حضور آمریکا جز ایجاد ناامنی در تنگه هرمز نتیجه‌ای ندارد

حضور آمریکا جز ایجاد ناامنی در تنگه هرمز نتیجه‌ای ندارد محمدجوادکریمی‌قدوسی در واکنش به درخواست فرمانده نیروی دریایی آمریکا برای انجام مذاکرات و لزوم توافق میان تهران و واشنگتن بر سر برخی قواعد رفتاری برای اجتناب از خطاهای محاسباتی در دریا، گفت: یکی از محورهای برنامه ششم توسعه کل کشور به عنوان سیاست‌های کلی نظام […]

حضور آمریکا جز ایجاد ناامنی در تنگه هرمز نتیجه‌ای ندارد

محمدجوادکریمی‌قدوسی در واکنش به درخواست فرمانده نیروی دریایی آمریکا برای انجام مذاکرات و لزوم توافق میان تهران و واشنگتن بر سر برخی قواعد رفتاری برای اجتناب از خطاهای محاسباتی در دریا، گفت: یکی از محورهای برنامه ششم توسعه کل کشور به عنوان سیاست‌های کلی نظام جمهوری اسلامی، خروج نظامیان آمریکایی از کل منطقه خلیج‌فارس و بلاد اسلامی است و این مسأله همواره جزو راهبردهای آشکار کشورمان محسوب می‌شود.

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: در شرایط کنونی جمهوری اسلامی از آمریکایی‌ها می‌خواهد که هرچه زودتر دست به تخلیه پایگاه‌های نظامی خودش در کشورهای اسلامی بزند و قطعاً در آینده نظامیان ایالات‌متحده باید از منطقه خارج شوند، زیرا آن‌ها به بهانه مقابله با صدام در حمله به کویت به خلیج‌فارس آمدند و امروز دیگر این بهانه‌ها برای هیچ کشوری پذیرفته نیست.

به گزارش خانه ملت، وی گفت: امروز منطقه خلیج‌فارس با اقتدار جمهوری اسلامی و روابط مستحکم ایران با همسایگانش جزء مناطق با ثبات و آرام جهان است، از این رو ادامه حضور آمریکایی‌ها جز چپاول اموال ملت‌ها و ایجاد ناامنی در آب راه بین‌المللی تنگه‌هرمز نتیجه دیگری به دنبال ندارد.

این نماینده مردم در مجلس دهم، ادامه داد: در شرایط کنونی تمام نقاط پرعمق خلیج‌فارس در تنگه‌هرمز در آب‌های سرزمینی جمهوری اسلامی قرار دارد که ایران براساس قوانین بین‌الملل تنها می‌تواند مجوز عبور کشتی‌ها بی‌ضرر را صادر کند، از این رو ما می‌توانیم از ورود کشتی‌هایی که برای منافع ما مضر است، جلوگیری کنیم.

کریمی‌قدوسی افزود: اقدامات نیروی دریایی سپاه پاسداران در برابر کشتی‌های نظامی آمریکایی، کاملاً در چارچوب قواعد بین‌المللی بوده و خود آمریکایی‌ها نیز این قوانین و مقررات را امضا کرده‌اند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، تصریح کرد: در شرایط کنونی حضور آمریکایی‌ها در منطقه خلیج‌فارس برای منافع کشورمان بسیار پرخطر است و سپاه به صورت شفاف از نظامیان این کشور خواستار شده که پایگاه‌های نظامی خود را از منطقه خارج کنند.

حضور آمریکا از نظر جمهوری اسلامی در خلیج‌فارس هیچ مبنا و مفهومی ندارد

نظامیان آمریکا، مقررات بین‌المللی در خلیج‌فارس را نقض می‌کنند

محمدجواد ابطحی در گفت‌وگو با خانه ملت، در واکنش به درخواست فرمانده نیروی دریایی آمریکا برای انجام مذاکرات و لزوم توافق میان تهران و واشنگتن بر سر برخی قواعد رفتاری برای اجتناب از خطاهای محاسباتی در دریا، گفت: در این رابطه مسأله اصلی ایران این است که اصلا نظامیان آمریکا چرا و به چه دلیلی باید در خلیج‌فارس حضور داشته باشند که حال برای حضورشان و جلوگیری از درگیری با نظامیان ایران، مذاکره و توافق کنند. از این رو حضور آمریکایی‌ها از نظر جمهوری اسلامی هیچ مبنا و مفهومی ندارد.

نماینده مردم خمینی‌شهر در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: نظامیان آمریکایی‌ها کیلومتر‌ها مسافت را از کشورمان طی کرده تا به صورت گسترده در منطقه خلیج‌فارس حاضر باشند، حال مشخص نیست که آن‌ها در مذاکره و توافق چه موضوعی را می‌خواهند تثبیت و تعیین کنند، زمانی که اصل حضورشان نامشروع و نامعقول است، از این رو آمریکایی‌ها به جای تلاش برای مذاکره باید منطقه را ترک کنند.

وی افزود: متأسفانه در چند سال اخیر به علت خودفروختگی برخی از حکام کشورهای منطقه، پای آمریکا به خلیج‌فارس باز شد، این مسأله به ویژه در زمان حمله عراق به کویت تشدید شد و نظامیان آمریکا با تمام قوا در منطقه حاضر شدند.

ابطحی گفت: به‌طورحتم جمهوری اسلامی در حقوق حقه خود در منطقه خلیج‌فارس به هیچ کشوری از جمله آمریکا مذاکره نمی‌کند، البته این مسأله باید در شورای عالی امنیت ملی تصمیم‌گیری شود.

 

این نماینده مردم در مجلس دهم، با اشاره به آمارهای ارایه شده درباره افزایش رویارویی کشتی‌های آمریکایی با کشتی‌های ایرانی، تصریح کرد: به‌طور حتم اگر آمریکایی‌ها با کنوانسیون و قوانین بین‌المللی احترام بگذارند، هیچ‌وقت رویارویی صورت نمی‌گیرد، از این رو علت اصلی بروز این مسایل، تخطی نظامی آمریکا از قوانین مربوطه است.