پروژه دو هزار میلیارد تومانی «رودبار» روی مدار بهره‌برداری

پروژه دو هزار میلیارد تومانی «رودبار» روی مدار بهره‌برداری از ویژگی‌های عمده سد و نیروگاه رودبار لرستان استفاده از توپوگرافی منطقه برای تولید برق است؛ به نحوی که علاوه بر ارتفاع آب داخل مخزن، ۳۰۰ متر هم از اختلاف ارتفاع ناشی از توپوگرافی منطقه استفاده شده و ارتفاع آب روی توربین‌‌ها حدود ۴۲۵ متر است. […]

پروژه دو هزار میلیارد تومانی «رودبار» روی مدار بهره‌برداری

از ویژگی‌های عمده سد و نیروگاه رودبار لرستان استفاده از توپوگرافی منطقه برای تولید برق است؛ به نحوی که علاوه بر ارتفاع آب داخل مخزن، ۳۰۰ متر هم از اختلاف ارتفاع ناشی از توپوگرافی منطقه استفاده شده و ارتفاع آب روی توربین‌‌ها حدود ۴۲۵ متر است.

آبگیری سد «رودبار لرستان» با سفر وزیر نیرو به شهرستان الیگودرز استان لرستان انجام شد.

به‌گزارش مناقصه‌مزایده به نقل از وزارت نیرو، در آیین آغاز آبگیری سد رودبار لرستان حمیدچیت‌چیان، وزیر نیرو، محمدحاج‌رسولی‌ها، مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران، سیدمحمدرضارضازاده، مدیرعامل شرکت آب و نیرو، پیمانکاران و مجریان طرح رودبار لرستان و تنی چند از مقامات محلی حضور داشتند.

وزیر نیرو در این مراسم بیان کرد: کارهای ساختمانی و نیروگاهی سد انجام شده و انتظار می‌رود طی ماه‌های آینده تمام قسمت‌های سد تکمیل شده و قبل از تابستان سال ۹۶ هر دو نیروگاه وارد مدار شود و برق بیش‌تری را برای مردم تأمین کند.

چیت‌چیان افزود: سال‌های گذشته سدهای مروک، ایوشان و حوضیان در لرستان به بهره‌برداری رسیده و در آینده نزدیک نیز شاهد بهره‌برداری از سد کمندان خواهیم بود.

طرح سد و نیروگاه رودبار لرستان در فاصله ۱۰۰ کیلومتری جنوب شرقی شهرستان الیگودرز بر روی رودخانه رودبار از سرشاخه‌های دز در حال اجراست.

بدنه این سد از نوع خاکی با هسته‌رسی بوده و از معدود سدهایی از این نوع بوده که در دره‌ای تنگ و باریک احداث شده است.

حجم بدنه سد حدود ۴ میلیون و ۵۰۰ هزار مترمکعب، طول تاج ۱۸۵ متر، ارتفاع از پی ۱۵۵ متر، عرض تاج ۱۵ متر و حجم مخزن آن ۲۲۸ میلیون مترمکعب است.

همچنین از ویژگی‌های عمده سد و نیروگاه رودبار لرستان استفاده از توپوگرافی منطقه برای تولید برق است؛ به نحوی که علاوه بر ارتفاع آب داخل مخزن، ۳۰۰ متر هم از اختلاف ارتفاع ناشی از توپوگرافی منطقه استفاده شده و ارتفاع آب روی توربین‌‌ها حدود ۴۲۵ متر است.

 

تاکنون حدود ۱۶۷۴ میلیارد تومان برای این طرح هزینه شده و پیش‌بینی می‌شود هزینه اجرای کامل طرح به ۲۰۰۰ میلیارد تومان برسد.