محمد قرهداغلی -ساعت ۰۶:۱۴دقیقه بامداد، ۱۸ دیماه سال ۹۸ بود که هواپیمای مسافربری خطوط هوایی اوکراین که از تهران عازم کییف بود، در فرودگاه امامخمینی(ره) مورد اصابت دو موشک پدافند به فاصله ۲۶ ثانیه قرار گرفت و همه ۱۷۶ نفر سرنشین پرواز ۷۵۲ با سقوط این هواپیما جان باختند. در ابتدا مقامات کشور نقص فنی […]
محمد قرهداغلی -ساعت ۰۶:۱۴دقیقه بامداد، ۱۸ دیماه سال ۹۸ بود که هواپیمای مسافربری خطوط هوایی اوکراین که از تهران عازم کییف بود، در فرودگاه امامخمینی(ره) مورد اصابت دو موشک پدافند به فاصله ۲۶ ثانیه قرار گرفت و همه ۱۷۶ نفر سرنشین پرواز ۷۵۲ با سقوط این هواپیما جان باختند. در ابتدا مقامات کشور نقص فنی را عامل اصلی سرنگونی هواپیمای اوکراینی اعلام کردند، اما سرانجام شنبه ۲۱ دیماه ۹۸ ساعت ۷ صبح، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به صورت رسمی مسؤولیت این اتفاق را برعهده گرفت و علت آن را بروز خطای انسانی اعلام کرد. پس از وقوع این حادثه چهار کشور اوکراین، کانادا، سوئد و انگلیس از دولت ایران در مجامع جهانی شکایت و خواستار غرامت شدند. پس از کشوقوسهای فراوان این چهار کشور در آخرین اقدام با وجود اعلام دولت ایران بر غیرعمدی بودن این حادثه، موضوعی غیرعمد نبوده آن را مطرح کردند و در ۲۷ دسامبر ۲۰۲۲در بیانهای از تلاش خود برای کشاندن ایران به دیوان کیفری لاهه بهمنظور حلاختلافات در پرونده سرنگونی پرواز پیاس ۷۵۲ خبر دادند و اعلام کردند اگر این اختلافات ظرف ششماه حلوفصل نشود، پرونده ایران به دیوان بینالمللی لاهه کشیده میشود. محمد محمدبخش؛ رئیس سازمان هواپیمایی کشوری در مورد آخرین موضوعات مطرح شده در ایکائو درباره سانحه هواپیمای اوکراین، اظهار داشت: برای بررسی سانحه یک فرآیند مشخصی تعریف شده و بررسیها یک فرآیندی دارد که طبق فرآیند آن، گزارشهای مربوط به سانحه هواپیمایی اوکراین در زمان موعد منتشر و گزارشهای اولیه، ثانویه و نهایی در موعد مقرر اعلام شده و این گزارشات در سایت سازمان هواپیمایی و سایت ایکائو بارگذاری شده و انتشار عمومی هم داشته است. وی با تأکید بر اینکه درباره بررسی سانحه هواپیمای اوکراینی موضوع خاصی در ایکائو مطرح نیست، گفت: فرآیند رسیدگی به این پرونده در بحث بررسی سانحه از نظر ایکائو و جمهوری اسلامی ایران و حتی کشورهای ذینفع و مشترک در این پرونده طی و نهایی شده و ایران، اشتراک گذاشتن کشورها از جمله کشورهایی که ایکائو آنها را به ایران اعلام کرده، در بررسی این سانحه را پذیرفت و این کشورها در بررسی سانحه به ایران کمک کردند که این همکاریها در زمینه بازخوانی جعبه سیاه و سایر فرآیندهای همکاری انجام شد و گزارش بررسی هم نهایی، منتشر و به ایکائو اعلام شد. معاون وزیر راهوشهرسازی، ادامه داد: در حالحاضر در این باره موضوع خاصی در ایکائو مطرح نیست و در این باره پروندهِ بازی در ایکائو نداریم. محمدیبخش؛ درباره اعتراض برخی از کشورهای ذینفع در این سانحه، تأکید کرد: ما درباره فرآیند قانونی صحبت میکنیم و باید نگاه قانونی داشته باشیم. در فرآیند قانونی که انجام شده مسؤولیت بررسی سانحه با ایران بوده، اما علیرغم اینکه مسؤولیت بررسی سانحه با ایران بوده، از تمام کشورهای ذینفع که بعضی از این کشورها اعتراضاتی هم داشتند دعوت شد تا در فرآیند بررسی سانحه حضور داشته باشند و نظر نهایی را ارایه دهند. ایکائو هم نظر نهایی را پذیرفته است و معتقدم برخی از کشورها که در قالب موضوعات دیگری اعتراضاتی را مطرح میکنند، موضوعیت تخصصی ندارد. همچنین حسن رضاییفر؛ مدیرکل دفتر بررسی سوانح هوایی سازمان هواپیمایی کشوری، گفت: پس از سقوط هواپیمای اوکراینی، ایران، برابر استانداردهای سازمان جهانی هوانوردی و پیمان شیکاگو برای بررسی علل و عوامل سقوط اقدام کرد. رضاییفر؛ افزود: اطلاعیه لازم به تمام کشورهایی که براساس قوانین بهعنوان ذینفع یا دارنده حق اظهارنظر بودند؛ صادر شد و از آنها برای بررسی سانحه دعوت شد. مدیرکل دفتر بررسی سوانح هوایی سازمان هواپیمایی کشوری، گفت: در آن زمان اوکراین بهعنوان بهرهبردار هواپیما و کانادا بهعنوان کشور ذینفع، نمایندگان خود را به ایران اعزام کردند و بررسیها طبق استانداردهای ضمیمه ۱۳ پیمان شیکاگو آغاز شد. وی افزود: در حین بررسی سانحه با پذیرش مسؤولیت خطای پدافندی طبق اطلاعیه ستادکل نیروهای مسلح، از ایکائو درخواست کردیم یک هیأت مشورتی و نظارتی به ما معرفی کند که بر تمام مراحل فرآیند بررسی سانحه نظارت داشته باشد که با وجود بحران شیوع کرونا در جهان، اما تمام مراحل بررسی سانحه بهطور دقیق در پنج مرحله بهطور عمومی منتشر کردیم و نظرات کشورهایی که طبق قانون ایکائو حق اظهار نظر فنی داشتند، گرفتيم. مدیرکل بررسی سوانح سازمان هواپیمایی کشوری، افزود: در حالحاضر ایکائو گزارش بررسی سانحه را پذيرفته است. وی با اشاره به اینکه سوانح مشابهی نیز در سایر نقاط دنیا به وقوع پیوسته است، گفت: بعد از این سانحه دو کارگروه در ایکائو با هدف پیشگیری از تکرار حوادث مشابه تشکیل شد. رضاييفر؛ گفت: ايران در هر دو سانحه سقوط هواپیمای ایرانایر و اوکراینی با ارایه اسناد نهايت همکاری را با ایکائو داشته و با هدف تکرار نشدن حوادث مشابه پیشنهاداتی برای ارتقای ایمنی در جهان به کشورهای عضو سازمان جهانی هوانوردی داده است. وی همچنین با اشاره به برگزاری دادگاه مقصران حادثه سقوط هواپیمای اوکراینی، گفت: باید برای تشکیل دادگاه گزارشی توسط دادستانی تهیه میشد که براساس آن هم جلسات اولیه دادگاه برگزار شد؛ در حالحاضر همچنان روند برگزاری دادگاه در جریان است.
دیدگاه بسته شده است.