گروه خودرو- با توجه به اینکه وضعیت بازار خودرو در یکی، دو سال گذشته بیش از پیش در سردرگمی به سر میبرد و با توجه به نحوه فروش خودرو به روش قرعهکشی، این امر باعث شده بود که صفهای میلیونی برای چندهزار دستگاه خودرو تشکیل شود که با پیشنهادات نمایندگان مجلس و وزارت صمت تصمیم […]
گروه خودرو- با توجه به اینکه وضعیت بازار خودرو در یکی، دو سال گذشته بیش از پیش در سردرگمی به سر میبرد و با توجه به نحوه فروش خودرو به روش قرعهکشی، این امر باعث شده بود که صفهای میلیونی برای چندهزار دستگاه خودرو تشکیل شود که با پیشنهادات نمایندگان مجلس و وزارت صمت تصمیم بر آن شد که خودرو را به جای قرعهکشی در بورس کالا عرضه کنند تا شاید بتوانند سامانی به آشفته بازار خودرو دهند اما بهنظر نمیآید که این روش هم توانایی ثمر بخشیدن به این بازار بیدروپیکر را داشته باشد. به گزارش مناقصهمزایده، در همین خصوص، لطفا… سیاهکلی؛ عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس، گفت: با عرضه خودرو در بورس قیمتگذاری دستوری حذف شده و بهای خودرو در کارخانه افزایش یافته و در واقع وحشتناکترین نوع قیمتگذاری عرضه در بورس است که انتخاب شده است. سیاهکلی؛ درباره افزایش افسارگسیخته قیمت خودرو در بازار، گفت: وزیر صمت ادعا کرد که تیراژ تولید افزایش پیدا میکند در حالیکه این ادعا محقق نشد و فقط خودروهای موجود در انبارها عرضه شد؛ هرچند دلیل در انبار ماندن خودروها را نبود قطعات مطرح میکردند اما این مشی خودروسازان است که خودروها را در انبارها نگهداری کنند تا خودرو گران شود، سپس به بازار عرضه کنند که آقای وزیر با اقدامات خود، موجب رشد خطی قیمت خودرو نشد، بلکه قیمت خودرو را به صورت نمایی رشد داد. نماینده مردم قزوین، در مجلس، با بیان اینکه برنامههای وزیر صمت به سامان نمیرسد زیرا نسخه نوشته شده توسط وی نسخه درستی نبوده و غلط است، افزود: وزیر صمت هر بار ادعای جدید مطرح میکند بهطور مثال میگوید خودرو وارد میشود در حالیکه این موضوع نیز اجرایی نشده و فقط تعداد محدودی خودرو واردات شده است. وی با بیان اینکه در حالحاضر قیمت خودرو لحظهای رشد میکند و روزانه از پنج میلیون تا ۲۰ میلیون بر بهای آن افزوده میشود، اضافه کرد: در این روزها قیمت خودروی ۱۵۰ میلیونی به ۵۰۰ میلیون رسیده، این شرایط را وزیر صمت رقم زده است و پاسخگو هم نیست. سیاهکلی؛ با بیان اینکه وزیر صمت متوجه سیاست عرضه و تقاضا نیست و نمیتواند آن را تنظیم کند، بنابراین مسیری که میرود اشتباه است، به وعده وزارت صمت مبنی بر حذف قرعهکشی در سالجاری اشاره کرده و افزود: در وهله نخست باید گفت که تاکنون قرعهکشی حذف نشده، از سوی دیگر سیاستی که وزارت صمت برای حذف قرعهکشی به کار گرفته است، عرضه خودرو در بورس است این در حالی است که عرضه خودرو در بورس به معنای مزایده و گرانتر شدن هر روزه خودرو است. عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس، با بیان اینکه وزیر صمت توانایی اداره حوزههای مربوط به صنعت،معدنوتجارت و حل مسائل آن را ندارد، ادامه داد: در مکاتباتی که مردم با نمایندگان دارند، مطرح میکنند که به صورت مستمر مبلغی را برای تعویض خودروی خود طی چند ماه پسانداز میکنند اما بهای این کالا در چند روز ۴۰ درصد افزایش مییابد. وی درباره برخی ادعاها مبنی بر اینکه قیمت خودرو در کارخانه افزایش نیافته است، افزود: هرچند مطرح میکنند که قیمت خودرو در کارخانه تغییر نکرده اما افزایش قیمت خودرو بهازای عرضه خودرو در بورس اکنون به جیب خودروسازان میرود، در واقع قیمتگذاری دستوری حذف شده و بهای خودرو در کارخانه افزایش یافته است و وحشتناکترین نوع قیمتگذاری برای خودرو که عرضه در بورس است، انتخاب شده و امروزه سرهمکنندگان خودرو سود هنگفتی را از جیب مردم به دست میآورند. وی ادامه داد: در هیچ کجای دنیا از این روش برای قیمتگذاری خودرو استفاده نمیکنند زیرا خودرو کالایی مصرفی است اما از آنجا که وزیر صمت خودرو را کالایی سرمایهای تعریف میکند به دنبال اثبات این موضوع است. سیاهکلی؛ تصریح کرد: اگر جای وزیر صمت بودم، استعفا میدادم، در صورتی که وی ادامه کار دهد در شرایطی که هیچ یک از اقدامات وی درست نبوده معنی ندارد، در دنیا یک تغییر کوچک موجب میشود، وزیر مربوطه استعفا دهد، نمیشود قیمت خودرو بیش از ۵۰ درصد طی چند هفته تغییر کند و وزیر همچنان سخنانی بیان کند که نادرست است. همچنین رئیس فراکسیون محیطزیست مجلس نیز، با تأکید بر ضرورت ارتقای کیفیت سوخت، تصریح کرد: براساس ماده ۱۸ قانون هوای پاک، وزارت نفت مکلف است حداکثر سه سال پس از تصویب قانون، سوخت تولیدی کشور از جمله بنزین، نفت گاز، نفت کوره و نفتسفید را مطابق با استاندارد ملی عرضه کند، این ناتوانی نباید بهانهای برای تولید و واردات خودروهای بیکیفیت یا تولید غیراستاندارد باشد، پلیس باید از شمارهگذاری خودروهای غیراستاندارد و بیکیفیت خودداری کند. وی افزود: ناتوانی خودروسازان در تولید خودروهای باکیفیت امروز بهانهای شده تا خودروهایی با کیفیت نامعلوم را وارد کشور کنیم، انحصار حاکم بر خودروسازی دامن واردات خودروهای خارجی را هم گرفته است. رفیعی؛ خاطرنشان کرد: واردات فعلی خودرو با هدف قانونی که مجلس تصویب کرده فاصله دارد، بعید میدانیم این واردات در کیفیت و قیمت خودرو داخلی تأثیری بگذارد. با واردات خودروهای بیکیفیت بیتردید خودروهای فرسوده هم از رده خارج نمیشود اما این مسأله را صریحاً اعلام میکنیم که فراکسیون محیطزیست مجلس به دنبال خارج کردن خودروهای فرسوده است و بیتردید نقش نظارتی خود را اعمال خواهد کرد.
دیدگاه بسته شده است.