سرمایه‌گذاری به روش B2B و نقش بازاریابی الکترونیک B2C

مناقصه‌مزایده بررسی می‌کند سرمایه‌گذاری به روش B2B و نقش بازاریابی الکترونیک B2C گروه دانش- تجارت بی‌توبی‌ (B2B) (Business 2 Business) به معنای انجام مبادله تجاری بین دو بنگاه تجاری می‌باشد. مدل B2B تجاری-تجاری بستگی به شرایط جایی که یک معامله تجاری با کس دیگری انجام می‌شود. معمولاً به صورت زیر اتفاق می‌افتد. ۱٫یک کسب و […]

مناقصه‌مزایده بررسی می‌کند

سرمایه‌گذاری به روش B2B و نقش بازاریابی الکترونیک B2C

گروه دانش- تجارت بی‌توبی‌ (B2B) (Business 2 Business) به معنای انجام مبادله تجاری بین دو بنگاه تجاری می‌باشد.

مدل B2B تجاری-تجاری بستگی به شرایط جایی که یک معامله تجاری با کس دیگری انجام می‌شود. معمولاً به صورت زیر اتفاق می‌افتد.

۱٫یک کسب و کار برای فرایند تولید خود نیاز به خرید منابع دارد مانند: یک کارخانه تولید غذا که نمک خود را می‌خرد.

۲٫یک کسب و کار که نیاز به سرویس دیگری برای عملکرد تجارت خود دارد مانند: کارخانه تولید غذا از یک شرکت حسابداری برای حسابرسی استفاده می‌کند.

۳٫یک کسب و کار که مجدداً محصولات و خدمات خود را به وسیله دیگران به فروش می‌رساند. مانند: یک خرده‌فروشی که محصول نهایی یک کارخانه تولید غذا را به فروش می‌رساند.

نام تجاری B2B یک اصطلاح مورد استفاده در بازاریابی است. مدل‌های دیگر تجارت مشترک حالات Business-to-consumer (B2C) و Business-to-government)B2G) است.

به‌طور کلی حجم معاملات B2B (Business-to-Business) بیش‌تر از حجم معاملات B2c است. دلیل اصلی این است که به‌طور معمول در یک زنجیره تأمین تراکنش‌های B2B خیلی بیش‌تر مواد خام یا اجزای تشکیل‌دهنده محصول مورد معامله قرار می‌گیرد، ولی یک تراکنش B2c فقط برای فروش محصول نهایی انجام می‌شود. برای مثال: یک کارخانه تولید اتومبیل خیلی معامله B2B ایجاد می‌کند مثلاً خرید تایر‌ها و شیشه‌های جلوی اتومبیل و انواع شلنگ‌های لاستیکی برای خودرو ولی فقط محصول نهایی تولید شده برای فروش به مشتری یک معامله B2c انجام می‌شود.

تجارت بی‌توبی(B2B) چون معمولاً به‌صورت عمده‌فروشی صورت می‌پذیرد باید بر سر قیمت و سایر شرایط مانند زمان تحویل و… چانه‌زنی نمود و پس از انجام توافقات معامله انجام می‌گیرد و با فروش در یک فروشگاه الکترونیک (B2C) که اجناس به مصرف‌کننده نهایی فروخته می‌شوند، متفاوت می‌باشد.

بیش‌تر شرکت‌ها فروش محصولات و تأمین مواد اولیه و خدمات مورد نیاز خود را طریق شرکت‌ها یا بنگاه‌های تجاری که ممکن است یک شرکت بازرگانی، تولیدی، صنعتی، توزیعی و… باشد انجام می‌دهند. در واقع هر شرکتی نیاز به یک سری مواد اولیه و خدمات دارد و محصولات یا خدماتی را تولید می‌کند که ممکن است مواد اولیه و یا خدمات مورد نیاز شرکت دیگری باشد و این باعث به وجود آمدن یک زنجیره خرید و فروش بین شرکت‌ها می‌شود. مدیریت چنین زنجیره‌ای به دلیل تعداد زیاد شرکت‌ها باید توسط یک بانک اطلاعاتی وسیع انجام پذیرد که بهترین راه‌حل برای آن اینترنت می‌باشد.

