گروه خودرو- با توجه به موضوع عرضه خودرو در بورس کالا، طبق روال گذشته همچنان شاهد صفهای طولانی خرید در این بازار نیز هستیم. بازاری که به احتمال زیاد بهزودی دلالبازیهای گذشته نیز شاید به طروق و اَشکال مختلفی وارد آن شود. بهنظر نمیرسد که عرضه خودرو در بورس کالا نیز بتواند مرهمی بر دردهای […]
گروه خودرو- با توجه به موضوع عرضه خودرو در بورس کالا، طبق روال گذشته همچنان شاهد صفهای طولانی خرید در این بازار نیز هستیم. بازاری که به احتمال زیاد بهزودی دلالبازیهای گذشته نیز شاید به طروق و اَشکال مختلفی وارد آن شود. بهنظر نمیرسد که عرضه خودرو در بورس کالا نیز بتواند مرهمی بر دردهای این بازار خوش خطوخال باشد و فکر سودهای میلیونی را از سر دلالان بیرون کند. از آغاز معاملات خودرو در بورس کالا تاکنون، ۲۵ هزار و ٧٤٢ دستگاه خودرو معامله شده است که بررسی میانگین قیمت کشف شده در بورس با قیمتهای بازار غیررسمی (در زمان معامله) نشان میدهد که منفعت خریداران خودرو از بورس، بیش از دوهزار و ۷۰۰میلیارد تومان بوده است. به گزارش مناقصهمزایده، در این زمینه، ابراهیم دوستزاده؛ عضو هیأت مدیره انجمن همگن نیرومحرکه و قطعهسازان خودروی کشور، گفت: بورس با داشتن دو شرط میتواند بهترین کارایی را برای ارزشگذاری و فروش خودروها داشته باشد. وی بیان داشت: شرط نخست، این است که با حداقل دخالت دولت کار کند و شاهد باشیم بهعنوان یک بازار رقابتی، مکانیسم عرضه و تقاضا در آن تعیینکننده است؛ البته نقش نظارتی دولت باید با قوت وجود داشته باشد. دوستزاده؛ ادامه داد: شرط دوم، عرضه کافی انواع خودرو در بورس است تا بهواسطه عدم عرضه کافی شاهد قیمتگذاری اشتباه نباشیم. وی خاطرنشان کرد: در این صورت، بورس کالا بهعنوان بهترین گزینه و راهکار برای عرضه و فروش خودرو در میانمدت و بلندمدت خواهد بود. عضو هیأت مدیره انجمن همگن نیرومحرکه و قطعهسازان خودروی کشور، یادآور شد: اکنون که چند ماهی از عرضه خودروها در بورس کالا میگذرد، همچنان برخی نارضایتیها را شاهدیم و اساساً نمیتوان در مدت زمان کوتاه انتظار پیشبرد بدون اشکال کار را داشت. وی اضافه کرد: اکنون شاهدیم هنوز عرضه خودروها در بورس به میزان کافی انجام نمیشود، هنوز اعتماد کافی در بین مشتریان شکل نگرفته و همچنان با التهابات بازار مواجهیم، اما مطمئنیم در میانمدت و بلندمدت با تدابیری که اندیشیده میشود، شاهد کاهش مسائل و مشکلات خواهیم بود. دوستزاده؛ همچنین به مزایای این شیوه برای زنجیره تأمین تولید خودرو اشاره کرد و گفت: زنجیره تأمین در چند سال اخیر به دلیل مسأله قیمتگذاری دستوری متضرر شده و شاهد مشکلاتی همچون زیان انباشته خودروسازان و عدم بهروزرسانی بهموقع قراردادهای فیمابین قطعهسازان و خودروسازان بوده و هستیم. وی معتقد است: در این شرایط اگر عرضه خودروها در بورس کلید نمیخورد، شاید فرآیند تولید و تأمین خودرو با توقف و مشکلات عدیده مواجه میشد. این فعال صنعتی، به مشکلات عدم تأمین کافی نقدینگی و سرمایه در گردش برای واحدهای کوچک و متوسط در چند سال گذشته اشاره کرد و افزود: این مسأله امروز حتی واحدها و بنگاههای بزرگ را نیز دچار مشکل کرده است و مسؤولان این واحدها احساس خطر کردهاند. وی گفت: راهکار فعلی بورس، آبی بر آتش و راهکاری در جهت جبران خسارتها و کمبود نقدینگی زنجیره تأمین خودروسازی کشور