شیوه کنونی عرضه خودرو در بورس فاقد کارایی لازم است

گروه خودرو- با توجه به سوداگری‌هایی که در حوزه بازار خودرو صورت گرفته است، نمایندگان مردم تصمیم به آن دارند که طرحی را به‌عنوان طرح عایدی از سرمایه را به تصویب برسانند تا شاید با تصویب آن بتوانند جلوی سفته‌بازی و دلال‌بازی‌‌ها را بگیرند. به گزارش مناقصه‌مزاید، در همین خصوص، نائب رئیس اول کمیسیون صنایع […]

گروه خودرو- با توجه به سوداگری‌هایی که در حوزه بازار خودرو صورت گرفته است، نمایندگان مردم تصمیم به آن دارند که طرحی را به‌عنوان طرح عایدی از سرمایه را به تصویب برسانند تا شاید با تصویب آن بتوانند جلوی سفته‌بازی و دلال‌بازی‌‌ها را بگیرند. به گزارش مناقصه‌مزاید، در همین خصوص، نائب رئیس اول کمیسیون صنایع و معادن مجلس و نماینده مردم شیروان در مجلس، با بیان این مطلب، گفت: تصویب نهایی و اجرای طرح مالیات بر عایدی سرمایه می‌تواند مانع دلالی و سفته‌بازی در برخی بازار‌‌ها مانند؛ مسکن، ارز، سکه، خودرو و… شود، چرا که دارندگان این سرمایه‌ها باید متناسب با میزان عایدی ناشی از آن مالیات پیش‌بینی شده در این طرح را پرداخت کنند. علی جدی؛ با اشاره به اینکه متأسفانه اکنون نقدینگی سرگردان بلای بخش تولید و عامل اصلی رواج سفته‌بازی و دلالی شده است، افزود: سود سرشار ناشی از دلال‌بازی موجب شده که برخی کالا‌‌ها مانند خودرو نیز که در همه دنیا ماهیت مصرفی دارند، به کالای سرمایه‌ای تبدیل شده که منجر به افزایش عایدی و درآمد مالکان می‌شود و این امر انگیزه لازم برای رشد سوداگری و ورود سرمایه‌های سرگردان به بازار خودرو را فراهم کرده است. او با تأکید بر اینکه باید سرمایه‌های سرگردان موجود در کشور با مشوق‌های پیش‌بینی شده به سمت تولید سوق پیدا کرده و منجر به کاهش سفته‌بازی در بازار‌‌ها شود، گفت: وقتی نقدینگی سرگردان به سمت تولید سوق پیدا کرده و در برخی بازار‌‌ها مانند مسکن خودرو؛ ارز سکه و… رسوب نکند، می‌تواند بستر مناسبی برای جذب این سرمایه‌ها در بخش تولید و ایجاد ارزش‌افزوده بیشتر شود. این نماینده مجلس شورای اسلامی در مورد عرضه خودرو در بورس کالا نیز، گفت: کشف قیمت واقعی و عرضه خودرو در بورس کالا می‌تواند منجر به ساماندهی بازار خودرو شود اما به نظر می‌رسد شیوه کنونی عرضه خودرو در بورس فاقد کارایی لازم است همان‌طور که پیش از این نیز نمایندگان مجلس مدلی را برای عرضه خودرو در بورس کالا تعریف کردند که اجرایی نشده است. جدی؛ افزود: شیوه کنونی کشف قیمت و عرضه خودرو در بورس خود به عاملی برای افزایش قیمت‌ها تبدیل شده و علاوه بر آن هنوز وضعیت خودروهای مازاد بر عرضه در بورس مشخص نیست. او افزود: اشکال آن است که وقتی قیمت تمام شده یک خودرو مثلاً ۳۰۰ میلیون تومان است چرا باید این خودرو با کشف قیمت غیر واقعی پس از عرضه در بورس، بیش از ۴۰۰ میلیون تومان به فروش برسد. نائب رئیس اول کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی، گفت: در واقع با این روند به قیمت‌های حاشیه بازار رسمیت داده می‌شود. در شرایطی که عرضه خودرو در بورس کم و منحصر به برخی مدل‌‌ها بوده و شاهد پیشی گرفتن تقاضا از عرضه هستیم، قیمت کشف شده واقعی نیست و زمانی که عرضه خودرو یا سایر کالا‌‌ها مازاد بر تقاضا باشد می‌تواند منجر به کاهش قیمت‌ها شود و در واقع مصرف‌کننده، تعیین‌کننده قیمت واقعی می‌شود. همچنین قالیباف؛ سخنگوی وزارت صمت نیز، در مورد عرضه خودرو در بورس، تصریح کرد: در سایر کشور‌‌ها مسبوق به سابقه نیست که خودرو در بورس عرضه شود. خودروی بورسی یک راهکار موقت است تا زمانی که عرضه و تقاضا همخوانی داشته باشد.وی اظهار کرد: قیمت تمام شده بورس شاید ۱۵ درصد از نرخ کف بازار کمتر باشد و مشخص است که قیمت بازار کاذب است و از مردم می‌خواهیم از طریق بورس کالا خودرو بخرند. سخنگوی وزارت صمت، همچنین به ناتوانی در سنجش منشأ تعیین قیمت بازار آزاد خودرو اشاره کرد و گفت: درباره استفاده از ارز ایرانیان خارج از کشور هم مجلس قانونی را تصویب کند.