قائم‌مقام توسعه محصولات ایران‌خودرو خبر داد

تولید انبوه قوی‌‌ترین موتور ساخت داخل در دهه فجر

قائم مقام توسعه محصول، کیفیت و پروژه‌های ایران‌خودرو، گفت: نسل جدید پیشرانه EFP روی خودرو دنا پلاس توربوسارژ نصب خواهد شد که تولید انبوه این خودرو همزمان با خودروی تارای سال در دهه مبارک فجر آغاز می‌شود. به گزارش مناقصه‌مزایده، عادل پیرمحمدی؛ گفت: پیشرانه EFP با هدف بهبود کیفیت محصولات ایران‌خودرو در زمینه قوای محرکه، […]

قائم مقام توسعه محصول، کیفیت و پروژه‌های ایران‌خودرو، گفت: نسل جدید پیشرانه EFP روی خودرو دنا پلاس توربوسارژ نصب خواهد شد که تولید انبوه این خودرو همزمان با خودروی تارای سال در دهه مبارک فجر آغاز می‌شود. به گزارش مناقصه‌مزایده، عادل پیرمحمدی؛ گفت: پیشرانه EFP با هدف بهبود کیفیت محصولات ایران‌خودرو در زمینه قوای محرکه، تولید محصولاتی رقابت‌پذیر با استاندارد روز، کاهش مصرف سوخت، کاهش آلایندگی و دستیابی به استاندارد‌های آلایندگی بالاتر از جمله یورو شش بوده که خوش‌بختانه گروه صنعتی ایران‌خودرو با توسعه خانواده پیشرانه EFP به این اهداف دست یافته است. پیرمحمدی؛ با اشاره به وجود اشتراک نامی که بین پیشرانه EFP و پیشرانه نسل قبلی EF ۷ تصریح کرد: هیچ اشتراکی در بحث قطعات میان این دو پیشرانه وجود ندارد و اکثر قطعات EF ۷ P کاملا از لحاظ طراحی با پیشرانه EF ۷ قدیمی متفاوت است. قائم‌مقام توسعه محصول، کیفیت و پروژه‌های ایران‌خودرو در ادامه، اظهار کرد: با وجود این تفاوت، پیشرانه EFP به نحوی طراحی شده که سرسیلندر و بلوک سیلندر آن روی خط تولید EF ۷ امکان تولید داشته باشد. پیرمحمدی؛ با بیان این‌که در نخستین گام، نسخه توربوشارژ پیشرانه EFP روی خط تولید می‌رود، خاطرنشان کرد: قرار است این قوای محرکه روی خودرو دناپلاس توربوشارژ جدید با امکانات رفاهی و ایمنی بیش‌تر نصب شود. وی در ادامه گفت: بهینه‌سازی‌های صورت گرفته روی این پیشرانه موجب افزایش توان و گشتاور تولیدی موتور EFP نسبت به موتور EF ۷ توربو قدیمی شده است. پیرمحمدی؛ درخصوص تفاوت‌های موتور‌های EFP با موتور EF ۷ قدیمی گفت: قطعات اصلی این قوای محرکه شامل میل لنگ، یاتاقان‌ها، شاتون، پیستون، میل بادامک، سرسیلندر، منیفولد هوای ورودی، منیفولد دود خروجی، سیستم EMS، توربوشارژ، سیستم خنک‌کننده و… آن کاملا متفاوت بوده که این قطعات با هدف کاهش مصرف سوخت و آلایندگی و افزایش راندمان در مرکز تحقیقات ایران‌خودرو و مرکز تحقیقات موتور ایران‌خودرو (ایپکو) طراحی شده و با همکاری خوب زنجیره تأمین، تولید انبوه آن آغاز شده است. وی تصریح کرد: پیشرانه EFP توربو دارای سیستم پیشرفته زمان‌بندی متغیر سوپاپ‌‌ها CVVT بوده و طراحی و تولید آن یک دستاورد بسیار بزرگ برای گروه صنعتی ایران‌خودرو و همچنین صنعت خودرو کشور آن هم در زمان تحریم‌ها محسوب می‌شود. پیرمحمدی؛ عنوان کرد: موتور EFP در حال‌حاضر قدرتمند‌ترین قوای محرکه‌ای بوده که روی خودرو‌های تولید داخل نصب شده و محصولات ایران‌خودرو با بهره‌گیری از این پیشرانه به روز، پربازده و قدرتمند راه ساده‌تری را برای ورود به بازار‌های صادراتی و همچنین رقابت با خودرو‌های وارداتی هم رده خواهند داشت. به گفته وی، پس از نصب پیشرانه EFP روی خودرو دناپلاس توربو جدید، ایران‌خودرو قصد دارد تا این پیشرانه قدرتمند و به روز را روی کراس‌اوور ری‌‌را نیز که سال آینده تولید انبوه آن آغاز می‌شود نصب کند. گفتنی است؛ پیشرانه EFP توربوشارژ دارای چهار سیلندر و ۱۶ سوپاپ و قادر به تولید قدرتی بین ۱۶۰ تا ۱۷۰ اسب‌بخار است و ماکزیمم گشتاور آن نیز ۲۴۰ نیوتن متر اعلام شده است. پیشرانه EF ۷ توربو قدیمی قدرتی معادل ۱۵۰ اسب‌بخار و گشتاوری معادل ۲۱۵ نیوتن متر را تولید می‌کند. بدین ترتیب موتور EF ۷ پلاس توربو حدود ۱۰ تا ۲۰ اسب‌بخار قدرت بالاتر و ۲۵ نیوتن متر گشتاور بیش‌تری تولید می‌کند و همه این دستاورد‌‌ها در شرایطی حاصل شده که مصرف سوخت و آلایندگی آن نیز کاهش و دوام پیشرانه نیز افزایش یافته است.