«مرجعیت قیمت» و «گزینه اول تأمین مالی» از اهداف بورس کالا

«مرجعیت قیمت» و «گزینه اول تأمین مالی» از اهداف بورس کالا مدیرعامل بورس کالای ایران گفت: درصددیم بتوانیم در افق چشم‌انداز ۱۴۰۴ به مرجع قیمت گذاری کالاهای اساسی برای فعالان بازار تبدیل شویم و یکی از گزینه‌های اولویت دار تولیدکنندگان برای تأمین مالی و پوشش ریسک تجاری باشیم. به گزارش مهر، حامدسلطانی‌نژاد، مدیرعامل بورس کالای […]

«مرجعیت قیمت» و «گزینه اول تأمین مالی» از اهداف بورس کالا

مدیرعامل بورس کالای ایران گفت: درصددیم بتوانیم در افق چشم‌انداز ۱۴۰۴ به مرجع قیمت گذاری کالاهای اساسی برای فعالان بازار تبدیل شویم و یکی از گزینه‌های اولویت دار تولیدکنندگان برای تأمین مالی و پوشش ریسک تجاری باشیم.

به گزارش مهر، حامدسلطانی‌نژاد، مدیرعامل بورس کالای ایران در نشست کارشناسی «نقش بورس کالا بر عرضه و تقاضای محصولات صنعتی» که در اتاق بازرگانی ایران برگزار شد، گفت: در سال ۸۲ طبق مفاد قانون برنامه سوم توسعه مقرر شد به سمت خصوصی‌سازی شرکت‌ها حرکت کنیم اما شرکت‌هایی که نظام قیمت‌گذاری آن‌ها دولتی بود بعد از خصوصی شدن نمی‌توانستد کالای خود را بر مبنای قیمت‌گذاری دولتی عرضه کنند، به همین دلیل بهترین سازوکار برای کشف قیمت محصولات، بورس کالا بود.

وی افزود: به همین دلیل با بروز سیستم مبتنی بر عرضه و تقاضا براساس ساختاری که در بورس کالای ایران تعریف شد، کالا‌ها در بستری عادلانه قیمت‌گذاری شدند و مجالی برای شرکت‌ها فراهم شد که به سمت خصوصی شدن حرکت کنند.

وی یادآور شد: در سال ۸۳ سازمان بورس کالای کشاورزی تأسیس شد که در سال ۸۴ به موجب قانون بازار اوراق بهادار قرار شد بورس‌ها در قالب شرکت‌های سهامی عام فعالیت کنند به همین دلیل در سال ۸۵ بورس اوراق بهادار و در سال ۸۶ بورس کالای ایران تشکیل شد و در سال ۸۸ فرابورس و در سال ۹۱ بورس انرژی تأسیس شد و بورس‌ها به عنوان شرکت‌های سهامی عام وارد اقتصاد شدند.

وی با اعلام این‌که هدف بورس کالای ایران تسهیل معاملات و کشف نرخ کالای اساسی است، خاطرنشان کرد: درصددیم بتوانیم در افق چشم‌انداز به مرجع قیمت گذاری کالاهای اساسی برای فعالان بازار تبدیل شویم و یکی از گزینه‌های اولویت‌دار تولیدکنندگان برای تأمین مالی و پوشش ریسک تجاری باشیم.

وی با بیان این‌که بازار مشتقه از رونق خوبی در بورس کالا برخوردار است و مشتریان خاص خود را دارد، گفت: یکی از خاصیت بازار مشتقه این است که می‌تواند واسطه‌هایی را که برای بازار فیزیکی و نقدی مضر هستند و در روند مبادلات و قیمت‌ها اخلال ایجاد می‌کنند را جذب خود کند.

مدیرعامل بورس کالا خاطرنشان کرد: یکی دیگر از ظرفیت‌های بورس کالا، اوراق بهادارسازی است که در این روش هر کالایی معادل ورقه ی بهادار قرار گرفته و این ورقه در بازار مورد معامله قرار می‌گیرد. بنابراین تبدیل به اوراق بهادار کردن دارایی‌ها این امکان را به وجود می‌آورد تا گردش کالا بیش‌تر شده و جابه‌جایی کالا کم‌تر شود همچنین کسانیکه فعال بازار نیستند نیز در این بازار مشارکت کنند.

مدیرعامل بورس کالای ایران افزود: یکی از اشکال اوراق بهادار، گواهی سپرده یا قبض انبار است که قبض انبار، قابلیت معاملات ثانویه در بازارهای مالی را دارد و می‌تواند امکان وثیقه‌گذاری را نیز پیدا کند که در بورس کالا امکان معامله گواهی سپرده کالایی در برخی کالا‌ها فراهم شده است.

وی با اشاره به این‌که استفاده از گواهی سپرده و تبدیل به اوراق بهادار‌سازی این امکان را فراهم می‌کند که کالا در یک بازار متشکل معامله شود، گفت: یکی از اقداماتی که می‌تواند در بورس کالا انجام شود این است که نهادهای مالی منابع مالی خود را در خدمت تولید قرار دهند.

سلطانی‌نژاد در ادامه به تأمین مالی ۲ هزار و ۶۵۰ میلیارد تومانی اوراق سلف موازی گندم از طریق بورس کالا اشاره کرد و گفت: در این قرارداد هر ۱۰۰ کیلوگرم گندم، معادل یک ورق بهادار تعیین شد و هر کس این ورقه بهادار را در اختیار داشته باشد می‌تواند در ۶ ماه آینده گندم یا پول آن را از دولت تحویل بگیرد.

 

وی با اعلام این‌که ۱۰ تا ۱۵ درصد محصولات بورس کالا در رینگ صادراتی مورد معامله قرار گرفته و به بازارهای صادراتی ارسال می‌شود، افزود: یکی از ظرفیت‌های قانونی بورس کالا در حوزه کشاورزی، قانون افزایش بهره‌وری محصولات کشاورزی است تا این محصولات در بستر مبتنی بر عرضه و تقاضا عرضه شوند که با اجرای این سیاست بار مالی دولت کاهش پیدا کرده است و کشاورزان در مدت کوتاهی به دو سوم پول خود می‌رسند.