سفر ریلی تهران‌–‌شیراز ۷ ساعته خواهد شد

در پی ورود پیمانکاران به بخش کارگاهی پروژه راه‌آهن سریع‌السیر تهران اصفهان سفر ریلی تهران‌–‌شیراز ۷ ساعته خواهد شد باز شدن ال‌سی‌‌ها و ورود پیمانکاران به محیط کارگاهی پروژه باعث شده راه‌آهن سریع‌السیر تهران‌-‌قم‌-‌اصفهان در فهرست طرح‌هایی قرار گیرد که می‌توان انتظار داشت در آینده‌ای نه چندان دور به بهره‌برداری نهایی برسد؛ طرحی که برای […]

در پی ورود پیمانکاران به بخش کارگاهی پروژه راه‌آهن سریع‌السیر تهران اصفهان

سفر ریلی تهران‌–‌شیراز ۷ ساعته خواهد شد

باز شدن ال‌سی‌‌ها و ورود پیمانکاران به محیط کارگاهی پروژه باعث شده راه‌آهن سریع‌السیر تهران‌-‌قم‌-‌اصفهان در فهرست طرح‌هایی قرار گیرد که می‌توان انتظار داشت در آینده‌ای نه چندان دور به بهره‌برداری نهایی برسد؛ طرحی که برای نخستین بار در ایران اجرایی می‌شود و حالا وزیر راه و شهرسازی از گسترش آن به محورهای جدید خبرداده است.

به گزارش ایسنا، در کنار برنامه‌ریزی برای برقی‌سازی محور تهران‌–‌مشهد که کار بر روی آن به زودی آغاز خواهد شد، افزایش قابل‌توجه سرعت انتقال مسافران بین ۳ استان مرکزی نیز برنامه‌ای کلان بوده که مسؤولان وزارت راه و شهرسازی آن را پیگیری کرده‌اند و بناست در آینده‌ای نه چندان دور نتیجه‌اش مشخص شود.

در قالب این طرح ۳ شهر تهران، قم و اصفهان به وسیله قطاری با سرعت بیش از ۲۰۰ کیلومتر در ساعت به یکدیگر متصل خواهند شد و زمان رفت و آمد بین این شهر‌ها به‌طور قابل توجهی کاهش می‌یابد.

البته رسیدن کار به این مرحله خود اما و اگرهای گسترده‌ای داشته است. یکی از اصلی‌‌ترین مسایل چگونگی طراحی ایستگاه‌های این خط بود. در دولت قبل ایستگاه‌ها در خارج از منطقه شهری طراحی شده بود و این امر با انتقاد جدی وزیر راه روبه‌رو شد که با بیرون بردن ایستگاه‌ها عملاً تمام صرفه زمانی این خط ریلی از بین خواهد رفت؛ از این رو در تجدید نظری جدی تمام ایستگاه‌ها در داخل شهر ساخته شدند.

در کنار آن بحث ورود چینی‌‌ها به اجرای این برنامه نیز برای سال‌ها با اما و اگر روبه‌رو بود و سرانجام از چند ماه قبل و با نهایی شدن قراردادهای مربوط سرمایه‌گذاری آن‌ها نهایی شد.

با برطرف شدن این ابهام‌ها حالا زمان آن رسیده تا کار در عرصه اجرا نیز پیشرفت‌هایی قابل‌توجه را تجربه کند. آخوندی در سفر خود به اصفهان عملیات اجرایی قطعه هفتم راه‌آهن سریع‌السیر تهران-‌قم-‌اصفهان را رسماً کلید زده و به نظر می‌رسد این قطعه گامی مهم در تکمیل این طرح به وجود خواهد آورد.

 

آخوندی در جریان این برنامه خبری جدید نیز داشته و آن احتمال افزایش مقاصد قطار سریع‌السیر است. وزیر راه در این رابطه گفته این مسیر فقط برای دسترسی تهران قم و اصفهان نیست و در ادامه می‌تواند با سرعت ۱۶۰ کیلومتر در ساعت به سمت شیراز ادامه پیدا کند و فاصله تهران به شیراز از ۱۴ ساعت به هفت ساعت کاهش یابد.