مرکز B2B

مرکز بی‌توبی(B2B) وب سایتی است که علاوه بر آن‌که بانک اطلاعات شرکت‌های مختلف و محصولات آن‌ها به‌صورت مجتمع در آن موجود می‌باشد شامل تعریف قوانین و روش‌های مشترکی برای ارایه محصولات و ارسال سفارش می‌باشد. بدین معنی که شما می‌توانید براحتی خریداران محصولات و یا فروشندگان مواد اولیه خود را در کنار هم ببینید و به‌صورت آنلاین برای آن‌ها درخواست بفرستید. مرکز بی‌توبی‌(B2B)به مرکز عمده‌فروشی و نیز مرکز بازاریابی الکترونیکی نیز معروف است.

یک مرکز بی‌تو‌بی‌(B2B) طوری طراحی شده است که تمامی شرکت‌های تولیدی و صنعتی، توزیع‌کنندگان عمده، شرکت‌های بازرگانی، وارداتی و صادراتی و خدماتی نیز تمام شرکت‌هایی که مایل به داشتن تبلیغات اینترنتی هستند، می‌توانند در سایت عضو شده و در کنار یکدیگر با هم تجارت نمایند.

مراکز بی‌تو‌بی‌(B2B) در واقع مانند نمایشگاه‌های بین‌المللی دائمی ولی مجازی عمل می‌کنند که در آن تعداد زیادی شرکت در کنار هم ولی هر یک در بخش اختصاصی مربوط به خود (Home Page) محصولات و خدمات خود را ارایه می‌کنند و این امکان را به متقاضی می‌دهند که در زمان کم همه اطلاعات مورد نیاز خود را برای خرید جمع‌آوری نماید، این همان دلیلی است که شما در نمایشگاه‌ها شرکت می‌کنید.

اطلاعات محصولات به‌صورت استاندارد به همراه عکس و جزییات به مشتری ارایه می‌شود و مشتری می‌تواند همزمان این اطلاعات را با شرکت‌های مشابه دیگر مقایسه نموده و بهترین را انتخاب نماید. ارسال سفارش به‌راحتی چند کلیک انجام می‌شود. پس می‌توانید در زمان کم به چند شرکت سفارش داده و جواب‌ها را پس از دریافت با هم مقایسه کنید و بهترین تصمیم را بگیرید.

به دلیل آن‌که مرکز بی‌تو‌بی‌(B2B) دارای اعضای بسیاری می‌باشد که تمامی آن‌ها خریدار و فروشنده می‌باشند، دیگر نیازی به تبلیغات ندارند. چون همین اعضا قرار است با هم تجارت نمایند گرچه معمولاً مراکز بی‌توبی‌(B2B) از تبلیغات غافل نمی‌شوند و سعی می‌کنند کاربران را به سمت خود جذب نمایند. بنابراین بی‌توبی ‌تبلیغات برای سایت به‌صورت غیرمستقیم تبلیغات شما را نیز دربرمی‌گیرد.

مراکز B2B در دنیا

شاید اولین مرکز بی‌تو‌بی (B2B) تقریباً ۱۰ سال قبل در دنیا ایجاد شده باشد، اما امروزه تعداد زیادی از مراکز بی‌تو‌بی‌(B2B) در دنیا در سطح ملی هر کشور و یا سطوح بین‌المللی فعالیت می‌کنند و صد‌ها هزار شرکت روزانه صد‌ها میلیون دلار معامله را موجب می‌شوند.

علی بابا بزرگ‌ترین مرکز B2B جهان

 

ممکن است بسیاری از شما نام سایت علی‌بابا را شنیده باشید و یا حتی در آن عضو باشید. این سایت که در سطح بین‌المللی فعالیت می‌نماید یکی از بزرگ‌ترین سایت‌های بی‌توبی در دنیاست.