گروه خودرو- خرید خودرو از بورس کالا، موضوعی است که این روزها نُقل محافل خودرویی شده است و همچنین محل بحث کارشناسان و صاحبنظران این حوزه قرار گرفته است. عدهای موافق عرضه خودرو در بورس کالا هستند و عدهای هم مخالف اما با همه این اوصاف، این روند شروع شده و خرید خودرو را بیش […]
گروه خودرو- خرید خودرو از بورس کالا، موضوعی است که این روزها نُقل محافل خودرویی شده است و همچنین محل بحث کارشناسان و صاحبنظران این حوزه قرار گرفته است. عدهای موافق عرضه خودرو در بورس کالا هستند و عدهای هم مخالف اما با همه این اوصاف، این روند شروع شده و خرید خودرو را بیش از پیش دچار چالش کرده است. به گزارش مناقصهمزایده، در همین خصوص نیز، حجتا… فیروزی؛ رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس، درباره عرضه خودرو در بورس، گفت: مجلس قانون و مصوبهای درباره عرضه خودرو در بورس ندارد. در واقع عرضه خودرو در بورس روش جدیدی بود که دولت به منظور متعادل شدن قیمت و جلوگیری از برخی رانتها انتخاب کرد. اما با توجه به اینکه میزان تولید و عرضه خودرو متناسب با تقاضا نیست، متأسفانه این سیاست موجب افزایش سرسامآور قیمت شده است. نماینده مردم فسا در مجلس، افزود: از آنجا که بورس کالا عرصه رقابت است و قیمتها در آن تا زمانیکه رقابت وجود داشته باشد، افزایش مییابد، نمیتوان انتظار داشت در شرایط فعلی عرضه خودرو در بورس به ارزانی بینجامد. وی اضافه کرد: در حالحاضر که تعداد متقاضیان خرید خودرو بیشتر از تعداد خودروهای عرضه شده در بورس است، امکان تعادلبخشی به قیمتها از طریق عرضه خودرو در بورس وجود ندارد و قیمتها نه تنها منطقی نمیشود، بلکه سیرصعودی را نیز تجربه میکند. وی با بیان اینکه از سازوکار بورس کالا به منظور شفافسازی و رقابتپذیری کالاها استفاده میشود اما باید به این نکته توجه کرد که این روش باید زمانی به کار گرفته شود که عرضه به میزان کافی باشد، ادامه داد: از آنجا که در حالحاضر عرضه خودرو بسیار کمتر از تقاضاست، بورس با توجه به تجربه به دست آمده طی دو ماه گذشته عرصه خوبی برای عرضه خودرو نیست، مگر اینکه بتوان سازوکار آن را اصلاح کرد. وی در تشریح اقدامات مورد نیاز برای اصلاح عرضه خودرو در بورس، گفت: باید روشی اتخاذ شود که فقط مصرفکنندگان واقعی امکان خرید از بورس را داشته باشند یا سیاستی به کارگرفته شود که افزایش قیمت خودرو در بورس بیش از ۱۰ درصد قیمت پایه نباشد از سوی دیگر در صورتی که این روشها استفاده نمیشود مابهالتفاوت قیمت خودرو در بورس با بهای پایه بهعلاوه سود منطقی به جای اینکه به جیب خودروساز رود در محل دیگری هزینه شود تا خودروساز انگیزهای برای مهندسی عرضه خودرو در بورس کالا نداشته باشد. عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس، با بیان اینکه تجربه دو ماهه عرضه خودرو در بورس نشان داد که این روش منجر به افزایش چشمگیر قیمت خودرو شد، تصریح کرد: زمانیکه مطرح میشود که قرعهکشی برای خودرویی حذف شده این موضوع به این معناست که تولید خودروی مذکور به میزانی است که تمامی متقاضیان هر زمانی که اراده کنند، امکان خرید آن خودرو از کارخانه را داشته باشند در این شرایط حتی خودروسازان میتوانند خودروی مذکور خود را تحت شرایطی و با تسهیلات به مشتریان ارایه کنند نه اینکه خودرو در بورس عرضه شود. همچنین سخنگوی کمیسیون اصل۹۰ مجلس، در توئیتی به ارسال شکایتی از سوی جمعی از نمایندگان از وزارت صمت و شرکتهای خودروساز به شورایرقابت؛ درباره شیوه کنونی عرضه خودرو در بورس کالا، اشاره کرد. همچنین علی خضریان؛ سخنگوی کمیسیون اصل۹۰ مجلس شورای اسلامی، در اینباره گفت: به همراهی جمعی از نمایندگان مجلس با ارسال شکایتی از وزارت صمت و شرکتهای خودروساز به شورایرقابت، ضمن تشریح دلایل غیرقانونی و ضدرقابتی بودن شیوه کنونی عرضه خودرو در بورس کالا، خواستار توقف رویه ضدرقابتی کنونی به همراه مجازات مدیران متخلف و عودت اضافه درآمد در معاملات شدیم.
دیدگاه بسته شده است.