۷ میلیون تومان؛ حداقل حقوق کارمندان دولت در بودجه سال آینده

مهدی یاوری- نشست خبری احسان خاندوزی؛ وزیر اقتصاد، دیروز (سه‌شنبه) برگزار شد. وزیر اقتصاد در این نشست درباره مباحثی همچون افزایش حقوق لایحه بودجه سال آینده و چگونگی عملکرد بودجه در سال‌جاری سخن گفت و در نهایت مردم را به صرفه‌جویی در گاز برای گذر از زمستان فراخواند. مهم‌ترین بخش‌های نشست خبری وزیر اقتصاد اکنون […]

مهدی یاوری- نشست خبری احسان خاندوزی؛ وزیر اقتصاد، دیروز (سه‌شنبه) برگزار شد. وزیر اقتصاد در این نشست درباره مباحثی همچون افزایش حقوق لایحه بودجه سال آینده و چگونگی عملکرد بودجه در سال‌جاری سخن گفت و در نهایت مردم را به صرفه‌جویی در گاز برای گذر از زمستان فراخواند. مهم‌ترین بخش‌های نشست خبری وزیر اقتصاد اکنون پیش‌روی شماست.

حداقل حقوق کارمندان برای سال بعد

سخنگوی اقتصادی دولت، در ابتدای نشست خبری هفتگی خود، گفت: با توجه به آماده‌سازی لایحه بودجه، پیش‌بینی سال بعد این است که هفت میلیون تومان حداقل حقوق کارکنان دولت باشد و معافیت مالیاتی نیز همین رقم است. خاندوزی؛ با اشاره به پیش‌بینی هواشناسی برای ورود یک جبهه سرما به کشور، اظهار کرد: از همه مردم و مسؤولان تقاضا داریم که با مدیریت مصرف و کاهش تقاضای گاز، کمک کنند که گاز خانگی کشور بدون مشکل، این دوره را پشت سر بگذارد و مصرف گاز در روال تجاری و اداری به مأموریت خود ادامه دهد. وی افزود: سرمایه‌گذاری در کشور در چند سال گذشته فراز و فرود داشته اما در دولت قبل به شکل متوسط با کاهش سرمایه‌گذاری روبه‌رو بودیم و این مشکل ادامه‌ داشت تا اینکه دولت سیزدهم برای بهبود این وضعیت اقداماتی انجام داد که اوضاع را بهتر کرد.

۸۸ درصد از درآمد مصوب بودجه حاصل شده است

خاندوزی؛ گفت: در حوزه عملکرد بودجه‌ای ۹ ماهه دولت ۹۱۷ هزار میلیارد تومان درآمد داشتیم که ۸۸ درصد عدد مصوب است و نیز ۶۳ درصد بیش از رقم مشابه سال گذشته است که کمک می‌کند درآمد پایدار افزایش یابد. وزیر امور اقتصادی و دارایی، با بیان اینکه تحرکات خوبی در تولید و سرمایه‌گذاری انجام شده است، اظهار کرد: با توجه به آماده‌سازی لایحه بودجه، پیش‌بینی سال بعد هم این است که هفت میلیون تومان حداقل حقوق کارکنان دولت باشد و معافیت مالیاتی نیز همین رقم است. وی افزود: همچنین ۲۰ درصد افزایش حقوق کارکنان دولت را داریم که بین ۱۵ تا ۲۵ درصد متناوب است اما متوسط آن همان ۲۰ درصد خواهد بود.

دولت به دنبال درآمدزایی از مالیات بر عایدی سرمایه نیست

وزیر امور اقتصادی و دارایی، در مورد مالیات بر عایدی سرمایه، اظهار کرد: مالیات بر سوداگری و دلالی یا همان عایدی بر سرمایه با هدف تنظیم‌گری رفتارهای نامطلوب اقتصادی است. وی ادامه داد: در کشورهایی که دهه‌هاست این مالیات را پیاده می‌کنند، نهایت بین شش تا هشت درصد درآمد دولت از این نوع مالیات تأمین می‌شود و نقش بالایی در درآمدهای دولت ندارد، نگاه ما نیز همین است و دولت به دنبال درآمدزایی نیست. وی گفت: در واقع دولت به دنبال این است که سوداگری به حداقل ممکن برسد و دولت هم درآمدی نداشته باشد. خاندوزی؛ در مورد مالیات بر خانه‌های خالی نیز، اظهار کرد: تاکنون بیش از ۵۲۰ هزار مورد خانه خالی از سوی وزارت راه‌وشهرسازی به سازمان امور مالیاتی ارسال شده که برگه مالیاتی برای آن‌ها ارسال شده است‌. وی تأکید کرد: البته اظهارنظر در مورد موفقیت یا شکست این طرح زود است.