عدم همکاری بانک‌ها مانع توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر ایران

عدم همکاری بانک‌ها مانع توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر ایران به رغم امتناع مؤسسات مالی بین‌المللی و بانک‌های تجاری از همکاری با ایران که مشکلی جدی در مسیر تأمین مالی پروژه‌های انرژی‌های تجدیدپذیر است، ایران همچنان به دنبال کشاندن توسعه‌دهندگان انرژی‌های تجدیدپذیر و آژانس‌های اعتباری صادراتی به این کشور است. به گزارش تسنیم، به‌رغم امتناع مؤسسات مالی […]

عدم همکاری بانک‌ها مانع توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر ایران

به رغم امتناع مؤسسات مالی بین‌المللی و بانک‌های تجاری از همکاری با ایران که مشکلی جدی در مسیر تأمین مالی پروژه‌های انرژی‌های تجدیدپذیر است، ایران همچنان به دنبال کشاندن توسعه‌دهندگان انرژی‌های تجدیدپذیر و آژانس‌های اعتباری صادراتی به این کشور است.

به گزارش تسنیم، به‌رغم امتناع مؤسسات مالی بین‌المللی و بانک‌های تجاری از همکاری با ایران، ایران همچنان به دنبال کشاندن توسعه‌دهندگان انرژی‌های تجدیدپذیر و آژانس‌های اعتباری صادراتی به این کشور است.

از زمانی که سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر ایران در ماه می‌ گذشته مشوق‌های تعرفه‌ای را برای توسعه این انرژی‌‌‌ها در نظر گرفته است، توسعه‌دهندگان خارجی به دقت تحولات بازار ایران را رصد می‌کنند. بسیاری از این شرکت‌ها قبلاً قراردادهای خرید تجهیزات با سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر ایران منعقد کرده‌اند و اکنون در حال سرمایه‌گذاری مشترک با شرکت‌های ایرانی و تعیین محل مناسب برای فعالیت‌های خود هستند.

ایندراج‌ماگنات، یکی از اعضای مؤسسه حقوقی بین‌المللی اورشدز در این باره گفت: تعداد زیادی از توسعه‌دهندگان با این دید که درهای بازار ایران باز خواهد شد و تجارت در آن‌جا آسان‌تر خواهد شد، در حال خریداری محل‌هایی در این کشور هستند.

اما به گفته کلینت‌دمپسی، دیگر عضو مؤسسه اورشدز، اولین گروه از پروژه‌ها احتمالاً به صورت صددرصدی از طریق عرضه در بازار بورس تأمین مالی خواهند شد. «به دلیل ابهامات موجود در خصوص نحوه اجرای رژیم تحریم‌های پابرجا علیه ایران، بانک‌های بین‌المللی در خصوص ورود به بازار ایران بسیار مردد هستند.»

 

ژان‌پاسکال‌بوتین، دیگر حقوقدان عضو مؤسسه اورشدز گفت: تأمین مالی یکی از چالش‌های بازار ایران است. اساساً منابع مالی محدودی در آن‌جا در دسترس است و بانک‌های داخلی تجربه چندانی در زمینه تأمین مالی پروژه‌ها ندارند. در عرصه بین‌المللی، هرچند تعدادی از بانک‌ها ابراز علاقه‌مندی کرده‌اند، اما تاکنون تعاملات محدودی اتفاق افتاده است.