های جبران‌ناپذیری از خود به جای بگذارد. البته ذکر این نکته به جا است که طبق بررسی‌های به عمل آمده حداقل ۷۵ درصد از آتش‌سوزی‌ها قابل پیشگیری می‌باشد. بر طبق آمار به‌دست آمده به خاطر به‌وجود آمدن آتش‌سوزی‌های بزرگ خسارت‌های مالی و به‌خصوص جانی که به هیچ عنوان قابل جبران نمی‌باشند بر انسان‌ها تحمیل شده است و به همین علت شایسته است افراد و کارشناسان مهندسی حریق در هر محیطی که احتمال حریق در آنجا وجود دارد از تمامی امکانات و تجهیزات مدرن موجود استفاده ی بهینه به عمل آورند تا از بروز فاجعه‌های اقتصادی و اجتماعی و انسانی جلو‌گیری به عمل آید

 علل به‌وجود آمدن حریق: علل ناشی از رخداد حریق به دو نوع تقسیم می‌شود:

۱) علل طبیعی: حوادثی که دست بشر از رخداد آن کوتاه است مثل زلزله: طوفان: رعدوبرق.

۲) علل غیرطبیعی: حوادثی که بشربه نوعی دربه وجود آمدن آن دخالت دارد که خود به دو دسته تقسیم می‌شود:

۱) علل غیرطبیعی غیرعمدی: که بر اثر عدم آگاهی از مواد ایمنی و عدم رعایت موارد ایمنی به وجود می‌آید.

۲) علل غیرطبیعی عمدی: بر اثر کینه‌توزی، اختلاس، اخاذی از شرکت بیمه: سرپوش بر سرقت و… به وجود می‌آید.

و اما بیمه آتش‌سوزی خسارت‌های ناشی از آتش‌سوزی، انفجار، صاعقه و خطرات اضافی (سیل، زلزله و …) به اموال منقول و غیرمنقول اعم از ساختمان مسکونی، اداری، تجاری، انبارهای عمومی و اختصاصی و موجودی مواد اولیه و محصول و همچنین ساختمان، ماشین‌آلات و کالای در جریان ساخت کارگاه‌ها، مراکز صنعتی و غیرصنعتی راتحت پوشش قرار می‌دهد .

بیمه آتش‌سوزی منازل مسکونی در این نوع بیمه‌نامه، ساختمان واحد مسکونی، تأسیسات و اثاثیه داخل آن، علاوه بر خطرهای آتش‌سوزی، انفجار و صاعقه می‌تواند در برابر کلیه خطرهای اضافی (سیل، زلزله، طوفان، ترکیدگی لوله‌های آب و فاضلاب، سقوط هواپیما، رانش زمین و. ..) نیز تحت پوشش قرار گیرد.

بیمه آتش‌سوزی واحدهای صنعتی بیمه آتش‌سوزی صنعتی، ساختمان، تأسیسات، ماشین‌آلات و موجودی انبار و یا کالای در جریان ساخت واحدهای صنعتی را تحت پوشش قرار می‌دهد.

بیمه آتش‌سوزی واحدهای غیرصنعتی و انبار‌ها این بیمه‌نامه ساختمان، تأسیسات و موجودی مربوط به کلیه واحدهای تجاری، اداری، خدماتی عمومی، فرهنگی، صنفی و درمانی را در مقابل خطرات اصلی و اضافی تحت پوشش قرار می‌دهد .

براساس تفاوت در تعریف بعضی از بخش‌های مورد نیاز در قرارداد بیمه آتش‌سوزی، می‌توان این نوع بیمه را به ۳ شاخه زیر تفکیک نمود :

آتش‌سوزی اماکن مسکونی

آتش‌سوزی اماکن اداری – تجاری (غیرصنعتی)

 

آتش‌سوزی اماکن صنعتی