گروه خودرو- قطعهسازان خودرو در بازهزمانیهای گوناگون از بزرگترین طلبکاران خودروسازان به حساب میآیند. بهطوری که حجم طلب آنها از خودروسازان به میلیاردها تومان میرسد. در این شرایط اما خودروسازان ظاهراً فشاری که قطعهسازان در حال تحمل آن هستند را احساس نمیکنند و نسبت به پرداخت دیون خود بیاعتنا هستند. به گزارش مناقصهمزایده، در همین […]
گروه خودرو- قطعهسازان خودرو در بازهزمانیهای گوناگون از بزرگترین طلبکاران خودروسازان به حساب میآیند. بهطوری که حجم طلب آنها از خودروسازان به میلیاردها تومان میرسد. در این شرایط اما خودروسازان ظاهراً فشاری که قطعهسازان در حال تحمل آن هستند را احساس نمیکنند و نسبت به پرداخت دیون خود بیاعتنا هستند. به گزارش مناقصهمزایده، در همین خصوص، آرش محبینژاد؛ دبیر انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعهسازی کشور، افزود: بخش زیادی از اصلاح و تعدیل قراردادها فیمابین قطعهسازان و خودروسازان هنوز انجام نشده و حتی نرخهایی که وزارت تعاون، کار و رفاهاجتماعی در موضوعات اضافهکار و دستمزد ساعتی اعلام کرده، در قراردادها محل مناقشه بوده و بهروزرسانی نشده است. وی گفت: در حالی که دو ماه تا پایان سال باقی مانده، همه صنایع بهویژه صنایع قطعهسازی با قطعی برق و گاز مواجه بوده و برودت هوا بر مشکلات افزوده است و سوخت جایگزین نیز بهراحتی در دسترس نمیباشد. محبینژاد؛ یادآور شد: مشکل قطعی گاز همانند قطعی آب و برق نیست و وضعیت کورهها، مشعلها، دیگها و… در خطوط تولید بهگونهای است که اگر قطعی گاز اتفاق بیفتد، با وصل شدن مجدد گاز امکان بازگشت مجدد آنها به کار مدتی به طول میانجامد. برخی اوقات کورهها برای رسیدن به حالت پایدار در تولید نیازمند ۱۲ تا ۲۴ ساعت زمان هستند و با این قطعیهای مکرر شاهد ضربه به تولید و فشار به تولیدکننده هستیم. دبیر انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعهسازی کشور، گفت: متأسفانه با وجود همه هشدارهایی که در گذشته به مسؤولان داده میشد، قطعی برق در تابستان و قطعی گاز را در زمستان شاهد بودیم، اما امسال جزء معدود سالهایی است که در فصل سرما برق و گاز با هم قطع میشود و لذا وضعیت بسیار ناپایدار بوده و برنامهریزی بسیار سخت است. وی تصریح کرد: با وضعیت یاد شده، خودروسازان نیز باید این شرایط را جزء شرایط فورسماژور و اضطراری تلقی کنند، زیرا با توجه به قطعیهای مکرر برق و گاز و برودت هوا، همچنین احتمال بسته شدن محورهای مواصلاتی بین استانها که امکان حملونقل مواد و محصولات را کاهش میدهد، صنایع در شرایط اضطراری به سر میبرند. وی بیان داشت: در چنین شرایطی، اعمال فشار بیش از حد جز ضرر و زیان به قطعهسازان و دیگر صنایع، چیز دیگری به دنبال نخواهد داشت و انتظار برخورد منطقی از سوی خودروسازان داریم. محبینژاد؛ تصریح کرد: انتظار افزایش تولید در شرایط بحرانی و فورسماژور کنونی، در حالی که مطالبات معوق قطعهسازان پرداخت نشده، قراردادها بهروزرسانی نشده و خبری از اصلاح و تعدیل قیمتها نیست، توقع سختی است؛ باید بهطور منطقی با واقعیات روبهرو شد، خودروساز زنجیره تأمین را از خودش بداند و درک متقابل بین خودروساز و قطعهساز وجود داشته باشد. وی با تأکید بر اینکه امروز شاهد ضعیف شدن زنجیره تأمین هستیم، گفت: حداقل انتظار میرود که خودروساز به اصلاح قیمتها و قراردادها پرداخته و پرداخت مطالبات معوق قطعهسازان را در دستور کار خود قرار دهد.
دیدگاه بسته شده است.