است که امیدی در دل فعالان صنعتی ایجاد کرده است. دوستزاده؛ تأکید کرد: اگر نقدینگی کافی وارد چرخه تولید شده و تولید متناسب با نیاز جامعه انجام شود، بیشک بهتدریج شاهد کاهش قیمت تمام شده خودروسازان و ارایه محصولات با سود مناسب خواهیم بود. وی در عین حال بر لزوم نظارت دولت بر فرآیند کار در بورس کالا تأکید کرد تا عرضهها به میزان کافی انجام شود و خودروساز نتواند از کاهش عرضه بهعنوان ابزاری در راستای منفعت بیشتر خود بهره بگیرد. همچنین یک عضو هیأت علمی دانشگاه علم و صنعت ایران بر تأثیر عرضه خودرو در بورس کالا بر ایجاد تعادل در بازار خودرو تأکید کرد. سلمان ابراهیمینژادرفسنجانی؛ با اشاره به تأثیرات مثبت عرضه خودرو در بورس کالا، عنوان کرد: با اعمال تغییراتی در حجم عرضه خودروها در بورس و همچنین ایجاد محدودیت برای خریداران قبلی، تثبیت این سیاست و تداوم عرضه خودروها در بورس کالا میتواند به ایجاد تعادل در بازار خودرو کمک کرده و امکان خرید خودرو برای مصرفکنندگان واقعی را فراهم کند. وی با اشاره به کاهش زمان تحویل خودرو به مشتریان از طریق عرضه خودرو در بورس کالا، افزود: خودروسازان در قرعهکشی محصولات خود را به قیمت ثابت عرضه میکردند که زیان قابلتوجهی برای آنها به همراه داشت. از این رو تمایلی به عرضه نداشتند اما با عرضه خودروها در بورس خودروساز تمایل دارد محصولات خود را با تیراژ بالاتری عرضه کند. از طرفی چون فروش فوری و فوقالعاده خودروسازان از حالت قرعهکشی خارج و به بورس کالا منتقل شده زمان تحویل خودروها به مشتریان نیز کاهش پیدا کرده است. این کارشناس صنعت خودرو، یادآور شد: با توجه به نگاه سرمایهای به خودرو در کشور و پاسخ به تقاضای موجود نیاز به افزایش حجم عرضه خودروها در بورس و کاهش محدودیتها احساس میشود. ابراهیمینژاد؛ درباره تأثیر عرضه خودرو در بورس بر کاهش قیمت خودرو در بازار، اظهار داشت: عدم تعادل بین ارزهای خارجی و پول ملی در بازارهای مالی و تأثیر آن بر کاهش ارزش پول ملی باعث شده افراد برای حفظ ارزش سرمایه خود در بازارهای مالی سرمایهگذاری کنند که پس از طلا، سکه و ارز در مرحله بعدی خودرو نیز موجب جذب نقدینگیهای سرگردان در جامعه شده است. از طرفی با توجه به ممنوعیت واردات خودرو و کاهش تیراژ تولید به واسطه تحریمها بازار هنوز به تعادل نرسیده است اما اگر دولت بین عرضه و تقاضا ارز تعادل ایجاد کند و از افزایش نقدینگی جلوگیری و سیاستهای مالی را پیادهسازی کند میتواند به تعادل و کاهش قیمت در بازارهای مالی از جمله بازار خودرو کمک کند. یک عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس نیز، درخصوص ساماندهی بازار خودرو نیز، گفت: باید واردات خودرو با سرعت بیشتری انجام شود تا حداقل ۲۰۰ هزار خودرو وارد کشور شود. البته نباید خودروهایی مانند آنچه که امروز وارد شده مجدد وارد گردد چراکه این خودروها گران قیمت هستند و نمیتوانند التهابات بازار را کاهش دهند. باید خودروهایی زیر هفت الی هشت هزار دلار وارد شود که تعرفه وارداتی آنها نیز صفر باشد. زمانی که این خودروها به دست مشتری واقعی برسد آنگاه التهابات بازار کاسته خواهد شد. حسینیکیا؛ در پایان تأکید کرد: عرضه خودرو در بورس اگر سقف قیمتی داسته باشد خوب است اما اگر بدون سقف قیمتی باشد قطعاً مشکلاتی به همراه خواهد داشت.
دیدگاه بسته شده است.