آغاز واگذاری فیبر تاریک به بخش خصوصی و اپراتورهای همراه

آغاز واگذاری فیبر تاریک به بخش خصوصی و اپراتورهای همراه مدیرعامل شرکت مخابرات ایران ارتقای کیفیت اینترنت را در راستای کاهش تعرفه‌های اینترنتی دانست و از آغاز واگذاری فیبرهای تاریک به اپراتور‌‌ها و شرکت‌های خصوصی خبر داد. رسول‌سراییان در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به مباحث مربوط به فیبر تاریک اظهار کرد: ما در چارچوب […]

آغاز واگذاری فیبر تاریک به بخش خصوصی و اپراتورهای همراه

مدیرعامل شرکت مخابرات ایران ارتقای کیفیت اینترنت را در راستای کاهش تعرفه‌های اینترنتی دانست و از آغاز واگذاری فیبرهای تاریک به اپراتور‌‌ها و شرکت‌های خصوصی خبر داد.

رسول‌سراییان در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به مباحث مربوط به فیبر تاریک اظهار کرد: ما در چارچوب قوانین و مقررات رگولاتوری هر چه مصوبه بدهند اجرا می‌کنیم، بنابراین درباره مصوبه ۲۳۰ این سازمان که ما باید ساب‌داکت و داکت را در اختیار اپراتور‌‌ها و متقاضیان بگذاریم، شروع به واگذاری کردیم و این اتفاق قطعاً در کاهش انحصار مخابرات تأثیر خواهد داشت و بازیگران و رقابت‌‌‌ها زیادتر می‌شوند.

وی به نتایج تغییر تعرفه‌های اینترنتی مخابرات اشاره و بیان کرد: طبیعی است که با تغییر تعرفه چند اتفاق همزمان با هم افتاد. یکی ارتقای کیفیت بود، باور ما این است که کاربر‌‌ها با توجه به زیرساخت‌های فراهم‌شده از نظر کیفیت توانستند سرویس‌های بهتری بگیرند و از آنجایی که دسترسی آن‌‌ها به اطلاعات بهتر و سرعت دسترسی به اینترنت بیش‌تر شده بازخوردهای مثبتی داشتیم، البته طبیعی است که برخی جا‌‌ها هنوز مشکلاتی وجود داشته باشد، همچنین با ارزان‌تر شدن تعرفه‌ها طبیعی است که مصرف کاربران بالاتر رفته است.

مدیرعامل شرکت مخابرات ایران با بیان این‌که مخابرات حدود ۵۰ تا ۶۰ درصد سهم بازار را در اختیار دارد، گفت: هنوز برای ایجاد تغییر در کاربران زود است، ضمن این‌که رقابت نیز وجود دارد و کاربران از این اپراتور به آن اپراتور می‌روند و جابه‌جا می‌شوند. البته ماهیت خدمات مخابراتی این است که با نگاه به گذشته متوجه می‌شوید روزبه‌روز کیفیت آن بالاتر می‌رود و قیمت آن هم ارزان‌تر می‌شود.

سراییان در ادامه بیان کرد: البته قیمت باید واقعی باشد که بتوان روی آن سرمایه‌گذاری نیز کرد. این سرمایه‌گذاری بستگی به نیاز بازار و تقاضا دارد، سرمایه نیز باید به نوعی برگردد که سرمایه‌گذار علاقه‌مند شود آن را توسعه دهد و منطقی است که با توجه به افزایش تقاضا این اتفاق بیفتد که البته بستگی به رفتار مردم نیز دارد.

کاهش انحصار در حوزه زیر ساخت ارتباطات

مدیرکل امور تجاری شرکت ارتباطات زیرساخت، ارایه فیبر تاریک به بخش خصوصی در شرایطی که فیبر‌‌ها بدون استفاده و اتصال به سیستم‌های انتقال هستند را راهی برای استفاده بهینه از منابع و امکانات ارتباطات کشور و همچنین کاهش انحصار زیرساخت اعلام کرد.

مجیدمیرزایی با بیان این‌که شرکت ارتباطات زیرساخت صاحب شبکه فیبر داخل کشور است، اما ما برنامه داریم که در ارایه فیبر بخش خصوصی را هم دخیل کنیم، اظهار کرد: پیش از این هم فیبر داشتیم، اما توسعه لازم را انجام داده و کماکان در حال توسعه هستیم و همچنین با شرکت‌های خصوصی تعامل می‌کنیم که موضوع فیبر تاریک هم در همین راستاست و می‌خواهیم بخش خصوصی توسعه‌های لازم را انجام دهد.

وی با تأکید بر کاهش انحصار زیرساخت با واگذاری فیبر تاریک به بخش خصوصی اظهار کرد: ما وقتی فیبر تاریک را به بخش خصوصی بدهیم مقداری از انحصار زیرساخت را کم می‌کنیم و به بخش خصوصی اجازه می‌دهیم با اجازه دولت هر کاری خواستند روی فیبر‌‌ها انجام دهند، حتی در بخش‌هایی به آن‌‌ها اجازه داده می‌شود که فیبر به‌کارند، بنابراین این کار از انحصار زیرساخت کم می‌کند.

میرزایی درباره اجاره دادن فیبر تاریک توضیح داد: وقتی می‌گوییم فیبر تاریک اجاره می‌دهیم منظورمان این است که بخشی از فیبر را به شرکت خصوصی می‌دهیم تا سرویس‌‌‌ها را روی آن دایر کنند و هر اطلاعاتی که می‌خواهد روی آن رد و بدل کند. البته ما فیبر زیادی نداریم، اما عملاً فیبرهایی هستند که استفاده‌ای از آن‌‌ها نمی‌شود و آن‌‌ها را به فیبرخام تبدیل کرده و به بخش خصوصی می‌دهیم.

 

وی همچنین خاطرنشان کرد: درواقع قرار است با بخش مازاد فیبرمان این کار را انجام دهیم، یعنی در جایی که مازاد فیبر داریم، دو سر آن را در اختیار بخش خصوصی قرار می‌دهیم که روی آن تجهیزات گذاشته و از آن استفاده می‌کنند. البته هنوز تعرفه‌ای برای واگذاری فیبر مشخص نشده است.