مدیرعامل گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران، گفت: باید به فعالان اقتصادی که از ناوگان ملی کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران برای حمل بار خود استفاده میکنند مشوقهایی ارایه کرد. به گزارش مناقصهمزایده، محمدرضا مدرسخیابانی؛ در نخستین همایش ملی تمدن دریایی مسیر پیشرفت که هماکنون در چابهار در حال برگزاری است، گفت: گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران […]
مدیرعامل گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران، گفت: باید به فعالان اقتصادی که از ناوگان ملی کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران برای حمل بار خود استفاده میکنند مشوقهایی ارایه کرد. به گزارش مناقصهمزایده، محمدرضا مدرسخیابانی؛ در نخستین همایش ملی تمدن دریایی مسیر پیشرفت که هماکنون در چابهار در حال برگزاری است، گفت: گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران اقتدار ملی و بینالمللی خود را به جهانیان ثابت کرده که نمونه آن اعزام نفت ایران به ونزوئلا با کشتیهای متعلق به ناوگان کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران است که توانست پرچم جمهوری اسلامی ایران را در دو فروند کشتی نفتکش عازم ونزوئلا به اهتزاز درآورد. به گفته مدرسخیابانی؛ مجموعه گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران با ۱۳۷ فروند شناور به ظرفیت پنج میلیون تُن ۶۷۰۰ نفر نیرو در اختیار دارد که بالغ بر ۳۷۰۰ نفر از آنها در حوزه دریایی مشغول به فعالیت هستند. وی اظهار داشت: در حالحاضر ۱۹۴ هزار جعبه کانتینر در اختیار گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران است که به موازات این مالکیت سرمایهگذاریهایی نیز در این حوزه صورت گرفته و در سالجاری ۴۰ هزار TEU کانتینر به ارزش ۱۲۰ میلیون دلار خریداری شده است؛ ضمن اینکه این ناوگان در حوزه حملونقل ریلی و جادهای که به نوعی حملونقل ترکیبی را شامل میشود با ۱۲۰۰ دستگاه واگن کار خود را تداوم داده است. مدرسخیابانی؛ افزود: در هفت ماهه ابتدای سالجاری ۱۶ میلیون تن کالا از سوی گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران جابهجا شده که در مقایسه با سال گذشته این اقدامات چهار درصد رشد داشته، این در حالی است که در سال ۱۴۰۰ نیز در مقایسه با سال ۹۹ مجموعه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران ۴۱ درصد رشد را تجربه کرده است. وی تصریح کرد: هم اکنون تعداد پرسنل خارجی در سالجاری به صفر رسیده است و تعداد انگشتشماری که در این ناوگان مشغول به فعالیت هستند به جهت مسائلی است که با توجه به محدودیتها با آن مواجه شدهایم. نائب رئیس هیأت مدیره گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران، خاطرنشان کرد: تقویت کریدور شمال-جنوب و شرق-غرب یکی از راهبردهای اصلی گروه کشتیرانی است و بر این اساس هفته گذشته خط منظمی برای حمل بار کانتینری از شرق دور به چابهار راهاندازی شده که در تداوم این مسیر یک فروند کشتی دیگر فردا شب در بندر چابهار پهلوگیری خواهد کرد. وی با اشاره به فعال بودن خط منظم کانتینری از هند به چابهار نیز گفت: در حوزه حملونقل ترکیبی ۱۰۰ دستگاه واگن خریداری شده و ۲۰۰ دستگاه واگن دیگر را نیز خریداری خواهیم کرد؛ ضمن اینکه خرید و ساخت هشت فروند شناور در دستور کار قرار گرفته است که این هشت فروند شناور خریداری شده در مسیر کریدور شمال-جنوب فعالیت خواهند کرد. وی گفت: برای فاصله سالهای ۱۴۰۱ تا ۱۴۰۵ و به منظور توسعه اقتصاد دریامحور سرمایهگذاری دو میلیارد و ۱۵۰ میلیون دلاری در حوزه توسعه ناوگان در نظر گرفته شده که در کنار آن ۳۲۵ میلیون دلار نیز در حوزه خرید کانتینر سرمایهگذاری خواهد شد که در مجموع میتوان گفت؛ عددی حدود ۲٫۵ میلیارد دلار برای افزایش ورود ۷۷ شناور به ناوگان و خروج شناورهای فرسوده و مستهلک از ناوگان هزینه خواهد شد. وی اظهار داشت: تبدیل شدن شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران از یک شرکت حملونقل دریایی به یک شرکت لجستیکی در دستور کار گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران قرار دارد که بر این اساس سختافزارها و نرمافزارهای لازم را در حال فراهمسازی داریم و در قالب آن مجموعه گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران بهعنوان یک شرکت لجستیکی به کار خود ادامه خواهد داد. مدرسخیابانی؛ با بیان اینکه توسعه مسیر چابهار در دستور کار قرار دارد، اما امیدواریم همه دستگاههای اجرایی مرتبط و کشورهای مستقر در مسیر این کریدور به خوبی به وظایف خود عمل کرده و همکاریهای لازم را با گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران صورت دهند، تصریح کرد: برای تحقق این برنامهها الزامات و چالشهایی را پیشرو داریم که بر این اساس حمایت لازم باید از تولید داخلی نیز صورت گیرد. مدرسخیابانی؛ گفت: در عین حال تعیینتکلیف و تصمیمگیری در حوزه اسقاط کشتی نیز باید مدنظر قرار گرفته و پرداخت مشوقهای صادراتی و وارداتی به تجاری که بار خود را با ناوگان ملی کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران حمل میکنند در دستور کار قرار گیرد تا استفاده از خدمات ایرانی در اولویت فعالان اقتصادی قرار گیرد. مدیرعامل گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه تکمیل راهآهن چابهار-زاهدان و رشت-انزلی باید در دستور کار جدی برای تکمیل کریدور شمال-جنوب قرار گیرد، گفت: اگر کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران قرار باشد در مسیر کریدور شمال-جنوب به یک شرکت لجستیکی تبدیل شود باید این بخش از راهآهن تکمیل شود. وی گفت: تأمین سوخت ناوگان کشتیرانی باید در جنوب کشور صورت گیرد در حالی که هماکنون در شرق کشور تأمین سوخت صورت میگیرد، اما باید تدابیری اندیشیده شود که علاوه بر تأمین سوخت ناوگان داخلی به سایر ناوگان ترددکننده در این مسیر نیز ارایه سوخت در دستور کار قرار گیرد، اما باید سوخت با قیمت مناسب در اختیار ناوگان قرار گیرد تا بتوان خدمات مناسبتری را در این حوزه ارایه داد.
دیدگاه بسته شده است.