قرعه‌کشی خودرو یک لاتاری ملی به‌تمام معنا است

رئیس سازمان بورس، در نشست اقتصادی تبیین مزایای عرضه خودرو در بورس کالا در دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه‌طباطبایی، افزود: صنعت خودرو بین سه تا چهار درصد ارزش کل بازارسرمایه را تشکیل می‌دهد، اما از نظر معاملاتی ۲۰ درصد حجم معاملات بورس مربوط به این صنعت است، بر این اساس اهمیت بالایی در بازارسرمایه دارد. به […]

رئیس سازمان بورس، در نشست اقتصادی تبیین مزایای عرضه خودرو در بورس کالا در دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه‌طباطبایی، افزود: صنعت خودرو بین سه تا چهار درصد ارزش کل بازارسرمایه را تشکیل می‌دهد، اما از نظر معاملاتی ۲۰ درصد حجم معاملات بورس مربوط به این صنعت است، بر این اساس اهمیت بالایی در بازارسرمایه دارد. به گزارش مناقصه‌مزایده؛ مجید عشقی؛ گفت: قیمت‌گذاری دستوری، ضعف فناوری، مقیاس تولید، ساختار مالی، سرمایه‌گذاری‌های انجام شده، زیان انباشته بیش از ۱۵۰ هزار میلیارد تومانی و مالکیت دولتی با وجود سهم اندک دولت، از جمله عارضه‌های این صنعت در سال‌های گذشته بود که سبب شد خروجی آن محصولاتی باشد که نتوانست رضایت مشتریان را جلب کند. رئیس سازمان بورس، تأکید کرد: این سازمان وکیل‌مدافع هیچ صنعتی از جمله صنعت خودرو نیست و باید برای حل عارضه‌های موجود و مشکلات، راه‌حل ارایه کنیم. وی بیان داشت: یکی از موضوعات اساسی در صنعت خودرو، قیمت‌گذاری دستوری است که به‌ویژه در پنج تا شش سال گذشته موجب شد زیان‌دهی در این صنعت آغاز شود و همچنین موجب شد هیچ یک از اصلاحات برای حل عارضه‌های یاد شده به نتیجه نرسد. با این ساختار مالی خودروسازان و چشم‌انداز درآمدی هیچ‌کس جرأت سرمایه‌گذاری در این صنعت را ندارد. وی ادامه داد: سیاست‌های ما باید همزمان با دیدن ساختار مالی خودروسازان، واگذاری آن‌ها و مسأله قیمت‌های دستوری به صورت بسته‌ای با هم و در کنار هم دیده شود. عشقی؛ یادآور شد: یکی از بحث‌های جدی این است که کالایی که بازار سنتی برای آن وجود دارد وقتی وارد بورس می‌شود تلاطمی برای آن به وجود می‌آید، همچون عرضه سیمان در بورس کالا در خردادماه که اتفاقاً با قطعی‌های برق مصادف شد و هجمه سنگینی وارد شد که سیمان با ورود به بوس گران شد؛ در حالی که امروز هیچ تلاطم قیمتی برای آن وجود ندارد. وی خاطرنشان کرد: اگر تا یکی، دو ماه آینده فرآیند عرضه خودرو در بورس کالا تداوم یافته و عرضه‌ها به صورت منظم و با برنامه افزایش یابد به بسیاری از مسائل پاسخ داده خواهد شد. رئیس سازمان بورس، معتقد است: تقاضای واقعی خودرو اعدادی که ملاحظه می‌کنیم نیست و شاهد بودیم در عرضه اخیر ایران خودرو، از حدود ۱۳ میلیون نفری که واجد شرایط بودند ۱۰ میلیون نفر شرکت کردند که به معنای یک لاتاری و بخت‌آزمایی ملی به تمام معنا بود. وی اظهار داشت: در بورس کالا اصل بر این است که کالا در قیمت پایه معامله شود و اگر رقابتی نامتعارف به وجود آید به‌طور قطع مشکلی در جایی وجود دارد. عشقی؛ تأکید کرد: هدف از عرضه خودرو در بورس کالا، ارتقای کمی و کیفی تولیدات خودروسازان است تا در نهایت رضایت مشتریان را شاهد باشیم. همچنین عشقی؛ در جمع خبرنگاران، اظهار داشت: بورس کالا به هیچ عنوان موجب افزایش قیمت خودرو نشده است. وی بیان داشت: در بورس کالا به دلیل کنترل‌هایی که انجام می‌شود، همچنین اخذ پیش دریافت از مشتریان و بلوکه شدن پول در حساب آنان، بخش زیادی از تقاضای کاذب از بین می‌رود. رئیس سازمان بورس، خاطرنشان کرد: تاکنون فقط دو بار به دلیل عرضه‌های اندک خودرو شاهد رقابت بالاتری در بورس کالا نسبت به بازار بودیم که در نهایت معاملات باطل شد. عشقی؛ تصریح کرد: به‌طور قطع عرضه خودرو در بورس کالا به‌ترین راهکار نیست، اما راه‌حلی است که اکنون می‌تواند صنعت خودرو را از مرگ حتمی نجات دهد. وی اظهار داشت: باید در مباحثی همچون مدیریت و تصدی‌گری خودروسازان، اصلاح ساختار مالی، سرمایه‌گذاری‌های انجام شده و قیمت‌گذاری دستوری اقدامات ویژه‌ای انجام شود تا شاهد خروج این صنعت از وضعیت کنونی باشیم. رئیس سازمان بورس، به ماده یک قانون سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی و ماده ۲۵ قانون رفع موانع تولید اشاره کرد که در آن‌ها نحوه جبران خسارت‌های صنایع ناشی از قیمت‌گذاری، قطعی‌های آب، برق گاز و… دیده شده است و گفت: این‌ها سیاست‌هایی است که دولت باید درخصوص آن‌ها تصمیم‌گیری کند.