عضو کمیسیون عمران، گفت: راههای ترانزیتی دریایی قابل تحریم نیست و باید مورد توجه قرار گیرد. به گزارش مهر، مجتبی یوسفی؛ افزود: درخصوص راهاندازی خطوط دریایی بندر امام(ره) به بندر عراق و از بندر چابهار به چین، گفت: دیپلماسی دریایی در همه جای برای هر کشوری مزیتهایی دارد با توجه به اینکه خطوط دریایی استراتژی […]
عضو کمیسیون عمران، گفت: راههای ترانزیتی دریایی قابل تحریم نیست و باید مورد توجه قرار گیرد. به گزارش مهر، مجتبی یوسفی؛ افزود: درخصوص راهاندازی خطوط دریایی بندر امام(ره) به بندر عراق و از بندر چابهار به چین، گفت: دیپلماسی دریایی در همه جای برای هر کشوری مزیتهایی دارد با توجه به اینکه خطوط دریایی استراتژی غرب به شرق از ایران عبور خواهد کرد.یوسفی؛ اظهار داشت: وقتی دریای عمان، خلیجفارس و هرمز از شرق به غرب است و این کریدورهای جدید بینالمللی قابل تحریم نیست چرا که همه به دنبال هزینه کم و راههای آسان هستند با توجه به اینکه چین در حالحاضر در بندر پاکستان سرمایهگذاری کرده است تا راه صادرات را آسان کند. این عضو کمیسیون، در ادامه مثالی برای صادرات زد و گفت: از چین برای صادرات کالا از دریایسیاه و مدیترانه ۱۲روز از طریق دریا طول میکشد و اگر این صادرات از ایران باشد بهطور مثال کالا از چین تا بندر چابهار هشت ساعت طول میکشید و از چابهار به رازقیه و شرق اروپا حدود دو روزونیم طول خواهد کشید در مجموع صادرات کالا از چین به اروپا فقط سه روز طول خواهد کشید این سه روز با هزینه کمتر بهتر از ۱۲ روز است. بنابراین این اقتصاد دریایی میتواند راهی برای بهبود وضعیت اقتصادی نیز باشد. یوسفی؛ درخصوص کریدورهای آبیها، گفت: کریدورهای آبی میتواند اقتصاد ترانزیتی ایران را فعال کند با توجه به اینکه در دولتهای قبل ما این هاب را از دست دادهایم و کشورهای دیگر خلیجفارس هاب شدهاند و ایران باید با یک برنامهریزی دقیق و تقویت کریدورهای دریایی ایران را به شاهراه ترانزیتی تبدیل کند. وی در پایان بیان کرد: البته این تقویت را سازمان بنادر باید انجام دهد با توجه به اینکه در حالحاضر مناطق آزاد برای ترانزیت خودکفا عمل میکند در صورتی که اگر قرار بر این باشد که ایران در بخش ترانزیت موفق باشد سازمان بنادر فقط تصمیمگیرنده باشد.
دیدگاه بسته شده است.