اجرای قانون نصب پلاک سوم خودرو در دست فراموشی

گروه خودرو- پلاک سوم خودرو موضوعی است که طی چند سال اخیر در بسیاری از محافل مطرح شده و پلیس راهنمایی و رانندگی هم از مد‌ت‌ها پیش، وعده نصب آن را در خودرو‌ها داده بود. اما تا این زمان این امر عملیاتی نشده و همچنان این موضوع مسکوت مانده است. با توجه به همین موضوع […]

گروه خودرو- پلاک سوم خودرو موضوعی است که طی چند سال اخیر در بسیاری از محافل مطرح شده و پلیس راهنمایی و رانندگی هم از مد‌ت‌ها پیش، وعده نصب آن را در خودرو‌ها داده بود. اما تا این زمان این امر عملیاتی نشده و همچنان این موضوع مسکوت مانده است. با توجه به همین موضوع باید توجه داشت که نصب پلاک سوم در خودرو‌ها می‌تواند عاملی مؤثر در کشف شدن خودرو‌های مسروقه و آن‌هایی که پلاکشان را مخدوش می‌کنند، باشد. به گزارش مناقصه‌مزایده، در همین باره، رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی فراجا، با اعلام آخرین وضعیت اجرای طرح نصب پلاک سوم بر روی وسایل نقلیه، اعلام کرد که این طرح به‌زودی اجرایی خواهد شد. اگرچه تکلیف قانونی از سال ۱۳۸۴ پلیس را ملزم به نصب پلاک سوم بر روی خودرو‌ها کرده بود، اما نخستین‌بار سردار بود که پس از گذشت حدود ۱۵ سال از ضرورت اجرایی شدن آن سخن به میان آورد. او در اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۹۹ از برنامه‌ریزی برای نصب پلاک سوم روی خودرو‌ها خبر داد. سیدکمال هادیانفر؛ رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی کشور که در دوران مدیریتش بر پلیس راهور طرح‌های هوشمندسازی در این پلیس نظیر کروکی الکترونیک، نوبت‌دهی اینترنتی مراکز تعویض‌پلاک، دریافت آنلاین خدمات تعویض‌پلاک و … را اجراء کرده بود، در اواخر اسفندماه سال ۱۴۰۰ نیز، دوباره به موضوع پلاک سوم خودرو‌ها اشاره کرد و گفت که «نصب پلاک سوم روی وسایل نقلیه به تصویب فرماندهی انتظامی کشور رسیده و برابر قانون از سال ۱۴۰۱ اجرایی خواهد شد.» او در تیرماه امسال نیز اعلام کرد که « در بحث پلاک سوم نیز عمده کار صورت گرفته و از شرکت‌های دانش‌بنیان درخواست کردیم که برای تولید چیپ پلاک سوم به ما کمک کنند.» حالا و در شرایطی که سال ۱۴۰۱ نیز روبه پایان است، رئیس پلیس راهور فراجا، آخرین وضعیت اجرای پلاک سوم را شرح داده است. سردار سیدکمال هادیانفر؛ دراین باره، گفت: نصب پلاک سوم روی خودرو‌ها کار بسیار اثربخش و درستی است که باید انجام شود، این موضوع تکلیف قانونی سال ۸۴ است که به دلایل مختلفی اجراء نشده بود و از وقتی که من به پلیس راهور آمدم پیگیر اجرای آن هستم. وی درباره اینکه در حال‌حاضر نصب پلاک سوم در چه مرحله‌ای قرار دارد، گفت: «در حال‌حاضر ما در مرحله تولید نرم‌افزار هستیم و نرم‌افزارهای این پلاک سوم باید آماده شود. این موضوع در اولویت قرار دارد. موضوع دیگر بحث چیپ‌هایی است که باید زیر شیشه و آیینه خودرو نصب شود. برای این موضوع خود من به دانشگاه‌های مختلفی مانند دانشگاه صنعتی‌شریف، دانشگاه امیرکبیر، دانشگاه علم و صنعت و… رفتم و جلساتی را داشتیم، آن‌ها آماده بودند که بیایند و در تولید چیپ به ما کمک کنند. این موضوع خوبی است که سبب می‌شود وابستگی ارزی هم نداشته باشیم.» رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی فراجا، افزود: «در مواردی که اشاره کردم اقداماتی انجام شده اما برخی مشکلات هم هنوز وجود دارد. یکی دیگر از مواردی که باید تهیه شود، دستگاه خواننده این چیپ‌هاست که در واقع به آن «چیپ ریدر» می‌گویند و ما این راه هم باید تهیه کنیم.» هادیانفر؛ با تأکید بر اینکه نصب پلاک سوم روی خودرو الزام قانونی دارد، درباره فواید نصب پلاک سوم نیز، گفت: «این پلاک‌‌ها فواید زیادی دارد، از جمله اینکه در کشف خودروهای سرقتی بسیار مؤثر است. در مورد پلاک‌های مخدوش و دستکاری شده بسیار کارآمدی دارد و پلیس دیگر برای اصالت خودرو نیز نیازی به کنترل تمام اجزای خودرو ندارد.» وی ادامه داد: « گاهی برخی از رانندگان گلایه می‌کنند در محلی نبوده اما از آن محل برای آنان پیامک جریمه آمده است و بعد که پیامک را بررسی می‌کنیم متوجه می‌شویم که فردی پلاکش را مخدوش کرده است. با اجرای طرح پلاک سوم می‌توان از مخدوش کردن پلاک‌‌ها و جرایم مربوط به این تخلف جلوگیری کرد. همچنین افسر راهور برای اینکه اصالت یک ماشین را چک کند، باید کاپوت را بالا بزند و شماره‌شاسی را نگاه کند که با اجرای پلاک سوم دیگر به این کار نیازی نیست و افسر می‌تواند کنار خیابان با دست‌افزارش این پلاک را اسکن و مشخصات را مشاهده کند.» هادیانفر؛ درباره اینکه طرح پلاک سوم چه زمانی اجرایی خواهد شد، به ایسنا، گفت: «ما تلاش داریم که پلاک سوم تا قبل از پایان سال ۱۴۰۱ به اجرا برسد و فاز اولیه آن اجرایی شود، اقداماتی که انجام می‌دهیم نیز در همین راستاست.» پلاک سوم چیپی است که زیر شیشه جلو و زیر آیینه باید نصب می‌شود و اطلاعات VIN و سایر اطلاعات مورد نیاز درباره خودرو در آن گنجانده می‌شود. اطلاعات موجود بر روی این چیپ به صورت RFID در اختیار پلیس قرار می‌گیرد تا مأموران راهور بتوانند با دست‌افزارهایی که دارند این اطلاعات را بخوانند و به هویت اصلی مالک و خودرو پی ببرند.