واردات خودرو سرانجام به مرحله اجراء رسید و نخستین محموله خودروهای وارداتی، سوم دیماه در بندر لنگه تخلیه شد. حال بعد از گذشت دو هفته از اجرای نهایی واردات، زمزمههایی مبنی بر کاهش تعرفه و تغییر چندباره در آییننامه واردات خودرو به گوش میرسد. آیا این اقدام منجر به کاهش قیمت خودروهای وارداتی میشود؟ به […]
واردات خودرو سرانجام به مرحله اجراء رسید و نخستین محموله خودروهای وارداتی، سوم دیماه در بندر لنگه تخلیه شد. حال بعد از گذشت دو هفته از اجرای نهایی واردات، زمزمههایی مبنی بر کاهش تعرفه و تغییر چندباره در آییننامه واردات خودرو به گوش میرسد. آیا این اقدام منجر به کاهش قیمت خودروهای وارداتی میشود؟ به گزارش تجارتنیوز، طرح واردات خودرو پس از پنج سال کشوقوس، گرچه به تعداد محدود، اما سرانجام اجراء شد. حال پس از ورود نخستین محموله خودروهای وارداتی زمزمههایی در رابطه با احتمال بازبینی برای آییننامه واردات خودرو به کشور شنیده میشود. در حالی که خود وزارت صمت نیز قبول دارد خودروهای وارداتی با قیمت پایینی در بورس کالا عرضه نخواهد شد و به عبارتی دیگر، خودروهای اقتصادی خارجی با قیمت خودروهای لوکس در بازار ایران به فروش میرسند، اما حاضر به جایگزینی طرح دیگری برای فروش خودروهای وارداتی نیست. در همین زمینه، یک مسؤول وزارت صمت، به ایرانجیب، گفت: نخستین عرضه خودروهای وارداتی به بورس کالا با قیمت بالایی معامله خواهد شد. به همین دلیل درصدد آن هستیم که تغییرات تعرفهای را دنبال کنیم. چراکه کاهش تعرفه واردات خودرو بر قیمت نهایی کالا بسیار اثر میگذارد و میتواند کمککننده باشد. البته علی بهادریجهرمی؛ سخنگوی دولت، در نشست خبری اعلام کرد که دولت تعرفه واردات خودرو را از ۱۰۰درصد به ۳۵ تا ۹۰ درصد بر حسب قدرت موتور کاهش داد. حال این پرسش مطرح میشود که آیا با وجود اجراء شدن آییننامه واردات خودرو، ممکن است آییننامه دوباره اصلاح شود؟ بابک صدرایی؛ کارشناس صنعت خودرو، گفت: در حالحاضر، تعرفهای مشخص اعلام نشده است. به عبارتی دیگر، این تعرفه شناور است و بعد از اینکه سود ۱۵ درصدی به شرکت واردکننده اختصاص داده شد، مابقی آن سود به جیب دولت میرود. او افزود: به نظر میرسد تعرفهها کاهش نیابند. چراکه تلاش دولت نیز در شناور نگهداشتن تعرفههاست تا بتواند با توجه به شرایط و هزینهها سود کسب کند. از طرفی دیگر، سازوکار تغییر درصد تعرفهها نیز مشخص نیست و وزارت صمت و دولت در تغییر بندهای آییننامه با مشکلات زیادی همراه خواهند شد.
کاهش تعرفه نقشی در قیمت تمامشده خودروهای وارداتی ندارد!
او اظهار کرد: دولت سیستم کنترل بازار و به تعادل رساندن عرضه و تقاضا را بر پایه بورس کالا مهندسی کرده است. اگر عرضه خودروهای وارداتی در این بازارسرمایه کم باشد، قیمت خودروهای وارداتی افزایش مییابد. اما اگر خودرو به تعداد زیاد در بورس کالا عرضه شوند، فضا رقابتی میشود و کاهش قیمت صورت میگیرد. در نهایت میتوان گفت که تعرفه نقش پررنگی را در رابطه با تعیین قیمت خودروهای وارداتی ایفا نمیکند. این کارشناس صنعت خودرو، در ادامه توضیح داد: انتقادی که در عرضه و قیمت خودروهای وارداتی وجود دارد این است که وزارت صمت قصد عرضه این خودروها در بورس کالا را دارد. تجربه عرضه خودروهای پژو۲۰۷، لاماری، هایما، فیدلیتی، دیگنیتی و شاهین که بالاتر از قیمت کارخانه معامله شدند، نشاندهنده این است که خودروهای وارداتی نیز هنگام ورود به این بازارسرمایه با افزایش قیمت قابلتوجهی همراه میشوند. صدرایی؛ ادامه داد: با این اقدام وزارت صمت، خودرویی که ارزش آن بین ۷۰۰ تا ۸۰۰ میلیون تومان است، هنگام عرضه در بورس کالا به یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون تا ۷۰۰ میلیون تومان نیز میرسد. پس از آن نیز این خودرو در بازه قیمتی دو میلیارد تومان خرید و فروش خواهد شد. حال با توجه به این سازوکار، قیمت خودرو وارداتی از خوردو مونتاژی در کشور بالاتر خواهد بود و برای قشر متوسط جامعه کاربردی نخواهد داشت. او توضیح داد: دولت هیچ مصوبه مشخصی را برای واردات خودرو اعلام نکرده است. تعداد خودروهای موجود در نخستین محموله خودروهای وارداتی نیز نشاندهنده همین امر است و به نظر میرسد شرکتهای واردکننده نتوانند خودرو زیادی را وارد بازار ایران کنند. این کارشناس صنعت خودرو، تأکید کرد: سدهای زیادی برای واردات خودرو وجود دارد. باید یادآور شد که این کمبود خودرو مختص بازار خودرو ایران نیست. خودرو در بازارهای جهانی نیز کم یافت میشود و این برای نخستینبار است که متقاضیان برای تحویل خودرو ماهها در صف انتظار میمانند. او ادامه داد: از طرفی دیگر، به دلیل تحریمها شرکتهای واردکننده مجبورند از بازار کشورهای همسایه خودرو خریداری کنند. در این بازارها نیز خودرو به میزان کمی عرضه میشود و واردکنندگان باید مبلغ زیادی را برای خرید خودرو پرداخت کنند. به همین دلایل، قیمت خودروهای وارداتی در بهترین حالت به یک میلیارد تومان میرسد. صدرایی؛ گفت: به همین دلایل، وزارت صمت و شرکتهای واردکننده برای واردات خودرو با مشکلات جدی مواجه هستند. با ورود چند خودرو محدود، آن هم با کف قیمت یک میلیارد تومان نمیتواند بازار را تحتتأثیر خود قرار بدهد و قیمتها را با کاهش همراه کند. او اظهار کرد: دولت سیستم کنترل بازار و به تعادل رساندن عرضه و تقاضا را بر پایه بورس کالا مهندسی کرده است. اگر عرضه خودروهای وارداتی در این بازارسرمایه کم باشد، قیمت خودرو افزایش مییابد. اما اگر خودرو به تعداد زیاد در بورس کالا عرضه شود، فضا رقابتی میشود و کاهش قیمت صورت میگیرد. در این میان، تعرفه نقش پررنگی را در رابطه با تعیین قیمت خودروهای وارداتی ایفا نمیکند.
دیدگاه بسته شده است.