گروه خودرو- با توجه به اینکه روش فعلی عرضه خودرو در بورس کالا موجب آن شده که در این حوزه نیز دلالان ورود کنند و سبب آن شوند که صفهای طولانی در مسیر بورس خودرو ایجاد کنند، سازمان بازرسی کشور، مخالفت خودرو را در این باره ابراز کرده است. به گزارش مناقصهمزایده به نقل از […]
گروه خودرو- با توجه به اینکه روش فعلی عرضه خودرو در بورس کالا موجب آن شده که در این حوزه نیز دلالان ورود کنند و سبب آن شوند که صفهای طولانی در مسیر بورس خودرو ایجاد کنند، سازمان بازرسی کشور، مخالفت خودرو را در این باره ابراز کرده است. به گزارش مناقصهمزایده به نقل از سازمان بازرسی کل کشور، احمد اسدیان؛ در پی ورود سازمان بازرسی کل کشور به عرضه خودرو در بورس، درباره دلیل ورود سازمان بازرسی به موضوع عرضه خودرو در بورس، افزود: دلیل ورود این سازمان به عرضه خودرو در بورس را اجرای صحیح قانون، پیشگیری از نقض آن و حمایت از مصرفکننده اعلام کرد. وی ادامه داد: اگر کالایی به میزان نیاز جامعه وجود داشته باشد و انحصاری نباشد تا تولیدکننده با قیمتها بازی کند و بهعنوان مثال هر زمان خواست قیمت را افزایش دهد، عرضه را کاهش دهد تا مشتری ناچار به خرید آن با قیمت بیشتری شود و از طرفی تولیدکننده دارای رقبایی در عرضه آن کالا یا مشابه آن باشد، طبیعی است عرضه کالا در بورس هم به نفع مصرفکننده است و هم شفافیت ایجاد میکند؛ اما زمانی که کالایی به میزان نیاز مردم تولید نمیشود و از طرفی تولیدکننده منحصر بوده و رقبایی در عرضه کالا نداشته باشد، عرضه این کالا در بورس به نفع تولیدکننده است؛ در واقع این مشتری نیست که قیمت را تعیین میکند، بلکه تولیدکننده قیمت را مدیریت میکند زیرا با کاهش عرضه بهراحتی میتواند قیمتها را افزایش دهد و در مورد خودرو چنین وضعیتی وجود دارد. اسدیان؛ اظهار داشت: تعداد خودروسازهای دولتی و خصوصی معدود هستند و به قدر نیاز جامعه خودرو تولید نمیشود و از طرفی، اجازه واردات خودرو به اندازه نیاز مصرف داخلی هم داده نشده است؛ بنابراین شورایرقابت بهعنوان مرجع تشخیص انحصاری بودن کالا در مصوبات متعدد، عرضه خودرو را انحصاری تشخیص داده است و طبق بند ۵ ماده ۵۸ قانون نحوه اجرای سیاستهای کلی اصل ۴۴ قانون اساسی، سالهاست که نسبت به تنظیم دستورالعمل قیمتگذاری اقدام میکند. معاون نظارت و بازرسی امور تولیدی سازمان بازرسی، یادآور شد: در سال گذشته شورایعالی هماهنگی اقتصادی با هدف کاهش قیمتها به مدت یکسال تنظیم بازار خودرو را به وزارت صمت و ستاد تنظیم بازار محول کرد و رئیسجمهور هم در دستورالعمل هشت مادهای صادر و مقرر کرد که تولید خودرو ۵۰ درصد افزایش یابد. همچنین قیمتها ۱۵ درصد نسبت به سال ۱۴۰۰ کاهش پیدا کند. وی اضافه کرد: یک سال گذشت اما نه تولید خودرو ۵۰ درصد افزایش یافت و نه قیمت خودرو کاهش پیدا کرد. طبیعی است؛ بعد از اتمام مهلت تعیین شده باید شورایرقابت به ایفای نقش میپرداخت و با تنظیم دستورالعمل جدید