کدام مشکلات صنعت خودروسازی با فروش خودرو در بورس حل می‌شود؟

مهدی قره‌داغلی- عرضه خودرو، راه‌حلی بود که نمایندگان مجلس و وزارت صمت و همچنین خودروساز‌ها اتخاذ کردند. اما این راهکار تا حالا به جز روی کاغذ و گفته‌های مسؤولان، سودی را عاید مصرف‌کننده نکرده، بلکه روند خرید خودرو را نیز برای خریداران دشوارتر از قبل کرده است. با نگاهی به شرایطی که برای خرید خودرو […]

مهدی قره‌داغلی- عرضه خودرو، راه‌حلی بود که نمایندگان مجلس و وزارت صمت و همچنین خودروساز‌ها اتخاذ کردند. اما این راهکار تا حالا به جز روی کاغذ و گفته‌های مسؤولان، سودی را عاید مصرف‌کننده نکرده، بلکه روند خرید خودرو را نیز برای خریداران دشوارتر از قبل کرده است. با نگاهی به شرایطی که برای خرید خودرو از بورس کالا لحاظ شده، می‌توان این نکته را دریافت که عملاً این روش با روش قرعه‌کشی خودرو شباهت‌های بسیاری دارد و فقط شکل آن تغییر یافته. با اینکه این روند هم درگیر دلال‌بازی شده، به‌نظر نمی‌رسد که آینده خوبی در پیش‌روی صنعت و بازار خودرو باشد و به احتمال زیاد در آینده‌ای نه‌چندان دور خریدن خودرو برای مردم همچنان در حد آرزو باقی بماند. به گزارش مناقصه‌مزایده، در همین خصوص، لطف‌ا… سیاهکلی؛ عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی، عنوان کرد: فروش خودرو در بورس را بی‌معنا دانست و افزود: بناست با فروش خودرو در بورس کدام مشکلات صنعت را حل کنیم؛ آیا فروش خودرو در بورس بازار را رقابتی می‌کند؟ آیا کیفیت خودرو‌ها را افزایش می‌دهد؟ آیا می‌تواند قیمت‌ها را کاهش بدهد؟ پاسخ به این پرسش‌‌ها همگی منفی و عرضه خودرو در بورس نتیجه‌ای جز گران‌تر شدن خودرو‌ها ندارد. وی با بیان اینکه تعادل بین عرضه و تقاضای خودرو وجود ندارد، گفت: پرسش اصلی این است که وزیر صمت با کدام مجوز پول را از جیب مردم خارج و به خودروساز یا واردکننده می‌دهد؟ این نماینده مردم در مجلس، افزود: دستگاه‌های قضایی باید وزیر صمت را بابت تخلفاتی که در حوزه خودرو انجام می‌دهد محاکمه کند. در چنین شرایطی واردکنندگان خودرو بیش از ۸۰ درصد سود عایدش می‌شود چرا باید با اقدامات دیگر سود آن‌ها را افزایش بدهیم؟ چرا باید خودروهای وارداتی که ۸۰۰ میلیون تومان ارزش دارند در ایران بیش از دو میلیارد تومان فروخته شوند؟ عضو کمیسیون صنایع و معادن، با بیان اینکه اگر این روند مدیریتی دنبال شود، تردید نکنید که قیمت پژو بالاتر از ۵۰۰ میلیون تومان خواهد شد، تأکید کرد: اگر فاصله قیمت کارخانه و بازار زیاد شود کارخانه باید قیمت‌ها را افزایش بدهد؟ اگر عرضه هر محصولی کم شود قیمت آن افزایش پیدا می‌کند و کاهش عرضه قیمت خودرو را این‌گونه در بازار افزایش داده است. بنا به چه منطقی با محتکران پیاز و سیب‌زمینی برخورد می‌کنیم اما برخوردی در برابر دپوکنندگان خودرو نداریم؟ چرا با واردکننده و خودروسازان برخورد نمی‌شود. وی در پاسخ به این پرسش که چرا با محتکران خودرو برخورد نمی‌شود؟ گفت: مافیا خودرو در ایران صاحب قدرت و نفوذ هستند. تعدادی از دست‌اندرکاران با این مافیا همراه‌اند پس طبیعی است که همه با هم جیب‌هایشان را پر می‌کنند و در این میان این مردم عادی‌اند که هر روز جیب‌هایشان خالی‌تر می‌شود. سیاهکلی؛ افزود: آیا قیمت خودرو در بورس قیمت واقعی است یا بیشتر از قیمت واقعی است؟ اگر بیشتر است چرا وزیر اجازه می‌دهد که خودروساز داخلی و واردکننده خودرو را بورس عرضه کند و پول عاید از فروش خودرو در بورس هم در جیب آن‌ها برود؟ وی تمام مشکلات موجود در کشور را به مدیریت‌های نادرست نسبت داد. همچنین رسول فرخی‌میکال؛ با انتقاد از عملکرد وزارت صمت و خودروسازان، گفت: شرایط اقتصادی و مشکلات تولیدکنندگان را نیز درک می‌کنم اما واقعاً برخی توجیه در ارایه خدمات ضعیف توسط خودروسازان قابل قبول نیست. نماینده مردم لاهیجان در مجلس، افزود: مسائل اقتصادی در ابعاد مختلف باید حل شود، به‌طور مثال مردم از وضعیت بازار خودرو رضایت ندارند و این گلایه‌ها را به نمایندگان خود در مجلس منتقل می‌کنند و ما وظیفه داریم مشکلات را پیگیری کنیم. فرخی‌میکال؛ با بیان اینکه یکی از نیازهای رفاهی خانوار تأمین خودرو است، گفت: متأسفانه عملکرد به‌گونه‌ای است که خودرو به اشتباه به کالای سرمایه‌ای تبدیل شده و از طرفی کیفیت و قیمت خودرو نیز مناسب نیست و نمی‌توان به مردم گفت؛ چون خودروساز و وزارت صمت همیشه بهانه مشکلات تولید را مطرح می‌کنند، بنابراین با این وضعیت کنار بیایید، باید با اتخاذ تدابیر صنعت خودروسازی را متحول کرد. وی با تأکید بر رسیدگی به مشکلات مردم، افزود: آقای وزیر صمت قول داده بودند که قرعه‌کشی خودرو را ‌بردارند و قیمت خودرو را هم اقتصادی کنند اما اکنون شاهد هستیم نه تنها به این تعهدات خود عمل نکردند، بلکه وضعیت عرضه و همچنین نرخ خودرو هم نابه‌سامان شده است. نماینده مردم لاهیجان در مجلس، بیان کرد: افزایش بی‌رویه نرخ خودرو اصلاً قابل پذیرش نیست و باید فرآیند قیمت‌گذاری خودرو را بررسی کنند و مشخص شود که چه عواملی باعث افزایش قیمت خودرو می‌شود؟ آیا دست‌های پشت‌پرده‌ای وجود دارد؟ لذا این مطالبه مردم است و باید در اسرع‌وقت برای متعادل کردن نرخ خودرو تصمیمات لازم را اتخاذ کنند. وی با انتقاد از تأخیر در تحویل خودروهای پیش‌فروش شده در موعد تعیین شده، اظهار کرد: افرادی هستند که در قرعه‌کشی‌های خودرو برنده شدند و یک بازه‌زمانی برای تحویل خودرو آن‌ها مشخص شده اما متأسفانه خودروسازان علی‌رغم اتمام بازه‌زمانی تحویل خودرو، شاید به دلیل درصد پایین جریمه تأخیر در تحویل خودرو، به وعده خود هم عمل نمی‌کنند حتی در شرایطی که قیمت خودرو با نوسان شدید روبه‌رو است باید مشخص و شفاف‌سازی شود با چه مکانیزمی کدام برندگان قرعه‌کشی اول بازه‌زمانی آگهی خودرو را تحویل می‌گیرند یا آخر دوره؟ تا تبعیضی در تحویل خودروهای پیش‌فروش شده نباشد؛ بنابراین برای حل این موضوعات باید چاره‌ای اندیشیده شود.