تسهیل تجارت خارجی در گروی مدیریت صدور بخشنامه‌ها و شبکه شدن سامانه‌های گمرکی

گروه راه‌وشهر‌سازی -وزیر امور اقتصادی و دارایی، گفت: انضباط‌بخشی به صدور بخشنامه‌های تجاری و اتصال و شبکه شدن سامانه‌های گمرکی به یکدیگر از راهکارهای مهم برای تسهیل تجارت خارجی است. به گزارش مناقصه‌مزایده، سیداحسان خاندوزی؛ در آیین رونمایی از اجرای فرآیند سیستمی ابلاغ الکترونیکی در سامانه جامع گمرکی در محل گمرک غرب استان تهران، با […]

گروه راه‌وشهر‌سازی -وزیر امور اقتصادی و دارایی، گفت: انضباط‌بخشی به صدور بخشنامه‌های تجاری و اتصال و شبکه شدن سامانه‌های گمرکی به یکدیگر از راهکارهای مهم برای تسهیل تجارت خارجی است. به گزارش مناقصه‌مزایده، سیداحسان خاندوزی؛ در آیین رونمایی از اجرای فرآیند سیستمی ابلاغ الکترونیکی در سامانه جامع گمرکی در محل گمرک غرب استان تهران، با تأکید بر اینکه در راستای دستیابی به اهداف رونق تولید برای تسهیل تجارت گام‌برداریم، افزود: بر همین اساس بخشنامه‌ها و مقررات گمرکی باید برای فعالان بخش‌خصوصی پیش‌بینی‌پذیر و مشخص باشند، این در حالی است که در یک ماه گذشته بخشنامه‌های صادراتی یک محصول کشاورزی سه بار تغییر پیدا کرد و این روند یعنی تجار کشور باید هر ۱۰ روز با یک بخشنامه جدید روبه‌رو شوند. وی افزود: ۹۱ درصد بخشنامه‌های گمرکی مربوط به دستگاه‌های خارج از گمرک است که با انضباط‌بخشی در صدور بخشنامه‌ها می‌توانیم در راستای تسهیل تجارت گام‌برداریم؛ به همین دلیل در جلسه هفته آینده با ارایه گزارشی در هیأت دولت در مورد انضباط‌بخشی در صدور بخشنامه‌های تجاری از دستگاه‌های همکار درخواست اقدامات مؤثر در راستای تسهیل تجارت خواهیم کرد. وزیر امور اقتصادی و دارایی، با بیان اینکه ارزش مطالبه نمایی کاغذی از گمرک ۲۰ هزار میلیارد تومان است، اظهار داشت: با جایگزینی سامانه‌های الکترونیکی با مطالبه‌های کاغذی می‌توان در راستای تسهیل تجارت اقدام کرد. وی تأکید کرد: سال آینده تشریفات گمرکی باید به‌گونه‌ای باشد که فعالان تجاری بتوانند با سهولت به فعالیت‌خود بپردازند و در این راستا حدود ۲۰ دستگاه همکار باید در مقررات و همکاری خود با گمرک تسریع داشته باشند و همه در جهت تسهیل تجارت گام‌بردارند. خاندوزی؛ تصریح کرد: در گمرک غرب تهران، یکی از دستگاه‌های اجرایی همکار گمرک به مدت سه ماه است که نماینده‌ای معرفی نکرده و صاحبان کالاهای تجاری مجبور هستند برای دریافت خدمت از این دستگاه به سازمان مرکزی مراجعه کنند که این امر به طولانی شدن فرآیند ترخیص کالا می‌انجامد و فعال اقتصادی فقط به طولانی شدن فرآیند نگاه می‌کند؛ در حالی که ترخیص کالا از گمرک در مدت اندکی انجام می‌شود. خاندوزی؛ تأکید کرد: دستگاه‌های دولتی باید بپذیرند که نباید هیچ هزینه‌ای برای فعالان تجاری و بازرگانی تحمیل کنند و اگر تصمیماتی از بابت نرخ‌‌ها یا مشوق‌‌ها در نظر دارند باید از قبل به فعالان اقتصادی اطلاع‌رسانی شود. محمد رضوانی‌فر؛ رئیس گمرک ایران در این مراسم، گفت: اگر در گمرک به دنبال تسهیل و تسریع و تحقق درآمدهای گمرکی، شفافیت، سلامت اداری و کاهش ارتباط فیزیکی ارباب رجوع هستیم، باید خدمات گمرکی در بستر فناوری انجام شود و به همین دلیل تمرکز در گمرک بر تحول در سامانه‌هاست. به گفته وی، سال‌جاری سال تحول در سامانه‌های گمرکی و سایر زیر سامانه‌های گمرک است که مبنای تسهیل، تسریع و شفافیت است. رئیس گمرک ایران، درخصوص رونمایی از فرآیند سیستمی ابلاغ الکترونیکی در سامانه جامع امور گمرکی با اشاره به اینکه از یک میلیون و ۴۰۰ هزار اظهارنامه در سال‌جاری حدود چهار درصد به اختلاف و مطالبه نامه ختم می‌شود، ادامه داد: پیش از این در گمرکات اجرایی روند سنتی و دستی طی می‌شد و به صاحب کالا به صورت دستی اعلام می‌شد که این حجم عملیاتی زمان بر و احتمال خطای انسانی هم وجود داشت که حقوق صاحب کالا هم ممکن بود تضییع شود اما اکنون با رونمایی از فرآیند سیستمی ابلاغ الکترونیکی در سامانه جامع امور گمرکی این ابلاغیه‌ها الکترونیکی شده است که سبب تسهیل و تسریع می‌شود. گفتنی است؛ سامانه‌های سیستمی ابلاغ الکترونیک در محل گمرک غرب استان تهران توسط وزیر امور اقتصادی و دارایی در این مراسم رونمایی شد. با راه‌اندازی این سامانه‌ها عمده کار‌های گمرکی به جای ابلاغ کاغذی از طریق سیستمی به صاحبان کالا و صاحبان کارت‌های بازرگانی ابلاغ خواهد شد.