اخیراً رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی، ضمن اشاره به قوانین بورس کالا در عرضه کالاها از جمله خودرو، اظهار کرد: هر شخصی میتواند کالای خود را براساس قوانین بورس کالا عرضه کند و بفروشد؛ اما خودرو یک کالای انحصاری و وظیفه شورایرقابت است که در مورد قیمت کالاهای انحصاری نظر دهد و […]
اخیراً رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی، ضمن اشاره به قوانین بورس کالا در عرضه کالاها از جمله خودرو، اظهار کرد: هر شخصی میتواند کالای خود را براساس قوانین بورس کالا عرضه کند و بفروشد؛ اما خودرو یک کالای انحصاری و وظیفه شورایرقابت است که در مورد قیمت کالاهای انحصاری نظر دهد و قیمتگذاری کند. بهطور مثال برای چند میلیون تقاضا، تنها چند هزار خودرو وجود دارد، واگذاری اینها اگر در اختیار بورس کالا باشد، این خودرو میتواند هر قیمتی پیدا کند. وی افزود: بنابراین از این جهت که عرضه متناسب تقاضا نیست و قیمتگذاری هم وجود ندارد، ما این شیوه عرضه خودرو در بورس کالا راخلاف قانون میدانیم و مخالف آن هستیم. به گزارش مناقصهمزایده، در رابطه با این اظهارنظر رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس و همچنین مخالفتها و اظهارنظرهای دیگر در مورد عرضه خودرو در بورس کالا، امید قالیباف؛ سخنگوی وزارت صنعت،معدنوتجارت توضیح داد: وزارت صمت براساس مصوبه سران سهقوه در سال گذشته، مسؤولیت قیمتگذاری خودرو را برعهده گرفت و امر قیمتگذاری از شورایرقابت به وزارت صمت محول شد. حال زمان یکساله این مصوبه سران سهقوه به پایان رسیده است و مجدد به شورایرقابت برگشته است؛ بنابراین در حالحاضر بایستی وزارت صمت در تعامل با شورایرقابت به یک چارچوب مشترک و مشخص برای قیمتگذاری خودرو دست پیدا کنند. وی تأکید کرد: با توجه به قیمتگذاریهای گذشته شورایرقابت و اثرات نامطلوبی که آن قیمتگذاریها بر تولید خودرو بر جای گذاشت، موضع و تمایل وزارت صمت بر این است که شیوه عرضه خودرو در بورس تداوم داشته باشد؛ اما نکته اینجاست که این تصمیم بایستی در توافق با شورایرقابت به تصویب برسد و این شورا بایستی تصمیم نهایی را در تعامل با وزارت صمت و به صورت مشترک ارایه کند. مشاور وزیر صنعت،معدنوتجارت، خاطرنشان کرد: بهزودی (احتمالاً در هفته جاری) جلسه مشترک با شورایرقابت برگزار و نتیجه اعلام خواهد شد. اما همانطور که اشاره شد، با توجه به نتیجهای که در گذشته از قیمتگذاری شورایرقابت دیده شد و از سوی دیگر با توجه به تجربه خوبی که از عرضه خودرو در بورس کالا داشتیم، پیشنهاد وزارت صمت بهطور مشخص ادامه روند عرضهها در بورس کالاست. قالیباف؛ تصریح کرد: اظهارنظر رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس نیز بر همین اساس بوده است که مهلت مصوبه سران سهقوه (مبنی بر قیمتگذاری خودرو توسط وزارت صمت) به پایان رسیده و وزارت صمت دیگر مسؤولیتی در امر قیمتگذاری خودروها ندارد.
پس از ماهها تنش بر سر افزایش خودسرانه قیمت خودرو با نهادهای ناظر، شنیدهها حاکی از آن است که شورایرقابت به جای آنکه به وظایف نظارتی خود در جایگاه مقام ناظر قیمتها بپردازد، طرف خودروسازان را گرفته و به ضرر جیب مردم نظر داده است. به گزارش مناقصهمزایده به نقل از تسنیم، اختلافنظرها و چندصدایی […]
گروه خودرو- شورایرقابت ضمن انتقاد از اجرای دستورالعمل تنظیم بازار خودرو و تصمیمگیری اخیر، پیرامون افزایش قیمت خودروهای سواری و برگزاری جلسهای در همین راستا اعلام کرد که انحرافهای مکرر از چارچوبهای مصوب، نهتنها منجر به نارضایتی مصرفکنندگان و تولیدکنندگان شده، بلکه به بدنه صنعت خودرو نیز آسیب جدی وارد کرده است. به گزارش مناقصهمزایده، […]
حقوق رقابت[۱] یکی از حوزههای نسبتاً جدید در حقوق است که قواعد آن، سعی در حفظ رقابت بین عرضهکنندگان کالا یا خدمت است. این رشته در حقوق عمومی اقتصادی جایگاه ویژهای دارد. اساساً این رشته محصول اقتصاد آزاد است که در آن بازیگران بازار نقش تعیینکننده دارند. با این حال تجربه نشان داده که قواعد […]
تثبیت نرخ دستوری قیمت کارخانهای خودرو، در حالی طی ۱۹ ماهه گذشته ادامه دارد که در این فریز قیمت، هم خودروساز و هم مصرفکننده واقعی هر دو بازنده بودند. به گزارش پرشینخودرو، به گفته یک کارشناس صنعت خودرو، اصلاح قیمت خودرو در این وضعیت علاوه بر تقویت توان مالی شرکتها، فرصتی برای خودروسازان خواهد بود […]
دیدگاه بسته شده است.