مهدی قرهداغلی – -در شرایطی که دولت در بهبود بازار ارز، شاخص تورم و توازن عرضه و تقاضای خودرو کارنامه ناموفقی دارد، وزارت صمت بارها وعده داده با اجرای واردات شرایط بازار خودرو سروسامان مییابد. به گزارش مناقصهمزایده، در حالی خودروهای وارداتی قرار است منجی بازار ایران شوند اما با توجه به تعرفه گمرکی، هزینه […]
مهدی قرهداغلی – -در شرایطی که دولت در بهبود بازار ارز، شاخص تورم و توازن عرضه و تقاضای خودرو کارنامه ناموفقی دارد، وزارت صمت بارها وعده داده با اجرای واردات شرایط بازار خودرو سروسامان مییابد. به گزارش مناقصهمزایده، در حالی خودروهای وارداتی قرار است منجی بازار ایران شوند اما با توجه به تعرفه گمرکی، هزینه حملونقل، سود بازرگانی و… خودروهای وارداتی بعید است کمتر از دو میلیارد تومان قیمت بخورند. حال آیا دولت میتواند با خودروهای لوکس میلیاردی بازار خودروی داخلی را کنترل کند؟ دولت همچنین دولت برای تنظیم بازار خودرو ظرفیت ارزی واردات خودرو برای سال آینده در بودجه دو برابر افزایش داده و مجوز واردات خودرو به کشور را تا سقف دومیلیارد دلار را در بودجه سال ۱۴۰۲صادر کرده است. در این باره، روحا… ایزدخواه؛ عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی، درباره وضعیت واردات خودرو همچنین عرضه در بورس کالا، بیان کرد: مجلس به دنبال این بود تا واردات خودرو عاملی برای ایجاد تعادل در بازار خودرو هم از لحاظ قیمت و هم از لحاظ میزان عرضه خودرو شود و هدف این بود تا واردات خودرو کمبود عرضه را پر کرده و قیمت را کاهش دهد اما متأسفانه با مخالفتهایی که از طرف هیأتعالی نظارت بر سیاستهای کلی شد، طرح مجلس در دستاندازهایی افتاد و سپس آییننامهای برای واردات خودرو نوشته شد که آنطور که مدنظر مجلس بود، مطلوب نبود. وی در ادامه، اظهار کرد: امروز واردات خودرو در اختیار چند تولیدکننده خودرو قرار گرفته و سقف واردات نیز لحاظ شده است که اینها نظر مجلس نبود. با روند فعلی واردات خیلی امید نداریم آنچه که مدنظر مجلس بود یعنی ایجاد تعادل در بازار، محقق شود. این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس، تصریح کرد: از سوی دیگر باید همه عرضه خودرو در بازار بورس صورت گیرد و خارج از بورس عرضهای صورت نگیرد وگرنه بازار بهدرستی کشف نمیشود. با عرضه قطرهچکانی بورس نمیتواند کشف قیمت کند باید کل عرضه خودرو وارد بورس شود. ایزدخواه؛ در پایان، گفت: بهزودی طرح کمیسیون صنایع برای عرضه خودرو در بورس کالا به صحن میرسد و مورد بررسی قرار خواهد گرفت. در این زمینه، رضا تقیپور؛ رئیس کمیته صنعت کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی، درباره وضعیت واردات خودرو، گفت: برای ایجاد تعادل در عرضه و تقاضای خودرو ما مصر بودیم که واردات خودرو با هدف تنظیم بازار انجام شود. متأسفانه شاهد کندی در تصمیمگیریهای دولت برای واردات خودرو بودیم. با وجود این، وزیر صمت قول داده که پیش از پایان سال قرارداد تعداد مناسبی خودرو منعقد میشود. واردات خودرو قطعاً به ایجاد توازن در بازار خودرو و کاهش التهاب و تلاطم در این بازار کمک میکند. امیدواریم هرچه زودتر واردات خودرو و وعدههایی که در این زمینه داده شده است، عملیاتی شود. همچنین در این درباره، علی زنجانیحسنلویی؛ نماینده مردم نقده در مجلس، با انتقاد از اینکه واردات خودرو را به صورت انحصاری در اختیار خودروساز داخلی قرار دادهاند، گفت: واردات خودرو در لایحه بودجه ۱۴۰۱ تعریف شده اما هنوز هیچ خودرویی به بازار عرضه نشده و معلوم نیست چه کسانی حتی جلوی اجرای قانون را میگیرند. وی با اشاره به انحصاریسازی و اعمال تعرفههای سنگین برای واردات خودرو خارجی، گفت: در حالی که شاهد تعظیم تمامقد دولت به خودروساز داخلی هستیم. زنجانیحسنلویی؛ با هشدار نسبت به اینکه عدهای بدنبال متوقف کردن واردات خودرو هستند، گفت: معلوم نیست چه منافعی بابت جلوگیری از واردات خودرو در کار است و به جیب چه کسانی میرود، اما وقتی قانون موکدی وجود دارد که اجراء نمیشود، باید به دنبال دستهای پشتپرده در مافیای خودروی کشور بود.
سهمیه CBU (خودروی کامل آماده تحویل به مشتری) در سال ۱۴۰۴ براساس سهمیه اعلامی از سوی وزارت صنعت،معدنوتجارت در سامانه جامع تجارت اعمال شده است. به گزارش مناقصهمزایده، سامانه جامع تجارت در اطلاعیهای اعلام کرد: پیرو تصمیم وزارت صنعت،معدنوتجارت درخصوص سهمیه واردات سال ۱۴۰۴، به اطلاع رسانده میشود سهمیه واردات CBU (خودروی کامل آماده تحویل […]
درحالی که در سال گذشته بیش از ۶۰هزار دستگاه انواع خودرو وارد کشور شده است، سیاستگذاری غلط در قانون بودجه، ممکن است منجر به وقوع یک شوک تورمی در بازار خودرو شود. به گزارش تسنیم، بررسیهای انجامشده نشان میدهد که در سال ۱۴۰۳، حدود ۶۰ هزار دستگاه از انواع خودروهای برقی، بنزینی و هیبریدی به […]
با ازسرگیری واردات خودرو در سال ۱۴۰۱، قوانین و ضوابط سفارش و ورود خودروهای خارجی به کشور بهطور پیوسته دستخوش تغییرات متعددی شده است. اما قوانین جدید واردات در سال جدید، شامل دو عامل مهم میشود که میتواند چالشهای بزرگی را به ویژه برای واردکنندگان و متقاضیان به وجود آورد. به گزارش مناقصهمزایده، براساس قانون […]
واردات خودرو از اسفند ۱۴۰۱، یعنی تقریباً دو سال قبل در چنین برههای با سروشکلی جدید از سرگرفته شد. آمار و ارقام نشان میدهد در این مدت هیچ سنخیتی بین عرضه و تقاضا وجود نداشته و در هر مرحله از پیشفروش، صف متقاضیان تفاوت معناداری با حجم عرضه پیدا کرده است. بهگزارش فرارو، کنترل بازار […]
دیدگاه بسته شده است.