ماهی قرمز را در رود‌‌ها ر‌‌ها نکنید

  مدیرکل دفتر موزه تاریخ طبیعی و تنوع‌زیستی از مردم خواست از ر‌‌ها کردن ماهی قرمز در رودخانه‌ها و تالاب‌‌ها خودداری کنند، زیرا این ماهی‌ها نسبت به گونه‌های بومی، مهاجم به شمار می‌روند. به گزارش مهر، مدیرکل دفتر موزه تاریخ طبیعی و تنوع‌زیستی سازمان محیط‌زیست در نشست خبری معاونت محیط طبیعی این سازمان از مردم […]

 

مدیرکل دفتر موزه تاریخ طبیعی و تنوع‌زیستی از مردم خواست از ر‌‌ها کردن ماهی قرمز در رودخانه‌ها و تالاب‌‌ها خودداری کنند، زیرا این ماهی‌ها نسبت به گونه‌های بومی، مهاجم به شمار می‌روند.

به گزارش مهر، مدیرکل دفتر موزه تاریخ طبیعی و تنوع‌زیستی سازمان محیط‌زیست در نشست خبری معاونت محیط طبیعی این سازمان از مردم خواست از ر‌‌ها کردن ماهی قرمز در‌زیستگاه‌های طبیعی خودداری کنند.

اصغر مبارکی با اشاره به تأثیر مخرب گونه‌های غیربومی بر گونه‌های بومی کشور گفت: یکی از تکالیف ما مقابله تأثیرات سوء گونه‌های مهاجم و غیربومی بر روی تنوع‌زیستی کشور است.

وی مبارزه با گونه‌های غیربومی را بخشی از کنوانسیون تنوع‌زیستی که ایران نسبت به آن متعهد است، عنوان کرد و گفت: لیست گونه‌های گیاهی و جانوری مهاجم تا آخر امسال آماده و ارایه خواهد شد.

مبارکی با تأکید بر این‌که مردم لاک‌پشت، ماهی یا گونه‌های دیگر را در‌زیستگاه‌های طبیعی ر‌‌ها نکنند، توضیح داد: ماهی‌های قرمز آسیب‌های بسیار جدی به گونه‌های بومی کشور می‌زنند. این ماهی‌ها به دلیل مقاومت بیش‌تری که دارند جایگزین گونه‌های بومی می‌شوند و آن‌‌‌ها را از بین می‌برند.

وی لاک‌پشت‌های گوش قرمز را هم از دیگر گونه‌های غیربومی دانست که متأسفانه اغلب پس از تعطیلات نوروز در‌زیستگاه‌های طبیعی ر‌‌ها می‌شوند و به گونه‌های بومی آسیب می‌زنند.

هزینه حذف گونه‌های غیربومی از طبیعت بالاست

مبارکی با اعلام این‌که گونه‌های گیاهی جدید غیربومی در تالاب انزلی معرفی شده است، تصریح کرد: هزینه حذف این گونه‌های گیاهی و جانوری غیربومی از‌زیستگاه‌های طبیعی کشور بسیار سنگین است و گاه حتی جبران ناپذیر می‌شود. برای نمونه ماهی تیلاپیا به عنوان یک گونه مهاجم در تالاب شادگان گسترش یافته و اکنون جمعیت غالب ماهی‌ها را تشکیل می‌دهد.

به گفته وی سمندر نیز از گونه‌های بومی و ارزشمند کشور است که علی‌رغم خطر انقراض در تعطیلات نوروز خریداری می‌شود. مبارکی از مردم خواست که از خرید سمندر خودداری کنند.

مدیرکل دفتر موزه تاریخ طبیعی و تنوع‌زیستی سازمان محیط‌زیست از معرفی چند گونه جدید در کشور که با انجام مطالعات ژنتیکی، گونه بودن آن‌‌‌ها محرز می‌شود، خبر داد.

مبارکی گفت: مطالعات گربه‌سانانی چون یوز، پلنگ و تمساح مردابی انجام شده است. مطالعات ژنتیکی کمک می‌کند تا تفاوت بین جمعیت‌ها را بشناسیم و برنامه حفاظتی خاص هر یک از گونه‌ها را اعمال کنیم و هر یک از جمعیت‌ها به‌طور جداگانه مدیریت شوند.

مهم‌ترین عامل تهدیدکننده ‌زیستگاه‌ها تکه‌تکه‌شدگی ‌زیستگاه‌ها است

مدیرکل دفتر موزه تاریخ طبیعی و ذخایر ژنتیک در ادامه در مورد قاچاق گونه‌های غیربومی گفت: خرید و فروش گونه‌های غیربومی بدون مجوز سازمان محیط‌زیست، تخلف محسوب می‌شود.

به گفته مبارکی مهم‌ترین عامل تهدیدکننده ‌زیستگاه‌ها تکه‌تکه‌شدگی‌ زیستگاه‌ها است که آشنایی کافی با این عامل وجود ندارد. تکه‌تکه‌شدگی ‌زیستگاه‌ها اجازه ارتباط گونه‌ها را با یکدیگر نمی‌دهد و قطع ارتباط بین جمعیت گونه‌ها در آینده طولانی مدت، بسیار خطرناک است.

وی افزود: کنوانسیون تنوع‌زیستی تا سال ۲۰۱۰ چند هدف را طراحی کرده بود که وقتی نتایج آن مورد ارزیابی قرار گرفت، مشخص شد که اغلب کشور‌‌ها موفق به انجام اهداف تعریف شده نشده‌اند، بنابراین دهه ۲۰۱۰ تا ۲۰۲۰ به دهه تنوع‌زیستی معروف شد و کنوانسیون تنوع‌زیستی ۲۰ اقدام را تعریف کرد و کشور‌‌ها را متقاعد به انجام آن کرد که تا سال ۲۰۲۰ برای این اهداف برنامه‌ریزی کند. حفاظت از‌ زیستگاه‌ها، حذف تهدیدات و… از جمله اولویت‌های این اهداف است. اولویت اصلی که بر عهده دولت‌‌‌ها گذاشته شده، تهیه استراتژی ملی برای تنوع‌زیستی است که تا ۲۰۱۶ باید برای کنوانسیون تنوع‌زیستی ارایه شود.

فسیلهای ۸ میلیون ساله به نمایش در می‌آیند

مبارکی همچنین از به نمایش گذاشتن برخی از فسیل‌های ۸ میلیون ساله بازگشته به کشور خبر داد و گفت: تعدادی از فسیل‌های انتقال یافته از آمریکا در موزه تاریخ طبیعی به نمایش درآمده است.

 

به گفته وی عمده گونه‌هایی که در سایت فسیلی مراغه وجود دارد شامل کرگدن، زرافه، فیل، ببر دندان خنجری، شغال، کفتار و نوعی از قوچ است.