قیمتگذاری، مانع افزایش قیمت خودرو میشد اما با انفعال شورایرقابت خودروسازها از فرصت استفاده کردند و با عرضه خودرو در بورس، قیمتها را نه تنها کاهش ندادند، بلکه به صورت سرسامآور افزایش دادند. برخی از مسؤولان دولتی هم به جای حمایت از مصرفکنندگان به حمایت از خودروسازها پرداختند. اسدیان؛ گفت: سازمان بازرسی اعلام کرد که شورایرقابت، تولید و عرضه خودرو را انحصاری تشخیص داده است یا این شورا باید از نظر قبلی خود عدول کند و خودرو را از انحصاری بودن خارج کند یا اگر بر نظر خود باقی است، وظیفه دارد با تنظیم دستورالعمل قیمتگذاری، مانع افزایش بیرویه قیمت خودرو شود اما تاکنون اقدامی انجام نشده است. معاون نظارت و بازرسی امور تولیدی سازمان بازرسی، در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه هدف از ورود سازمان بازرسی، حمایت از خودروسازان بوده است؟، افزود: خیر. هدف خودروسازان طبیعتاً این است که خودرو را به قیمت بالاتر بفروشند و محدودیتی در قیمتگذاری نداشته باشند؛ اما به دلیل این که تقریباً انحصار بازار خودرو در دست دو خودرو ساز است، دولت باید از مصرفکننده حمایت کند چون انتخاب دیگری به جز خرید این محصولات ندارد؛ بنابراین با توجه به افزایش قیمت خودرو در بورس (در بعضی خودروها مانند ۲۰۷ تا دوبرابر) سازمان بازرسی این موضوع را برخلاف قانون و نادیده گرفتن قیمتهای تعیین شده و برخلاف منافع مصرفکننده میداند و برای حمایت از مردم به دلیل این که خودرو با قیمت مصوب به دست آنها برسد به این موضوع ورود کرده است.
رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار، گفت: در رابطه با عرضه خودرو در بورس کالا، هیچ ممانعت قانونی وجود ندارد و منتظر اراده عرضهکننده هستیم. به گزارش ایسنا، در حالی که از ماههای اخیر موضوع عرضه خودرو در بورس کالا به یکی از اخبار مهم برای بسیاری از کسانی که هم در بازارسرمایه و هم […]
گروه خودرو- با توجه به بالا گرفتن عرضه خودرو در بورس کالا، هر روزه ابعاد مختلفی از آن نمایان میشود. با وجود اینکه وزیر صمت نیز طی چند روز اخیر تلویحاً نظرش را درخصوص عرضه خودرو در بورس اعلام کرد، اما عدهای مُصرانه بر طبل عرضه خودرو به بورس کالا میزنند که در شرایط فعلی […]
مهدی قرهداغلی -عرضه خودرو در بورس کالا از نیمه دوم سال ۱۴۰۰ مطرح شد تا اینکه در دومین ماه از سال ۱۴۰۱ این موضوع به تحقق پیوست. هر چند در بازهزمانی ۱۰ ماهه، یعنی از اردیبهشت تا اسفند سال ۱۴۰۱ انواع و اقسام خودروهای داخلی در بورس کالا عرضه شد، اما بحث بر سر ادامه […]
عضو شورایعالی بورس، با تأکید بر لزوم عرضه خودروی سواری در بورس کالا، گفت: اگر شورایرقابت بر عرضه نکردن خودرو در بورس کالا مُصر باشد، احتمال طرح این موضوع در مجلس و مستثنی کردن خودرو از تصمیمات شورایرقابت وجود دارد. به گزارش مناقصهمزایده، محسن علیزاده؛ با تأکید بر اینکه شورایعالی بورس پیشنهاددهنده عرضه خودرو در […]
دیدگاه بسته شده است.