واردات دوباره ۸۰ هزار تن برنج قاچاق به کشور

دبیر انجمن واردکنندگان برنج خبر داد واردات دوباره ۸۰ هزار تن برنج قاچاق به کشور دبیر انجمن واردکنندگان برنج گفت: متأسفانه محاسبات نشان می‌دهد در فصل ممنوعیت واردات برنج، ۸۰هزار تن برنج قاچاق وارد کشور می‌شود. به گزارش تسنیم، مسیح کشاورز گفت: به‌طور عادی و در زمان‌هایی که ممنوعیتی برای واردات وجود ندارد، ماهیانه ۳۰هزار […]

دبیر انجمن واردکنندگان برنج خبر داد

واردات دوباره ۸۰ هزار تن برنج قاچاق به کشور

دبیر انجمن واردکنندگان برنج گفت: متأسفانه محاسبات نشان می‌دهد در فصل ممنوعیت واردات برنج، ۸۰هزار تن برنج قاچاق وارد کشور می‌شود.

به گزارش تسنیم، مسیح کشاورز گفت: به‌طور عادی و در زمان‌هایی که ممنوعیتی برای واردات وجود ندارد، ماهیانه ۳۰هزار تن و در فصل ممنوعیت واردات برنج تا ۸۰هزار تن برنج به کشور قاچاق می‌شود.

وی افزود، در یک بره‌های در طول یکسال، ۷۸۰ هزار تن برنج وارد شده بود که نیاز کشور یک میلیون تن برنج وارداتی بوده است، این ارقام نشان می‌داد که در یک سال ۲۳۰هزار تن به صورت غیرقانونی وارد کشور شده است، یعنی به ازای هر ماه بین ۲۰تا ۳۰هزار تن برنج به کشور قاچاق می‌شده است

کشاورز ادامه داد: در مقطع فعلی نیاز ماهیانه برنج کشور ۱۲۰هزار تن واردات است، میزان واردات در ۵ماهه نخست سال ۵۶۳هزار تن بوده است، با توجه به محدودیت‌هایی که برای واردات اعمال می‌شود حرکت برای قاچاق افزایش می‌یابد.

این کارشناس مسایل اقتصادی تصریح کرد، براساس اطلاعات که بخش دولتی منتشر کرده است، ذخایر برنج کشور ۱۵۰هزار تن است، که این ذخیره یا در زمان نیاز و یا در آستانه پایان تاریخ مصرف محصولات در بازار عرضه می‌شود و مجدداً برنج خریداری می‌شود.

دبیر انجمن واردکنندگان برنج گفت: فردی که برنج قاچاق به کشور وارد می‌کند، برای افزایش سود اقدام به مخلوط کردن ارقام مختلف نیز می‌کند به عنوان مثال برنج هر تن۸۰۰دلاری را با برنج ۵۰۰ دلاری مخلوط می‌کند و سپس در بازار این برنج در بسته‌بندی‌های متنوع عرضه ‌می‌شود.

کشاورز در پاسخ به سؤالی در باره خطر مسمومیت برخی ارقام برنج وارداتی و قاچاق گفت: درو از ذهن نیست که اختلاط ارقام مختلف، منجر به آلوده شدن برنج و مسمومیت محصول نهایی که در دسترس مصرف‌کننده قرار می‌گیرد، شود.

وی افزود، موضوع آلوده و مسموم بودن برنج قاچاق می‌تواند تبعات جدی برای سلامت افراد ایجاد کند.

کشاورز تصریح کرد، اعمال ممنوعیت واردات برنج از سوی دولت، امکان دور خوردن دارد، چرا که وقتی دولت ممنوعیت را اعلام می‌کند چون این روند در سال‌های پیش نیز وجود داشته، واردکننده عمده از آن آگاه است. واردکننده اعلام می‌کند که ۳ ماه قبل از زمان ممنوعیت ثبت سفارش را انجام داده است، وقتی دولت مجوز ورود نمی‌دهد واردکننده به ماده ۱۱ قانون مقررات واردات صادرات و واردات استناد می‌کند و از طریق مجاری قانونی مجوز ورود برنج به کشور را به دست می‌آورد.

وی افزود، تأکید ما در سال جاری به وزیر جهاد کشاورزی این بود که در این سال برای یکبار هم که شده اجازه ورود به هیچ نوع برنجی داده نشود تا حداقل میزان مصرف و نیاز کشور به‌طور دقیق مشخص شود.

دبیر انجمن واردکنندگان برنج در پاسخ به پرسشی در باره نقش شرکت بازرگانی دولتی در تنظیم بازار برنج گفت: شرکت بازرگانی دولتی در خرید ذخیره معمولاً قیمت‌ها را در بازار جهانی به هم میزند و در فروش داخلى به عدم پرداخت هرگونه عوارض و سود گمرکى موجب اختلال در بازار مى‌شود. این تصدى‌گرى مى تواند به بخش خصوصى داده شود. اگر ارز مبادله‌اى به برنج داده نشود و تعرفه ۲۰ درصد شود هیچ انگیزه‌ای براى قاچاق وجود نخواهد داشت.

کشاورز در انتها تأکید کرد، در کنار این موضع که باید دقت کرد از تولید کننده و کشاورز داخلی حمایت شود، باید توجه داشت که نباید امنیت غذایی مردم به خطر بیفتد.