گروه خودرو- رئیس سازمان ملی استاندارد، از احتمال توقف تولید خودروهای بیشتر خبر داد و گفت: حوزه قطعات خودرو رها شده و حتی خودرویِ نویی که از کارخانه بیرون میآید، دو تا سه ماه بعد به هر دلیلی نیاز به تعمیر و تغییر دارد. به گزارش مناقصهمزایده، مهدی اسلامپناه؛ با اشاره به مصوبات صدوشانزدهمین اجلاسیه […]
گروه خودرو- رئیس سازمان ملی استاندارد، از احتمال توقف تولید خودروهای بیشتر خبر داد و گفت: حوزه قطعات خودرو رها شده و حتی خودرویِ نویی که از کارخانه بیرون میآید، دو تا سه ماه بعد به هر دلیلی نیاز به تعمیر و تغییر دارد. به گزارش مناقصهمزایده، مهدی اسلامپناه؛ با اشاره به مصوبات صدوشانزدهمین اجلاسیه شورایعالی استاندارد، اظهار کرد: سازمان ملی استاندارد، تکالیفی در قانون هوای پاک داشت که جا دارد بابت تکالیف عقبماندهای که باید اجرایی میشد و نشده است، حداقل در سازمانی که بنده مسؤولیت آن را دارم، از مردم عذرخواهی کنم. از جمله این مصوبات، موضوع فرآوردههای پالایشی، استاندارد اجباری حوزه تجهیزات معاینات فنی و… بوده که قانون باید عمل شود، نظارت بر اجراء در حوزه محیطزیستی را به سازمان ملی استاندارد ایران تفویض کرده است. وی با بیان اینکه قول میدهیم تا پایان سال تکلیف ماندهای در بحث هوای پاک نداشته باشیم، گفت: البته وظیفه دارم این عذرخواهی بهخاطر عقبماندگی که به قبل برمیگردد را هم از مردم داشته باشم. وی در ادامه، با اشاره به توقف تولید پنج خودرو در یک سال گذشته، گفت: با توافقاتی که با وزارت صمت کردیم، در آینده، تعدادی از خودروهایی که نتوانند عملکرد ایمنی و کیفیتهای لازم را داشته باشند از رده تولید خارج شوند. البته نباید تعهدی هم برای هیچ شخصی ایجاد شود که نگویند یک تصمیم خلقالساعه است. این اتفاق شاید در چند ماه آینده برابر توافق، برنامهریزی، طراحی و معماری که شده به وقوع بپیوندد. امیدواریم در سال ۱۴۰۲ بتوانند با بنسازههای جدیدی که وزارتخانه برنامهریزی میکند، محصولات جدیدتر، بهروزتر و کارآمدتر داشته باشد. رئیس سازمان ملی استاندارد، در پاسخ به اینکه آیا احتمال تعطیلی خط تولید بسیاری از تولیدهایی که سالهاست استفاده میکنیم، در سال آینده وجود دارد، تصریح کرد: ما برنامهریزی کردیم و برای این کار ساعتها مطالعات کارشناسی، فنی و علمی انجام دادیم. اینکه تولید چه خودروهایی متوقف میشود، به وقتش اعلام خواهد شد، اما این پیش خبر را داشته باشید. اسلامپناه؛ با بیان این که سزا نیست که مردم عملکرد دولت را با خودرو بسنجند، گفت: اگر بخواهد به خاطر یک خودرو مورد مقایسه و ارزیابی قرار بگیرد، این جفا و ظلم است، گله مردم هم به حق است. در حوزه قطعه هم اتفاق خیلی ناگواری سالهای طولانی شکل گرفته است. حتی خودروی نویی که از کارخانه بیرون میآید، دو تا سه ماه بعد به هر دلیلی نیاز به تعمیر و تغییر دارد. این قطعه از کجا تأمین میشود؟ تولیدکننده این قطعات کجاست؟ حوزه قطعه، حوزه رها شده است. از جمله مشکلات این بخش قاچاق قطعه، تولید قطعات زیرپلهای و حتی سوءاستفاده از نشانه ملی استاندارد است. قطعات خودرو ۵۴ قطعه استاندارد اجباری داشت، اما هدفگذاری در گام اول تا اوایل سال ۱۴۰۲ به بیش از ۵۰۰ قطعه برسد. وی با بیان اینکه یکی از مشکلات تفاوت نتایج آزمون مراکز معاینه فنی برای خودروهای جادهای است، اظهار کرد: براساس مصوبه ۱۵۶۷۸، خودروهای جادهای، تجهیزات آزمون، مراکز معاینه فنی که ویژگیها و روشهای آزمون را دارند، باید الزامات بازرسی و آییننامههای اجراییاش را عملیاتی کنند که مصوبه هیأت وزیران داشت، اما اجراء نمیشد. اما حالا اجباری شده است و درواقع نحوه انجام معاینه و صدور گواهی تابع این است. این مقام مسؤول، با بیان اینکه اداره این مراکز برعهده ستاد معاینه فنی است و سازمان ملی استاندارد بر عملکرد آنها نظارت میکند، اظهار کرد: در حوزه هوای پاک، یکی از موضوعاتی که این روزها بسیار مورد توجه بوده، بحث همین قانون هوای پاک است. در این راستا سازمان ملی استاندارد برای نخستینبار در استاندارد نفت کوره تجدیدنظر کرده که یعنی از ۳٫۵ درصد به ۰٫۸ درصد تغییر داده است. از طرفی براساس آمار دستگاههای مربوطه، منابع متحرک شامل خودروها، موتورها و خودروهای حملونقل عمومی فرسوده عمر مشخصی دارند و احتراق ناقص، مصرف بالای آنها، آلودگی خیلی بالایی ایجاد میکنند. بنابراین باید اهتمام به خارج از رده کردن اینها وجود داشته باشد. سازمان ملی استاندارد هم به آنها مجوز نخواهد داد.
دیدگاه بسته شده است.